سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۶۰

(جلسه - 60/7/15) - 7 October 1981

در گذشت آقای اصغری نماینده بناب و سالگرد شهادت حضرت حجت‏الاسلام والمسلمین جناب حاج آقا مصطفی خمینی و چهلم شهید محراب آیت‏اللَّه مدنی و حجت‏الاسلام اشراقی و شهادت داماد آقای ملک‏پور

قبل از شروع دستور دو سه تذکر داریم که آنها را عرض می‏کنم. آقایان مطلع‏هستند که یکی از همکاران بسیار عزیزمان جناب آقای اصغری نماینده بناب وملکان در حادثه تصادف اتومبیل در راه انجام وظیفه رحلت کرده‏اند و از میان مارفتند. ما این مصیبت را به خانواده ایشان و به مردم محترم بناب و ملکان و به‏همه همکارانشان در مجلس تسلیت عرض می‏کنیم و برای روحشان تقاضای‏رحمت و غفران الهی داریم.

مطلب دیگر اینکه امروز مصادف است با سالگرد شهادت جانگداز حضرت‏حجت‏الاسلام والمسلمین جناب حاج آقا مصطفی خمینی فرزند دانشمند ومجاهد امام. اگر [در موقعیتی] نبودیم که هر روز شهید داشته باشیم (امام هم‏راضی نیستند که ما بین فرزندانشان تفاوتی بگذاریم) حق بود که برای این شهید،مراسم خیلی وسیعی را در نظر بگیریم، چون می‏دانیم که شهادت ایشان درتبعیدگاهش در نجف یکی از انگیزه‏های بسیار مهم اوج‏گیری نهضت اسلامی درایران شد.

آقایان یادشان هست که وقتی خبر شهادت حاج آقا مصطفی به ایران رسید آن‏چنان مردم را به خروش آورد که آن خروش تا پیروزی مطلق نهضت نخوابید.امام به جای اینکه اظهار تأسف بکنند، با آن روح بزرگشان فرمودند شهادت‏مصطفی از الطاف خفیه الهی بود. این خیلی جمله لطیفی است. برخورد پدری درتبعیدگاه، با ارزشی که برای آن پسر قائل بود. (فرزند مجتهد، معلم، مدرس، فقیه‏و فیلسوف خودش را از دست می‏دهد) این است؛ مرگ فرزندش را از الطاف‏خفیه الهی می‏داند، چون می‏بیند که در روند تکاملی انقلاب، تأثیر داشته است. وهدف امام همین بود؛ چیزی که می‏ارزد برای او همه چیز قربانی بشود، فرزند هم‏مثل همه چیز. ما به یاد آن فاجعه جانگداز، همراه با تسلیت شهادت سایرفرزندان امام در جبهه‏ها و در میدان‏های جنگ، بار دیگر این شهادت را به‏حضور امام و مردم تسلیت عرض می‏کنیم.

امروز چهلم شهید محراب، آیت‏اللَّه مدنی و [وفات] حجت‏الاسلام اشراقی58است که باز حق عظیم آیت‏اللَّه مدنی را بر انقلاب می‏دانیم. امیدواریم که مراسم‏هر چه با شکوهتر انجام بشود. و نیز امروز سی‏ام مهر است مصادف با هجوم‏طاغوت زمان محمدرضا پهلوی به شهر مقدس همدان که آن روز جنایات‏عظیمی را در همدان مرتکب شدند. ما این خاطره را برای مردم همدان گرامی‏می‏داریم. و در خاتمه شهادت داماد یکی از همکارانمان را، جناب آقای‏ملک‏پور نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی که در جبهه شهید شده‏اندداریم که افتخاری برای ایشان و زرتشتیان و ما هست. امیدواریم که خداوندغفرانش را نصیب ایشان هم بفرماید و به ایشان تسلیت می‏گوییم.