خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران قبول اعتبارنامه دکتر آیت از سوی مجلس شورای اسلامی به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران قبول اعتبارنامه دکتر آیت از سوی مجلس شورای اسلامی به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۵۹

 

قبول اعتبارنامه دکتر آیت از سوی مجلس شورای اسلامی به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی

تاریخ : 2/5/1359

 

طرح اعتبارنامه دکتر ]حسن[ آیت، ]در جلسه 2 مرداد  1359[ جنجالی‌ترین روز مجلس تا آن زمان را به همراه داشت. مخالف اصلی آقای آیت، آقای ]احمد [سلامتیان، رئیس دفتر هماهنگی رئیس‌جمهور بود و مهمترین مسأله‌اش هم بحث نوار سخنرانی بود که از طریق روزنامه انقلاب اسلامی و به عنوان کودتا علیه رئیس‌جمهور منتشر شده بود.

طبیعی بود که جایگاه تماشاچیان هم شلوغ و پر ازدحام باشد و حتّی در آنجا درگیریهایی بین موافقان و مخالفان بحث روی دهد.

به هر حال دفاع آقای آیت، طولانی و با جزئیات کامل صورت گرفت و برخی از نمایندگان نیز دردفاع از صحت برخی از گفته‌های وی شهادت دادند و سرانجام بنا بر پیشنهاد خود او، رأی‌گیری در مورد این اعتبارنامه به صورت علنی انجام شد و اعتبارنامه وی ]با 114 رأی موافق، از مجموع 199 نفر نماینده حاضر در جلسه[ به تصویب رسید.

بحث اعتبارنامه برخی دیگر از نمایندگان در جلسات بعد نیز ادامه یافت، ولی تقریبآ هیچ جلسه‌ای در این ارتباط با چنین جار و جنجالی روبرو نشد. قطعآ اداره چنین جلسه‌ای با شرایط آن روز مجلس کار سختی بود که به لطف خداوند، به نحو قابل‌قبولی انجام شد.

منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 1359، انقلاب در بحران، زیر نظر عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب