تفسیر آیات قرآن کریم- سوره الزخرف- آیه35– کتاب تفسیرراهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَزُخْرُفًا وَإِن کُلُّ ذَلِکَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَالْآخِرَةُ عِندَ رَبِّکَ لِلْمُتَّقِینَ
و هرگونه زینتی [برای آنان فراهم می کردیم ]و این همه نیست مگر کالای زندگی دنیا; و آخرت نزد پروردگارت مختصّ به تقواپیشگان است.
1 - طلا و نقره، نماد تجمل و اشرافی گری در دوره های تاریخ
سقفًا من فضّة ... و زخرفًا
عده ای از لغویان «زخرف» را طلا دانسته اند. از ذکر طلا و نقره به عنوان نمادهای زیور و تجمل، مطلب بالا استفاده می شود.
2 - زندگی مجلل و با شکوه دنیا، حقیر و ناچیز در برابر نعمت های اخروی
لبیوتهم سقفًا من فضّة ... و إن کلّ ذلک لمّا متـع الحیوة الدنیا
3 - حیات اخروی، در پیشگاه خداوند، امری بس ارزشمند و مخصوص تقواپیشگان است.
و الأخرة عند ربّک للمتّقین
4 - اهمیت نقش تقوا، در دستیابی انسان به ارزش های اخروی
و الأخرة عند ربّک للمتّقین
5 - حضور در جوار قرب ربوبی، غیرقابل قیاس با والاترین نعمت های دنیوی
و إن کلّ ذلک ... و الأخرة عند ربّک للمتّقین
از «عند ربّک»، حضور در جوار قرب ربوبی استفاده شده است.
6 - مؤمنان تقواپیشه، بهره مند از فیض حضور الهی در سرای جاودان*
عند ربّک للمتّقین
7 - افق دید کافران، محدود به زندگی کوتاه دنیا است.
لجعلنا لمن یکفر بالرحمـن ... لمّا متـع الحیوة الدنیا و الأخرة عند ربّک للمتّقین
خداوند در این آیه، توانایی خویش را بر ایجاد یک زندگی آکنده از تجمل برای کافران، بیان کرده و سپس حضور در جوار ربوبی را مطرح نموده است. از این مطلب استفاده می شود که کافران تنها در محدوده تنگ زندگی دنیا می اندیشند.
ارزشها 3
زمینه ارزشها 3 ی اخروی 4
اشرافیت
نشانه های اشرافیت 1
امکانات مادی
بی ارزشی امکانات مادی 2
تجمل
نشانه های تجمل 1
تقرب
ارزش تقرب به خدا 5
تقوا
آثار تقوا 4
زندگی
ارزش زندگی اخروی 3
طلا
نقش طلا 1
کافران
بینش کافران 7; دنیاطلبی کافران 7; مادیگرایی کافران 7
مؤمنان
تقرب مؤمنان 6; مؤمنان در آخرت 6
متقین
تقرب متقین 6; فضایل متقین 3; متقین در آخرت 6
نعمت
ارزش نعمت های دنیوی 5; اهمیت نعمت های اخروی 2
نقره
نقش نقره 1