مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با صداوسیمای جمهوری اسلامی درباره جایگاه شورا در انقلاب اسلامی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با صداوسیمای جمهوری اسلامی درباره جایگاه شورا در انقلاب اسلامی

انتخاب شوراها پدیده‌ای جدید/ عدم وجود شوراها در شهر در قبل/ انتخاب افراد صالح و کاردان کار مؤثر و بهبود در زندگی/ شورا قدرت جدید در کشور/ اهمیت به افکار عمومی و مردم/ پیگیری مسأله شوراها توسط دولت آقای خاتمی/ شرکت مردم در مسایل مربوط به سرنوشت کشور نشانه رشد و بلوغ و دلبستگی به میهن و انقلاب

  • تهران
  • جمعه ۷ اسفند ۱۳۷۷

س- جناب آقای هاشمی، امروز انتخابات سراسری شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور برگزار می‌شود. جناب‌عالی در اوّلین ساعات روز در پای صندوق حضور یافتید و رأی خود را در صندوق انداختید. با توجه به اینکه انتخابات شورا مورد تأکید قانون اساسی است، در مجموع این انتخابات چه تحولی را در نظام مدیریتی کشور ایجاد خواهد کرد؟

ج- بسم الله الرحمن الرحیم، این پدیده‌ای جدید است. ما بعد از انقلاب در روستاها شورای اسلامی را داشتیم. ولی آنچه که الان اتفاق می‌افتد نسبت به گذشته جدید است. شوراها تا بحال در شهرها نبود و مردم با این فرهنگ آشنا نبودند. شهردارها را وزارت کشور معرّفی می‌کرد. ولی در آینده شوراها در انتخابات شهردارها دخالت دارند، آنها باید پیشنهاد بدهند و وزیر کشور یا استاندار قبول کند.

به هر حال گروهی که از مردم رأی گرفتند، به عنوان مخاطب مردم و مسؤل در برابر مردم، خودشان را موظف می‌دانند که به مسائل شهری و روستائی برسند. اگر نتیجه انتخابات افراد صالح و کاردان را از صندوق بیرون بیاورد، کار مثبتی است و در بهبود زندگی موثر است.

شورا در قانون اساسی ما چند اصل مهم دارد. امیدواریم این مرحله به صورت کامل اجرا شود. چون شوراها مراحل دیگری دارد که اگر همه اجرا شود یک قدرت جدید در کشور وارد صحنه می‌شود.

با توجه به اهمیتی که ما به افکار عمومی و مردم می‌دهیم و روی افکار عمومی حساب می‌کنیم، در مجموع باید شاهد آثار خوب این اقدام باشیم. انشاءالله که دولت آقای خاتمی موفق باشند که تا پایان کار این مسأله را پیگیری کنند و همه اصول مربوط به قانون اساسی را اجرا بکنند.

س- جناب آقای هاشمی! همانطوری که فرمودید انتخابات شوراها یک تجربه نو در کشور است. با توجه به اینکه امروز مشارکت مردم نقش مهمی را در انتخابات افراد کاردان خواهد داشت، چه صحبتی با مردم دارید؟ آنها به چه صورت در پای صندوق‌های اخذ رأی حضور پیدا کنند و در این امر ملّی مشارکت کنند؟

ج- همیشه حرف ما با مردم این بود که شرکت مردم در مسائلی که به سرنوشت کشور مربوط است، یکی از نشانه‌های رشد و بلوغ و دلبستگی مردم به میهن و انقلاب است. هم باعث تقویت نظام می‌شود، هم برای خود مردم سازنده است و هم می‌تواند در زندگیشان موثر باشد.

به نظرم برای شرکت نکردن در انتخابات هیچ دلیلی وجود ندارد. ولی برای شرکت کردن دلایل متعددی وجود دارد.

س- تشکر می‌کنم.

ج- موفق باشید.