تفسیر آیات قرآن کریم – سوره هود – آیه ۵۲ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَیَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَیْهِ یُرْسلِ السَّمَاء عَلَیْکُم مِّدْرَارًا وَیَزدْکُمْ قُوَّةً إِلَی قُوَّتِکُمْ وَلاَ تَتَوَلَّوْاْ مُجْرِمِینَ
و ای قوم من! از پروردگارتان آمرزش بخواهید. آن گاه به سوی او بازگردید. [اگر چنین کنید] ابرهایی که ریزشی فراوان دارند ، بر شما می فرستد و نیرویی بر نیرویتان می افزاید و مبادا تبه کارانه روی برتابید».
1ـ ضرورت استغفار به درگاه خدا و طلب آمرزش گناهان از او
و یـقوم استغفروا ربکم
2ـ طلب بخشایش گناهان از خداوند ، حرکت به سوی او و استغفار از شرک ، از توصیه هاو پیامهای هود(ع)به مردم خویش
و یـقوم استغفروا ربکم ثم توبوا إلیه
3ـ بخشایش گناهان ، پرتوی از ربوبیت خداوند است.
استغفروا ربکم
4ـ حصر ربوبیت به خداوند و او را مدبر امور همگان دانستن، از تعالیم هود(ع) به قوم خویش
استغفروا ربکم
5ـ لزوم حرکت به سوی خدا و تقرب به درگاه او
ثم توبوا إلیه
عطف «توبه» بر «استغفار» نشانه مغایرت آن دو است که با توجه به معنای توبه (رجوع) می توان گفت: «توبوا إلیه»; یعنی ، [با اطاعت از خداوند] به سوی او تغییر جهت دهید.
6ـ استغفار از گناهان ، گرایش به توحید و پرستش خدا ، مقدمه هایی لازم برای حرکت به سوی خداوند و تقرب به درگاه او
و یـقوم استغفروا ربکم ثم توبوا إلیه
برداشت فوق ، با توجه به کلمه «ثم» ـ که جمله «توبوا إلیه» را بر «استغفروا ربکم» عطف کرده ـ به دست می آید.
7ـ خداوند ، گسیل دهنده ابرها و نازل کننده باران
یرسل السماء علیکم مدرارًا
مراد از «سماء» به مناسبت مورد، ابر است و «مدراراً» صیغه مبالغه و به معنای بسیار بارنده می باشد.
8ـ نزول بارانهای فراوان ، در صورت پرهیز از شرک و گرایش به توحید و پرستش خدا ، از نویدهای هود(ع) به قوم خویش
و یـقوم استغفروا ربکم ثم توبوا إلیه یرسل السماء علیکم مدرارًا
فعل مضارع «یرسل» به اصطلاح در جواب فعل امر (استغفروا ربکم ثم توبوا إلیه) قرار گرفته و با «إنْ» شرطیه مقدر مجزوم شده است; یعنی: «إنْ تستغفروا و تتوبوا یرسل ...; اگر استغفار کنید و به سوی خدا حرکت کنید، او ابرهای پر باران را برای شما خواهد فرستاد».
9ـ قوم عاد ، بر اثر شرک ورزی و ارتکاب گناه ، به کمبود باران مبتلا شده بودند.
ثم توبوا إلیه یرسل السماء علیکم مدرارًا
نوید به نزول باران و فراوانی آن ، آن گاه می توانست مؤثر باشد و مردمان را به پذیرش تعالیم و دستورهای هود(ع) گرایش دهد که آنان از کمبود باران در زحمت باشند.
10ـ شرک ورزی ، ارتکاب گناهان و مخالفت با پیامبران الهی ، از عوامل کمبود موهبتهای دنیوی است.
استغفروا ربکم ثم توبوا إلیه یرسل السماء علیکم مدرارًا و یزدکم قوّة
11ـ توحید، پرستش خدای یکتا و استغفار از گناهان ، مؤثر در برخوردار شدن جامعه های بشری از موهبتها و برکات دنیوی است.
استغفروا ربکم ثم توبوا إلیه یرسل السماء ... و یزدکم قوّة
12ـ قوم عاد ، مردمی قوی و نیرومند بودند.
و یزدکم قوّة إلی قوّتکم
13ـ هود(ع) مردم خویش را در صورت استغفار از گناهان ، گرایش به توحید و پرستش خدا ، به افزایش نیرو و توانشان بشارت داد.
و یـقوم استغفروا ربکم ثم توبوا إلیه ... یزدکم قوّة إلی قوّتکم
«یزدکم» عطف بر «یرسل» و جواب برای شرط مقدر می باشد; یعنی: «إن تستغفروا ... یزدکم; اگر استغفار کنید و ... خداوند نیروی شما را افزایش می دهد».
14ـ به وجود آوردن جامعه های نیرومند و توانا، از هدفهای پیامبران وادیان الهی است.
و یزدکم قوّة إلی قوّتکم
15ـ آبادانی و برخوردار شدن جامعه های بشری از نعمتها و موهبتهای دنیوی ، از اهداف پیامبران و ادیان الهی است.
یرسل السماء علیکم مدرارًا و یزدکم قوّة إلی قوّتکم
16ـ آبادانی و رونق اقتصادی ، زمینه ساز قدرت و نیرومندی جوامع است.
یرسل السماء علیکم مدرارًا و یزدکم قوّة إلی قوّتکم
17ـ عوامل طبیعی و فعل و انفعالات در هستی ، به دست خدا و در اختیار اوست.
یرسل السماء علیکم مدرارًا و یزدکم قوّة
18ـ سلطه و حاکمیت خداوند بر هستی ، از تعالیم هود(ع) به مردم خویش
یرسل السماء علیکم مدرارًا و یزدکم قوّة إلی قوّتکم
19ـ اعمال و عقاید جامعه های مؤثر در رویدادهای طبیعی است.
و یـقوم استغفروا ربکم ... یرسل السماء علیکم مدرارًا
20ـ هود(ع) از قوم عاد خواست تا از دعوتش (پذیرش توحید ، یکتاپرستی و ترک شرک و استغفار از گناهان) اعراض نکنند و بر گناه خویش اصرار نورزند.
و لاتتولوا مجرمین
«تولّی» (مصدر لاتتولوا) به معنای اعراض کردن و نپذیرفتن است.
21ـ اعراض کنندگان از تعالیم پیامبران و معارف دین ، مجرم و گنهکارند.
و لاتتولوا مجرمین
آفرینش:
حاکم آفرینش 17، 18; عوامل مؤثر در تحولات آفرینش 19; منشأ تحولات آفرینش 17
آمرزش:
منشأ آمرزش 3
ابتلا:
ابتلا به کمبود باران 9
ابرها:
منشأ حرکت ابرها 7
ادیان:
ادیان و آبادانی دنیا 15; ادیان و جامعه قدرتمند 14; اهداف ادیان 14، 15
استغفار:
آثار استغفار 11، 13; استغفار از شرک 2; اهمیت استغفار 1، 6; توصیه به استغفار 2; دعوت به استغفار 20
اقتصاد:
آثار رشد اقتصاد ی 16
امکانات مادی:
عوامل کمبود امکانات مادی 10; موجبات امکانات مادی 11
امور:
منشأ تدبیر امور 17
انبیا:
آثار مخالفت با انبیا 10; انبیا و آبادانی دنیا 15; انبیا و جامعه قدرتمند 14; انبیا و نعمت 15; اهداف انبیا 14، 15; گناه معرضان از انبیا 21
باران:
منشأ نزول باران 7
بازگشت به خدا: 2
اهمیت بازگشت به خدا 5; زمینه بازگشت به خدا 5، 6
بشارت:
بشارت ازدیاد قدرت 13; بشارت باران 8
تقرب:
اهمیت تقرب 5; زمینه تقرب 6
توحید:
آثار توحید عبادی11; توحید ربوبی 4; دعوت به توحید عبادی20
جامعه:
زمینه قدرت جامعه 16
خدا:
اختصاصات خدا 4; اختیارات خدا 17; افعال خدا 7; حاکمیت خدا 17، 18; نشانه های ربوبیت خدا 3
دین:
گناه معرضان از دین 21
شرک:
آثار اجتناب از شرک 8; آثار شرک 9، 10; استغفار از شرک 2; دعوت به اجتناب از شرک 20
عبادت:
آثار عبادت خدا 8، 13; اهمیت عبادت خدا 6
عقیده:
آثار عقیده 19
عمل:
آثار عمل 19
عوامل طبیعی:
نقش عوامل طبیعی 17
قوم عاد:
ابتلای قوم عاد 9; بشارت به قوم عاد 8، 13; تاریخ قوم عاد 9; توصیه به قوم عاد 2; دعوت ازقوم عاد 20; شرک قوم عاد 9; صفات قوم عاد12; قدرت قوم عاد 12; قوم عاد و کمبود باران 9; گناه قوم عاد 9
گرایشها:
آثار گرایش به توحید 8، 13; اهمیت گرایش به توحید 6
گناه:
آثار گناه 9، 10; آمرزش گناه 3
گناهکاران: 21
هود(ع):
بشارتهای هود(ع) 8، 13; تعالیم هود(ع) 2، 4، 18; دعوتهای هود(ع) 20; قصه هود(ع) 2، 20; هود(ع) و قوم عاد 4، 8، 13، 18، 20