خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران افتتاح مجلس شورای اسلامی به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران افتتاح مجلس شورای اسلامی به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۵۹

 

افتتاح مجلس شورای اسلامی به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی

تاریخ : 7/3/1359

 

روز چهارشنبه 7 خرداد 1359، همزمان با سالروز میلاد با سعادت مولای متقیان امیر مومنان علی علیه السلام، یکی دیگر از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی به بار نشست ونخستین مجلس شورای ملی در نظام جمهوری اسلامی ایران، کار رسمی خود را در ساختمان مجلس سنای سابق آغاز کرد.

در مراسم گشایش مجلس، علاوه بر نمایندگان، تقریبآ همه مقامات کشور حاضر بودند: رئیس‌جمهور، اعضای شورای انقلاب، اعضای هیأت دولت، فرماندهان نظامی و انتظامی، مقامات قضایی، جمعی از خانواده شهدا و معلولان انقلاب، سفرای کشورهای خارجی و انبوه خبرنگاران و فیلمبرداران رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و خارجی.

مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد و در پی آن آیت‌الله ]محمدرضا[ مهدوی کنی ]وزیر کشور[، گزارشی از جریان انتخابات ارائه کرد. آنگاه پیام امام توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی قرائت شد. امام در پیامشان با اظهار اینکه : «من امیدوارم که این مجلس به برکت این روز مبارک، مجلس عدالت و پیرو اسلام و به نفع مسلمین و کشور اسلامی باشد»، تذکرات مهمی در خصوص «رسیدگی به حال مستضعفین»، «ایستادگی در مقابل قدرتهای شیطانی»، «ایجاد هماهنگی در کلیه نهادهای جمهوری اسلامی»، «حفظ سیاست نه شرقی نه غربی در تمام زمینه‌های داخلی و خارجی» و «لغو قوانین دست و پاگیر» به نمایندگان دادند و بر «رعایت حقوق اقلیت‌های مذهبی» و «اظهار مخالفت نمایندگان با طرح‌ها و پیشنهادهایی که مخالف با شرع مقدس می‌باشد،» تأکید کردند.

بعد هم آقای بنی‌صدر، رئیس‌جمهور سخنانی ایراد کرد و پیام شورای نگهبان نیز قرائت شد. آنگاه هیأت رئیسه سِّنی مجلس به ریاست مرحوم دکتر یدالله سحابی، در محل خود مستقر شد و با همراهی سایر نمایندگان، سوگندنامه نمایندگان مجلس را قرائت کرد.

از گفتنی‌های این روز به یادماندنی، شور و شعف بسیار مردم و اظهار امیدواری آنها نسبت به آینده این مجلس و نیز سادگی و صمیمت نمایندگان و روح تفاهم و همکاری حاکم بر آنها بود.

اعتراض آقای ]صادق[ خلخالی به ریاست سنی مجلس و نیز حضور دو نفر از بانوان با حجاب کامل اسلامی به عنوان نماینده مردم، از جمله نکات مورد توجه خبرنگاران بود که بخشی از خبرها و تصاویر این روز را به خود اختصاص داد.

در این روز همچنین بحث برسر اولویت‌های کاری مجلس در بین نمایندگان مطرح بود. بیشتر آنها مسأله انتخاب نخست وزیر و تعیین اعضای کابینه را مهمترین موضوع می‌دانستند و برخی نیز توجه به مسأله گروگان‌ها را ضروری‌تر می‌دیدند. البته مسائل دیگری نظیر «ایجاد ثبات اقتصادی و امنیت داخلی»، «تأمین بهداشت و درمان مردم»، «رسیدگی به وضعیت ادارات»، «حل مشکل زمین‌های کشاورزی» و چندین مورد دیگر هم مطرح بود. من در مصاحبه‌ای ]با خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی[ مهمترین مسأله مجلس را تعیین نخست وزیر و اعضای کابینه و برنامه‌ای که دولت برای اجرا به مجلس ارائه می‌کند، دانستم و برمطالبه و دریافت غرامت از آمریکا به خاطر صدمات و خسارتهای فراوانی که به کشور ما وارد کرده است، تأکید کردم.

منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 1359، انقلاب در بحران، زیر نظر عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب