تفسیر آیات قرآن کریم – سوره زمر – آیه 67 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِیعًا قَبْضَتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَالسَّماوَاتُ مَطْوِیَّاتٌ بیَمِینِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَی عَمَّا یُشْرِکُونَ
و خدا را چنان که شایسته او است بزرگ نداشتند و حال آن که روز قیامت زمین یکسره در قبضه او است و آسمان ها پیچیده (لوله شده) در دستش، او منزّه است و برتر از آن که به وی شرک ورزند.
1 - مشرکان، خدا را آن گونه که شایسته او است، نشناخته و ارج ننهادند.
و ما قدروا اللّه حقّ قدره
بیشتر مفسران و اهل ادب جمله «و ما قدروا اللّه...» را به معنای «ما عرفوا اللّه» و «ما عظموا اللّه» معنا کرده اند.
2 - شرک و عبادت غیرخدا، اندیشه ای برخاسته از عدم شناخت درست خدا است.
و ما قدروا اللّه حقّ قدره
3 - توحید و یکتاپرستی، نشانه شناخت درست خداوند و قدرشناسی او است.
بل اللّه فاعبد ... و ما قدروا اللّه حقّ قدره
4 - زمین، در قیامت، یکسره در قبضه قدرت خداوند است.
و الأرض جمیعًا قبضته یوم القیـمة
5 - آسمان ها، در روز قیامت پیچیده در دست قدرت خداوند است.
و السمـوت مطویّـت بیمینه
6 - ظهور و بروز قدرت مطلقه خداوند بر جهان در قیامت
و الأرض جمیعًا قبضته یوم القیـمة و السمـوت مطویّـت بیمینه
7 - ناچیز بودن جهان هستی (آسمان ها و زمین)، در برابر عظمت و قدرت خداوند
و الأرض جمیعًا قبضته ... و السمـوت مطویّـت بیمینه
«قبضة» ـ بر وزن فعلة ـ دلالت بر «مرّة» می کند; یعنی، یک مشت. این تعبیر و نیز تعبیر پیچیده بودن آسمان ها در دست خدا، کنایه از ناچیز بودن آنها و نیز اشاره به عظمت خداوند است; زیرا به چیزی که کاملاً در اختیار کسی باشد، می گویند: در مشت او است.
8 - جهان، دارای آسمان های متعدد
السمـوت
9 - قیامت، از نام های جهان آخرت
یوم القیـمة
10 - خداوند، کمال مطلق و به دور از هر عیب و نقص است.
سبحـنه
11 - ساحت خداوند، از داشتن هرگونه شریک منزّه و برتر است.
تعـلی عمّا یشرکون
12 - «عن سلیمان بن مهران، قال سألت أباعبداللّه(ع) عن قول اللّه عزّوجلّ «و الأرض جمیعاً قبضته یوم القیامة» فقال یعنی ملکه لایملکها معه أحد... «و السماوات مطویّات بیمینه» قال: الیمین الید، و الید القدرة و القوّة یقول عزّوجلّ و السماوات مطویّات بقدرته و قوته سبحانه و تعالی عمّا یشرکون;(1)
سلیمان بن مهران گوید: از امام صادق(ع) از سخن خداوند عزّوجلّ که می فرماید: «و الأرض جمیعاً قبضته یوم القیامة» سؤال نمودم، حضرت فرمود: یعنی زمین ملک او است [در قیامت] و هیچ کس غیر از او مالک زمین نیست... و درباره «و السماوات مطویّات بیمینه» فرمود: یمین همان ید است و مراد از آن قدرت و قوت است و خداوند عزّوجلّ فرمود: آسمان ها به قدرت و قوت خداوند به هم پیچیده می شوند و او منزّه و برتر است از هرگونه شرکی که به او نسبت می دهند».
آخرت:
نامهای آخرت 9
آسمان:
آسمان در قیامت 5، 12; بی ارزشی آسمان ها 7; تعدد آسمان ها 8
اسماوصفات:
صفات جلال 10، 11
تفکر:
آثار تفکر ناپسند 2
توحید:
آثار توحید عبادی 3
جهان بینی:
جهان بینی توحیدی 11
خدا:
آثار جهل به خدا شناسی 2; آثار قدرت خدا 5; احاطه قدرت خدا 4; اختصاصات خدا 4، 5، 6، 12; تنزیه خدا 10، 11، 12; خدا و شریک 11، 12; خدا و نقص 10; زمینه خدا شناسی 3; عظمت خدا 7; قدرت اخروی خدا 6; قدرت خدا 7، 12; کمال خدا 10
روایت: 12
زمین:
بی ارزشی زمین 7; زمین در قیامت 4، 12; مالک زمین 12
شرک:
رد شرک 11; زمینه شرک 2; منشأ شرک عبادی 2
شکر:
زمینه شکر خدا 3
عبادت:
زمینه عبادت غیرخدا 2
قیامت: 9
ظهور حقایق در قیامت 6
مشرکان:
جهل مشرکان 1; خداشناسی ناقص مشرکان 1; گمراهی مشرکان 1
پی نوشت ها:
1. توحید صدوق، ص 161، ب 17، ح 2; نورالثقلین، ج 4، ص 500، ح 110.