سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۶۰

جلسه: 60/5/14 - 6 August 1981

تجلیل از شخصیت و خدمات شهید دکتر آیت و عدم توانایی مأمورین شهبرانی در حفظ جان مقامات

امروز جای مرحوم آیت، شهید دیگر مجلس، در میان ما خالی است.امروز باهمه تأسفی که بر فقدان این عزیزان داریم، مجلس و نمایندگان مجلس مفهوم‏صحیح زندگی اسلامی را ارائه می‏دهند که أنّ الحیاء عقیدة و جهاد. به راستی که‏نمایندگان، منزلشان، خط سیرشان، محل عبورشان همانند جبهه‏های جنگ مادر غرب و جنوب شده و چه خوشبختیم که اگر فرزندان عزیز ما با گلوله و ترکش خمپاره‏های صدام تکریتی در جبهه جان می‏دهند، ما که نمایندگان مردمیم، درمرکز کشور وضعی شبیه به همان عزیزانمان داریم. این نشان هماهنگی واقعی‏مردم و نمایندگان‏شان است.

به لطف خداوند دو نفر از برادران نماینده پریروز و پریشب (آقای حسنی‏نماینده ارومیه و آقای علم الهدایی) از شر توطئه نجات پیدا کردند و شهیدزنده‏اند. این اخطار دیگری است به همه برادران برای تلاش بیشتر در جهت‏حفاظت خود و توجه به اینکه ما واقعاً در سنگریم. به راستی که امروز مجلس وخانه نماینده مجلس درست مثل سنگرهای خط مقدم جبهه است که نیاز به هرگونه بیداری و هوشیاری و آمادگی و دفاع دارد.

[مصادف هستیم با]چهلم شهدای مجلس که در دفتر مرکزی حزب جمهوری‏اسلامی با انفجار بمب(تروریسم) شهید شدند. درست در آستانه چهلم، شهیدآیت که کاملاً با آن گروه هماهنگ بود و شاید طبیعی بود که آنجا مثل دیگران‏شهید می‏شد بعد از انجام خدمات دیگری به آنها پیوست و امروز ما جنازه شهیدآیت را همراه با بزرگداشت چهلم آن عزیزانمان تشیع می‏کنیم و ارج می‏گذاریم.آیت انصافاً در تاریخ ما مؤثر بود، یعنی چهره مفیدی بود. خدماتشان را آقای‏کریم در مجلس گفتند. هر یک از این خدمات اساسی بود؛ ولایت فقیه،فرماندهی کل قوا، حکومت خط خالص اسلامی، و سپاه پاسداران را در قانون‏اساسی گنجاندن و خیلی چیزهایی دیگری، چیزهای کمی نیست که در تاریخ‏زندگی یک انسان به عنوان اثر می‏ماند. آقای آیت در رسوا کردن ملی گرایی درمقابل اسلام گرایی و در شکست بت بنی‏صدر سهم بزرگی داشت، و به همین‏جهت دستهای زیادی در کار آمد تا آیت را بدنام کند و انصافاً آیت، مظلوم شهیدشد او تاریخ انقلاب و نهضتهای اخیر را خیلی خوب می‏دانست و خیلی خوب به‏کار می‏برد. در مجلس عنصر مفیدی بود در بحثها، مطالب مفیدی می‏گفت. دربوجه سهم زیادی داشت در [تدوین]آیین نامه مجلس زحمت زیادی کشید وحضورش در مجلس به عنوان یک ناظر همیشه مفید و مؤثر بود. البته خونش هم‏تحقیقاً در تاریخ اسلام موثر است. دیروز مراکز مسؤول کشور احساس کردند که‏آیت در میان مردم محبوب بود، آنقدر تلفن و پیام خشم‏انگیز به ما رسید! مردم‏دیروز لحظه‏ای تلفنهای مجلس، نخست‏وزیری، شهربانی، وزارت کشور وجاهایی را که من می‏دانم نگذاشتند بیکار بماند به همه جا تلفن می‏کنند که اگرنمی‏توانید از نمایندگان ما دفاع کنید، به ما اجازه بدهید که خودمان دفاع کنیم وبگذارید که ما اینها را حفظ کنیم. این چیزی است که مردم از ما می‏خواهندشهربانی باید به این خواست مردم جواب بدهد.

مردم به ما می‏گویند اگر شهربانی در منطقه‏هایی که نمایندگان مردم هستند وکلانتری در چند قدمی آنها است نمی‏تواند خانه اینها را زیرنظر بگیرد و لااقل‏صبح موقع حرکت و شب موقع ورود به خانه این قدرت را ندارد که آن معبر راامن نگهدارد، پس این بودجه 5 میلیارد تومانی برای چیست؟ مردم دیروز جداًاز شهربانی خشمگین بودند. شهربانی مقصر است. ما نمی‏توانیم بپذیریم که‏شهربانی نمی‏تواند. در زمان رژیم سفاک پهلوی ما به اندازه‏ای که از شهربانی‏وحشت داشتیم از ساواک وحشت نداشتیم. پاسبانها در زمانی که دوره پستشان‏نبود در لحظات بیکاری‏شان با لباس مبدل در همه خیابانها و کوچه‏ها حضورداشتند و کوچکترین حرکت ما را زیر نظر داشتند و ما بیش از آنکه به دست‏ساواک گرفتار شویم به دست عوامل شهربانی گرفتار می‏شدیم.

بنده در آن منطقه‏ای که زندگی می‏کردم کوچکترین حرکتم را شهربانی به‏ساواک گزارش می‏داد و امروز در پرونده‏ام در ساواک می‏بینم که چه موقع درخانه بودم، چه موقع بیرون می‏رفتم، چه کسی مهمان می‏آمد و حتی خصوصیات‏داخل خانه من را گزارش کرده بودند. امروز شهربانی بیکار است. البته ماخدماتی مثلاً در کشف هروئین و بعضی چیزها را می‏بینیم، اما اینها کافی نیست.

من به شهربانی اخطار می‏کنم که از این به بعد ما نمی‏توانیم تحمل کنیم که 5میلیارد تومان بودجه این کشور را بدهیم به شما و در کنار کلانتری چند ماشین‏یک نماینده مجلس را، نماینده‏ای که یک میلیون و دویست هزار از این مردم به‏او رأی داده‏اند، به گلوله ببندند و از جلوی ماشین کلانتری عبور بکند و شما آن راپیدا نکنید. البته معنای این حرف من این نیست که ما از شهادت می‏ترسیم! مانمی‏خواهیم انتحار بکنیم. ما مطمئنیم که خون آیت به اندازه زتدگی آیت اثردارد؛ این رإ؛»»ظظ مطمئنیم، یعنی تاریخ آیت، قبر آیت، اسم آیت، کتاب آیت و شهرآیت از این به بعد الهام بخش و سازنده است؛ این واقعیتی است. این شهادت به‏زندگی 50 ساله آیت مفهوم دیگری داد. 50 سال زندگی را به عنوان سمبل راه‏خدا نقد کرد و این برای ما بسیار باارزش است. امروز هر شهری، هر حوزه‏انتخاباتی که نماینده‏اش شهید بشود برای دهها سال بیمه می‏شود. قبر و خانه وفامیلش الهام‏بخش می‏شوند. ما این را می‏دانیم و مطمئنیم که آنجا مرکز تنفر علیه‏نفاق و کفر می‏شود. این از آثار این شهادت‏ها است و مجلس جای آن را پرمی‏کند. امروز ما صندلی‏های خالی 27 تن از شهدای روزهای گذشته را پرمی‏بینیم و فردا صندلی آیت را هم پر خواهیم داید. اما وظیفه شهربانی ونیروهای امنیتی مسأله دیگری است. نفرین مردم را برای خودتان نخرید و تلاش‏کنید که این کشور را حفظ کنید و لااقل خودتان ثابت کنید که لایق هستید تا مردم‏بتوانند در سایه حضور شما با امنیت زندگی بکنند.