خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران دیدار آیت الله هاشمی با سفرای کشورهای خارجی در جایگاه رئیس مجلس شورای اسلامی

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران دیدار آیت الله هاشمی با سفرای کشورهای خارجی در جایگاه رئیس مجلس شورای اسلامی

  • سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۵۹

 

دیدار آیت الله هاشمی با سفرای کشورهای خارجی در جایگاه رئیس مجلس شورای اسلامی

تاریخ : 21/5/1359

 

با استقرار و تثبیت ارکان اصلی نظام، خصوصآ فعال شدن مجلس شورای اسلامی، تشریح اصول و مبانی سیاست خارجی انقلاب اسلامی برای سفرا و مقامات کشورهای خارجی یکی از کارهای روزمره شده بود و تقریبآ در همه ایامی که درتهران بودم، در هر هفته با یکی دو تا از سفرا و مسئولان خارجی که به ایران می‌آمدند، دیدار و ملاقات داشتم.

مهمترین این دیدارها، ملاقات با سفرای شوروی، اتریش، نروژ، سوئیس، سوئد، هلند، فنلاند، اسپانیا، استرالیا، نیوزیلند، یونان، رومانی، کوبا، کره شمالی، لیبی، الجزایر، سوریه، سومالی و چندین کشور اروپایی، عربی و آفریقایی دیگر بود که به برخی از آنها در این مجموعه خاطرات اشاره کرده‌ام و دیدارهایی هم با نمایندگان جنبش‌های آزادیبخش، خصوصاً فلسطینی‌ها داشتم.

در این دیدارها که بنابر درخواست آنها انجام می‌شد، علاوه بر توسعه روابط فیمابین، مسأله جنگ عراق علیه ایران و نیز مواضع خصمانه آمریکا برضد انقلاب اسلامی مورد بحث و گفتگو قرار می‌گرفت.

برای این سفرا، استقلال رأی و نظر ما که بر مبنای سیاست نه شرقی و نه غربی استوار بود، توضیح داده می‌شد. در پاره‌ای از موارد، آنها ما را به خاطر چنین سیاستی تحسین می‌کردند. ارزش و اعتباری را که انقلاب اسلامی به ملت ما برای استقلال رأی داده است، هنگامی انسان به درستی درک می‌کند که درگیر مسائل سیاسی جهان امروز باشد؛ ملت ما باید شکر گزار و قدردان این نعمت باشد.

منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 1359، انقلاب در بحران، زیر نظر عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب