تفسیر آیات قرآن کریم – سوره بقره – آیه ۱۵۵ - کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُس وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ
و بی گمان ما شما را به چیزی از ترس و گرسنگی و کاهشی از اموال و نفوس و ثمرات آزمایش می کنیم وصابران را مژده بده.
1 - آزمودن مؤمنان از سنّتهای حتمی خداوند است.
و لنبلونکم
«بلاء» به معنای آزمودن است. فعل «لنبلون» به همراه لام قسم و نون تأکید، گویای استمرار و حتمیت آزمون الهی است.
2 - خداوند با مبتلا ساختن اهل ایمان به ترس و گرسنگی، آنان را می آزماید.
و لنبلونکم بشیء من الخوف و الجوع
3 - خداوند با گرفتار ساختن مؤمنان به چیزهایی که زیان مالی و جانی و کمبود محصول را در پی داشته باشد، آنان را می آزماید.
و لنبلونکم بشیء من ... نقص من الأمول و الأنفس و الثمرت
4 - مبتلا شدن به پیکار با دشمنان و پیامدهای آن (ترس، گرسنگی، زیانهای مالی و جانی و کم محصولی) از مشکلات راه ایمان است.
لاتقولوا لمن یقتل ... و لنبلونکم بشیء من الخوف
بیان کردن آزمون با ترس، گرسنگی و ... پس از مطرح کردن جهاد و کشته شدن در راه خدا، گویای این است که: مقصود از «الخوف و ...» ترسها و گرسنگیهایی است که از مبتلا شدن به دشمنان دین به وجود می آید; یعنی، ایمان به رسالت مستلزم پیکار با دشمنان دین است و پیامد پیکار ترس، گرسنگی و ... می باشد.
5 - کشته شدن راه خدا، وسیله ای برای آزمون جامعه ایمانی هستند.
و لنبلونکم بشیء ... و نقص من الأمول و الأنفس
مصداق مورد نظر برای «نقص الأنفس» - به قرینه آیات قبل - کشته شدگان راه خداست.
6 - پیشه ساختن صبر و برپایی نماز، دو وسیله کارساز برای تحمل ترسها، گرسنگیها، زیانهای مالی و جانی و کمبودهای به وجود آمده برای سالکان راه ایمان
یأیها الذین ءامنوا استعینوا بالصبر والصلوة ... و لنبلونکم بشیء من الخوف ... و الثمرت
7 - ارائه راه هدایت به همراه بیان مشکلات آن و نیز ارائه طریق موفقیت بر آنها، از روشهای قرآن است.
یأیها الذین ءامنوا ... لنبلونکم بشیء من الخوف ... و بشر الصبرین
خداوند در این بخش از آیات علاوه بر ارائه راه هدایت - که همان ایمان به رسالت و ... می باشد - مشکلات سلوک در این راه را نیز بر شمرده و برای فایق آمدن بر آنها، استعانت از نماز و صبر را مطرح ساخته است.
8 - مربیان و مدیران جامعه، باید مشکلات راههای پیشنهادی را برای سالکان آن راهها، بیان کنند و عوامل موفقیت را نیز یادآور شوند.
و لنبلونکم بشیء من الخوف ... و بشر الصبرین
ارائه راه صحیح و بیان مشکلات آن و نیز طریق پیروزی بر آنها - که از آیات قبل و آیه مورد بحث به دست می آید - درسی است به همه مربیان و مدیران که تنها به پیشنهاد راه صحیح اکتفا نکنند; بلکه مشکلات و روش پیروزی بر آنها را نیز بیان دارند.
9 - آزمونهای الهی برای انسانها طاقت فرسا نبوده و تحمل ناپذیر نیست.
و لنبلونکم بشیء من الخوف
نکره آوردن کلمه «شیء» - چنانچه مفسّران تصریح کرده اند - بیانگر اندک بودن است; یعنی، «بشیء یسیر من الخوف ...». ناچیز و اندک شمردن موردهای آزمون، برای بیان این نکته است که آزمونهای الهی طاقت فرسا نیستند.
10 - موادی که خداوند با آنها مؤمنان را می آزماید، متنوع و گوناگون است.
و لنبلونکم بشیء من الخوف و الجوع و نقص من الأمول و الأنفس و الثمرت
11 - تقسیم مؤمنان به صبرپیشگان و غیر صابران، از طبقه بندیهای اهل ایمان در قرآن
و بشر الصبرین
12 - مؤمنانی که بر دشواریها و سختیهای راه ایمان صبر کنند، از پاداشی گرانقدر برخوردار خواهند شد.
و بشر الصبرین
نیاوردن متعلق بشارت و مشخص نکردن مژدگانی صابران، به فخامت و ارجمندی آن اشاره دارد.(اقتباس از المیزان).
13 - پیامبر (ص) وظیفه دار اعلام بشارتهای الهی به صبر پیشگان
و بشر الصبرین
14 - رهبران دینی باید صبرپیشگان را بر بهره مند شدن از رحمتهای الهی بشارت دهند.
و بشر الصبرین
15 - از امام صادق(ع) روایت شده است: «... من صبر کرهاً ... نصیبه ما قال اللّه عز و جل: «و بشر الصابرین» ای بالجنة و المغفرة ...;(1)
... کسی که در مشکلات صبر کند پاداش وی همان بهشت و مغفرت الهی است که در سخن خدای عز و جل «و بشر الصابرین» به آن بشارت داده شده است ... ».
16 - قال رسول اللّه(ص): ... یابن مسعود قول اللّه ... «و لنبلونکم بشیء من الخوف ... و بشر الصابرین» قلنا یا رسول اللّه فمن الصابرون؟ قال: الذین یصبرون علی طاعة اللّه واجتنبوا معصیته، الذین کسبوا طیباً و انفقوا قصداً و قدموا فضلا فافلحوا ...;(2)
از رسول خدا(ص) روایت شده ... که فرمود: ای پسر مسعود ... سخن خداوند است: «و لنبلونکم بشیء من الخوف ... و بشر الصابرین»، به آن حضرت عرض کردیم: صابران چه کسانی هستند؟ فرمود: کسانی که بر اطاعت خدا صبر می نمایند و از گناهان دوری کرده اند، کسانی که روزی پاکیزه کسب کرده و در انفاق میانه رو هستند و زیادی درآمد خود را انفاق نموده اند، پس آنان رستگار گشته اند.
ابتلا:
ابتلا به ترس 2، 4; ابتلا به جهاد 4; ابتلا به زیان جانی 4; ابتلا به زیان مالی 4; ابتلا به کمبود محصول 4; ابتلا به گرسنگی 2، 4
امتحان:
ابزار امتحان 2، 3، 5; امتحان با زیان جانی 3; امتحان با زیان مالی 3; امتحان با شهیدان 5; امتحان با کمبود محصول 3; تنوع ابزار امتحان 10
انفاق:
اعتدال در انفاق 16
ایمان:
سختیهای ایمان 4، 12
پاداش:
مراتب پاداش 12
جامعه:
امتحان جامعه دینی 5; مسؤولیت رهبران جامعه 8
خدا:
آمرزش خدا 15; امتحانهای خدا 1، 2، 3، 10; بشارتهای خدا 13، 15; سنّتهای خدا 1; سهولت امتحانهای خدا 9
رحمت:
بشارت به رحمت 14; مشمولان رحمت 14
رستگاران: 16
روایت: 15، 16
روزی:
کسب روزی حلال 16
رهبران دینی:
مسؤولیت رهبران دینی 14
سختی:
اهمیّت صبر در سختی 12; پاداش صبر در سختی 15; روش تسهیل سختی 6، 7
سنّتهای خدا:
سنّت امتحان 1
صابران:
بشارت به صابران 13، 14; مراد از صابران 16
صبر:
آثار صبر 6; صبر در اطاعت 16
طبقات اجتماعی: 11
گناه:
اجتناب از گناه 16
مؤمنان:
امتحان مؤمنان 1، 2، 3، 5، 10; پاداش مؤمنان صابر 12; ترس مؤمنان 6; زیانهای جانی مؤمنان 6; زیانهای مالی مؤمنان 6; گرسنگی مؤمنان 6; مشکلات مؤمنان 4; مؤمنان صابر 11; مؤمنان غیر صابر 11
محمّد(ص):
مسؤولیت محمّد(ص) 13
مشکلات:
اهمیّت تبیین مشکلات 8
موفقیت:
تبیین روش موفقیت 7; تبیین عوامل موفقیت 8
نماز:
آثار برپایی نماز 6
هدایت:
تبیین مشکلات راه هدایت 7
پی نوشت ها :
1. مصباح الشریعة، ص 185; نورالثقلین، ج 1، ص 143، ح 449.
2. مکارم الاخلاق، ص 446; بحارالانوار، ج 74، ص 93، ح 1.