سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۶۰

(جلسه - 60/7/15) - 7 October 1981

بیان عظمت پاسخ امام خمینی به نامه پادشاه عربستان

برادران و خواهران نماینده دیشب جواب نامه پادشاه عربستان سعودی را اززبان رهبر عظیم‏الشأن‏مان شنیدند. پاسخ و متن نامه امام این قدر کوبنده و در اوج‏و عظمت بود که من بی‏اختیار به یاد جمله پرمعنای قرآن افتادم که »اَلّلهُ اَعَلْمُ‏حَیْثُ یَجْعَلُ رِساَلة.« واقعاً که معنای رهبری به تمام معنا در وجود پیشوا و مرجع‏تقلید عظیم‏الشأن ما تجسم یافته است و خداوند از این جهت نعمت را براین مردم‏محروم تکمیل کرده است. "خالد" کوشیده بود در نامه‏اش تهمتهایی بزند وجریانی را که در مکّه به راه افتاده را برخلاف روح حج و عبادت معرفی کند؛اسمی از مواد مخدر برده بود. و با تغییر شعارهای مسلمانان ایران خواسته بود،چیزی را به خورد مردم بدهد و قیافه مظلومیت به خودش بگیرد. اما در عین‏حال، نامه پادشاه عربستان سعودی نشانگر عجز رهبران سعودی از حل‏مشکلات و دست به دامان رهبر ما شدن نیز بود.

جواب امام نشان داد که رهبر، نایب امام زمان و جانشین معصوم است. همه‏آنچه که لازم بود، امروز ما به دنیای اسلام بگوییم، اما در این جواب گفتند. نشان‏دادند که حج از مسیر واقعی خودش منحرف شده است و اگر ما به حج واقعی‏اسلام سر و کار داشتیم، آواکسها و چیزهای دیگر به درد ما نمی‏خوردند. ایشان‏راه رسیدن به قدس را از کعبه و بیت‏الّله‏الحرام تعیین کردند و حرکت‏های‏ضداسلامی که به نام اسلام در اطراف حرم خدا انجام می‏شود، محکوم کردند و ازمظلومیت زوار ایرانی - که به حق در محیط حج حامل پیام اسلام بودند - به خوبی‏و شایستگی دفاع کردند. در عین حال بزرگ - منشی امام و امت امام اینجا ظاهرمی‏شود. آنجا که تغییر شعارها و دروغ زنی‏ها ممکن بود دفاع از شخص خودشان‏باشد، سکوت کردند. ملک خالد در پیامش گفته بود که زوار ایرانی می‏گوید »الّله‏اکبر، خمینی رهبر« یا »الّله واحد، خمینی واحد.« همه مسلمانان می‏دانند که‏شعار مسلمانها این است »الّله اکبر، خمینی رهبر« و »الّله واحد، خمینی قائد.«خالد »قائد« را فراموش می‏کند و "واحد" می‏آورد که می‏گوید گفته‏اند خمینی»واحد« که در ذهن مسلمانها این را ایجاد کند که مسلمانها »واحد« را که صفت‏خدا است برای امام هم می‏آورند، مسلمانها »خمینی رهبر« می‏گویند او »خمینی‏اکبر« می‏آورد که بگوید نظیر صفت »الّله« را آورده‏اند و همه ما [این را]می‏دانیم.

البته وزارت خارجه این را باید به دنیا توضیح بدهد؛ شأن امام نبود که ازخودشان صحبت کنند و لطف هم همین جا است. این نامه - که امیدواریم‏وزارت ارشاد و وزارت امور خارجه وظیفه بیانگری خودشان در مضامین ومحتوای آن به خوبی انجام بدهند - خط حرکت مسلمین، آن هم در زمان حج و آن‏هم در موقعی که مسؤولان عربستان مسأله را مسأله روز کرده‏اند، مشخص کرد ونشان داد که چکمه پوشان سعودی که به نام حمایت از حریم مقدس حج واردبیت‏اللَّه‏الحرام شده‏اند و آنجا بازداشت کرده‏اند و کتک زده‏اند، مجرم هستند، نه‏مسلمانهایی که در حجراسماعیل (اصلا" خانه خدا برای همین منظورها تأسیس‏شده) و در کنار حجرالاسود شعار مرگ بر آمریکا، و مرگ بر اسرائیل داده‏انداینها عابد واقعی هستند نه مجرم، و شرطه عربستان56 سعودی مجرم است نه‏حامی عبادت. به هرحال من صرفاً به خاطر ابراز احساسات غرور و نشاطی که ازاین نامه و روح امام در خود درک می‏کنم این چند کلمه را گفتم و وقت مجلس‏محترم را گرفتم.