سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۶۰

عزای عمومی برای شهدای »زندان دولتو«

امروز از طرف برادران سپاه پاسداران، روز عزای عمومی اعلام شد و برای‏شهدای »زندان دولتو« جمع کثیری از برادران نماینده‏مجلس، نامه مفصلی‏ نوشته‏ اند و این اعلان عزای عمومی را تأییدکرده‏اند و در این عزا شرکت می‏کنند.

من دو سه جمله در رابطه با این فاجعه تاریخی می‏خواهم عرض بکنم. تاآنجایی که تحقیقات ابتدایی نشان می‏دهد، محافظان زندان، روز بمباران رفته‏بودند؛ به جز عده بسیار کمی (از 150 نفر، 12 نفر)[کسی نمانده بود. آنها]پرچمهای بلندی افراشته بودند. هواپیماها می‏رسند و بعنوان اطلاع، بقیه‏محافظان هم مطلع می‏شوند. زندانیها که در صحن زندان بودند به دستور محافظان‏به داخل عمارت منتقل می‏شوند و اینها خودشان از محل دور می‏شوند.هواپیماها در برگشت، زندان را بمباران می‏کنند و صدها مبارز که ماهها دردست ضدانقلاب و آشوبگران کردستان، باند قاسملو، کومله و دوستان فدایی‏خلق و مجاهد خلقشان اسیر بودند، شهید و تعداد نامعینی مجروح میشوند. زندان‏در هم می‏شکند و عده‏ای فرار می‏کنند که در اطراف زندان به وسیله محافظان که‏سنگر گرفته بودند، به گلوله بسته می‏شوند.

عده‏ای خودشان را به جنگلهای اطراف می‏رسانند که در آنجا باز به گلوله بسته‏می‏شوند که اجسادشان دارد از جنگلها جمع می‏گردد. اینکه رقم‏معینی [ازشهدا]نداریم، یکی از عواملش این است. بقیه حادثه را پس از تحقیق گزارش خواهندداد17.

من یک تحلیل کوتاهی درباره این فاجعه تاریخی دارم صدام بعث خونخوارعراق، که در میدان نبرد شکست خورده است و از گلوله باران و موشک‏باران‏دزفول قهرمان، اهواز قهرمان و آبادان قهرمان نتیجه نمی‏گیرد، به رذیلانه‏ترین‏نوع عمل دست می‏زند کشتن زندانیانی که بیش از یک سال اسیر بودند، آن هم بابمب و همراه فریب و دغل بازی بر هیچ کس مخفی نمی‏ماند. کیست نداند که‏قاسملو عامل عراق است؟ و کیست که نداند اینها رابطه با عراق دارند؟ مگرمی‏شود عراق محل زندانی که در اختیار قاسملو بوده نداند؟ اگر فرض کنید نداند،چرا عراق مرکزی که در اختیار قاسملو است را بمباران می‏کند! عراق با قاسملوجنگ دارد؟ صدام با کومله و دمکرات می‏جنگد؟ مسأله روشن است. این‏منافقانه‏ترین کار است. گروهی می‏خواهند اسراء را شهید کنند! چون اسیر دردست جمهوری اسلامی دارند. خیال می‏کنند با این گونه عمل کردند، مسؤولیت‏کار را از دوششان به زمین می‏اندازند. منافقانه با عراق وارد مذاکره می‏شوند وتوطئه می‏کنند هم نظر عراق را تأمین می‏کنند که صحنه‏ای از ارعاب و رذالت‏نشان بدهد - که در دزفول موفق نشده - و هم خواست خودشان را تأمین می‏کندکه این قهرمانان را از پای در بیاورند و هم به خیال خودشان زهر چشمی از مردم‏کردستان که اخیراً با آنها نمی‏سازند و سرمخالفت دارند، بگیرند.

خوب، ماهیت قاسملو آنقدر کثیف است و ماهیت صدام آنقدر کثیف است که‏انسان به خودش اجازه عتاب هم به آنها نمی‏دهد؛ جواب آنها را فقط باید با گلوله‏داد؛ مثل خودشان اما من حرفم با کسانی است که گول این منافق‏ها وگروهکهای مدعی مبارزه و طرفداری از حقوق انسان را می‏خورند. شما با چه‏شعاری مردم را جذب می‏کنید؟ شما که برای یک موضوع کوچک، اعلامیه چندصفحه‏ای می‏دهید، چرا شهادت بیش از صد نفر همکاران و همدستانتان را وکسانی که با آنها اتحاد استراتژیک علیه جمهوری اسلامی دارند، محکوم‏نمی‏کنید؟ این جنایت از کشته شدن یک نفر آدم در خیابان کمتر است؟ چرامحکوم نمی‏کنید؟ چرا راهتان را مشخص نمی‏کنید؟ من از جوانهای ایران و ازاین برادران و خواهران عزیزی که فریب خورده‏اند، تعجب می‏کنم! اینها با چه شعاری شما را جلب می‏کنند؟ اگر بنا است، برای نجات انسان فعالیت و مبارزه‏بشود، آنها که در زندان بودند انسان نیستند؟ با اسیر جنگی این گونه رفتارمی‏کنند؟ خود صدام در اردوگاههای عراق با اسرای ایرانی این گونه رفتارمی‏کند؟ شما با چه معیاری با هم متحد هستید؟ مظاهر مبارزه برای حقوق خلق‏گروه این است؟

در همین زمان، بعد دیگر این توطئه در بلوچستان است که آن روحانی شریف‏و عزیز و محترم اهل سنت را که با فضیلت زندگی کرده است (آقای مولوی فیض‏محمد) در خانه‏اش ترور می‏کنند. در همان موقع، دزفول هم زیر رگبار موشک[قرار می‏گیرد.] جنایات را این گونه جلوه می‏دهند و اینهإ؛ظظ متحدین قسم خورده‏علیه جمهوری اسلامی هستند. این مجموعه مخالفان جمهوری اسلامی است که‏چهره‏اش را این گونه نشان می‏دهد. این حوادث در کنار هم، بهترین دلیل‏حقانیت راه ما و بهترین دلیل سبعیت دشمنان جمهوری اسلامی ایران است. من‏این فاجعه هولناک را به امام زمان و امام امت و بازماندگان این شهداء و عموم‏مردم غیور و شریف ایران و برادرمان آقای موسوی اردبیلی18 که خواهرزاده‏خود را در این فاجعه از دست داده‏اند، تسلیت عرض می‏کنم.