سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۶۰

(جلسه - 60/7/15) - 7 October 1981

سپاسگزاری از پاسخ امام خمینی به سؤال رئیس مجلس شورای اسلامی پیرامون احکام ثانویه

آقایان و خانمها و همکاران مطلع شدند که امام در پاسخ نامه‏ای که من‏خدمتشان نوشته بودم، جوابی دادند که نشان اعتماد امام به مجلس شورای‏اسلامی است57. این اعتماد را به همکاران محترم و ملت شریف ایران که‏نمایندگانشان توانسته‏اند اعتماد امام را جلب کنند تبریک عرض می‏کنم و از امام‏بزرگوار، بنیانگذار جمهوری اسلامی یک دنیا متشکریم که اکثریت مجلس‏شورای اسلامی را برای اظهار نظر و تشخیص موضوعات اساسی در اداره کشور،صالح می‏دانند. مطلب خیلی مهم است که من به عنوان مدیر این مجلس و بااجازه شما همکاران به امام امت، عرض می‏کنم و خدمتشان اطمینان کامل‏می‏دهم که از این اعتمادی که به ما کرده‏اند در مسیر اجرای قانون اسلام استفاده‏صحیح و بجا خواهیم کرد.

مجلس آن طور که امام و ملت مسلمان به حق توقع دارند (و ثابت هم کرده)خواهان اجرای کامل اسلام است و چیزی غیر از اسلام نمی‏خواهد. مجلس‏حاضر نیست چیزهایی را که ممکن است با تشخیص افرادی به ذائقه یک جمع‏خوش بیاید به نام "اسلام" عرضه کند و حاضر نیست که به گوشه‏ای از قوانین‏اسلام خدشه وارد شود. اصولاً ما رسالت و وظیفه مهم خودمان را پیاده کردن‏اسلام راستین می‏دانیم.

این اعتماد بسیار عظیم امام وظیفه ما را سنگین‏تر کرده است. ما اگر تا امروز به‏عنوان قانونگذار کار می‏کردیم، از الان مسؤولیت مهمتری داریم که اگر خدای‏نکرده در تشخیص‏مان به افراط یا تفریط کشیده شدیم و چیزی به مردم عرضه‏کردیم که از اسلام انحراف داشته باشد، مسؤولیت بسیار بزرگی را متحمل شده‏ایم‏و پیش خداوند باید جوابگو باشیم.

امیدواریم که بتوانیم در عمل ثابت بکنیم که متعهد و متعبدیم و به جزئیات وکلیات فقه و به اصول اساسی اسلام احترام می‏گذاریم و اجازه نمی‏دهیم که کسی‏از وادی اصیل اسلام منحرف بشود.

ذیل نامه امام یک نکته بود که من آن را می‏خواهم تذکر بدهم و برای‏مطبوعات و برادران اهل قلم و بیان و برای هرکسی که تریبونی در اختیار دارد وبه نام اسلام و قانون می‏خواهد حرف بزند و یا میزی و صندلی در اختیار دارد که‏می‏خواهد عمل بکند مهم می‏دانم. امام در ذیل نامه فرموده‏اند که »به متصدیان‏اجرا گوشزد بشود، اگر چنانچه از مقررات تعیین شده تجاوز بکنند، مجرم شناخته‏می‏شوند و باید تعزیز شوند.« واقعیت این است که ما در تجربه گذشته ما مواردی‏بود که به خاطر افراط کاریها مانع اجرای مصوبات شورای انقلاب شد و اعتمادبخشی از مسؤولان دینی و مردم را گرفت. تصمیماتی که مجلس می‏گیرد، بانهایت دقت، ضوابط را مراعات می‏کند، عناوین اولیه اسلام را در نظر می‏گیرد،ضرورتها و خرج‏ها و مسأله کلی را در نظر می‏گیرد و با بحث فراوان ان‏شاءالّله به‏نقطه صحیحی خواهد رسید. و در مورد اجرا هم از همین حالا تذکر می‏دهیم که‏مواظب باشند و خودشان را برای انضباط آماده کنند. به مطبوعات و ارباب قلم‏هم تذکر می‏دهیم که مواظب باشند، جوی بوجود نیاورند که بهانه دست مخالفان‏بدهند و مایه بی‏ثباتی یا مانعی در راه اهداف صحیح اسلامی ما گردند.