تفسیر آیات قرآن کریم – سوره یونس – آیه ۵۲ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
ثُمَّ قِیلَ لِلَّذینَ ظَلَمُواْ ذُوقُواْ عَذَابَ الْخُلْد هَلْ تُجْزَوْنَ إِلاَّ بمَا کُنتُمْ تَکْسبُونَ
آنگاه به آنان که ستم کرده اند گفته شود: بچشید عذاب ابدی را ! آیا جز در برابر کار و کردارتان سزا داده می شوید؟
1 ـ جاودانه و همیشگی بودن عذاب ظالمان، در جهان آخرت به آنان اعلام خواهد شد.
ثم قیل للذین ظلموا ذوقوا عذاب الخلد
2 ـ مردمی که با عذاب استیصال نابود می شوند، مردمی ظالم و ستم پیشه بوده و در عذاب جاودان اخروی، معذّب خواهند بود.
أثم إذا ما وقع ... ثم قیل للذین ظلموا ذوقوا عذاب الخلد
3 ـ مشرکان تکذیب کننده پیامبر (ص) و قرآن، مردمی ظالم و ستم پیشه اند.
أثم إذا ما وقع ءامنتم به ... ثم قیل للذین ظلموا
4 ـ تکذیب و انکار قرآن، ظلم و موجب مخلد شدن مکذبان و منکران در عذاب اخروی است.
أثم إذا ما وقع ءامنتم به ... ثم قیل للذین ظلموا ذوقوا عذاب الخلد
5 ـ ابتلای ستم پیشگان به عذاب ابدی در قیامت، تنها نتیجه ستم مستمر خود آنان است.
ثم قیل للذین ظلموا ذوقوا عذاب الخلد هل تجزون إلا بما کنتم تکسبون
6 ـ مجازات انسان در قیامت، محصول دستاوردهای دنیوی خود اوست.
هل تجزون إلا بما کنتم تکسبون
7 ـ بین کردار انسان و مجازات او در آخرت، تناسب کامل وجود دارد.
ذوقوا عذاب الخلد هل تجزون إلا بما کنتم تکسبون
«باء» در جمله «هل تجزون إلا بما کنتم تکسبون» برای مقابله است و این جمله می تواند پاسخ این سؤال باشد که: چرا کافران به عذاب ابدی دچار خواهند شد؟ (ذوقوا العذاب الخلد) خداوند پاسخ می فرماید: این حکم در مقابل رفتار و متناسب با گناهان خود آنان است. بنابراین بین کیفر (عذاب ابدی) و عمل آدمی، ارتباط و تناسب وجود دارد.
ظالمان: 2، 3
عذاب اخروی ظالمان 1 ; عذاب استیصال ظالمان 2
ظلم:
آثار ظلم 5 ; موارد ظلم 4
عذاب:
جاودانان در عذاب اخروی 1، 2، 4، 5 ; عذاب استیصال 2 ; موجبات عذاب اخروی 4، 5
عمل:
آثار دنیوی عمل 6 ; کیفر اخروی عمل ناپسند 7
قرآن:
ظلم تکذیب قرآن 4 ; ظلم مکذبان قرآن 3 ; کیفر تکذیب قرآن 4
کیفر:
تناسب کیفر با گناه 7 ; عوامل کیفر اخروی 6 ; نظام کیفری 7
محمّد(ص):
ظلم مکذبان محمّد(ص) 3
مشرکان:
ظلم مشرکان 3