نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی
جلسه: 492
نامه جوابیه حضرت امام خمینی به ریاست جمهوری
بسم اللّه الرحمن الرحیم، آنچه که ما امروز از صدای جمهوری اسلامی ایران،جواب نامه ای که حضرت امام به ریاست جمهوری داده بودند، شنیدیم قابلتعمق جدی است. و مخصوصاًمجلس و نمایندگان و شورای محترم نگهبانمکلفیم که روی این مسأله دقت زیادی بکنیم و راه را از این طریق بشناسیم. ودیگر به خودمان حق ندهیم در آینده با طرح عناوین مبهم و متشابه چیزهائی ازخودمان بر اسلام تحمیل کنیم. خوب! حضرت امام هم مرجع تقلید ما هستند وهم رهبر انقلاب هستند و هم مورد قبول برای عمق افکار ما، اگر هم مقامرهبری و مرجع تقلید را نداشتند. پیش از اینکه ایشان به این مقام رسمی برسنددر ذهن حوزه های علمیه و مردم متنسک و متعبد، همین مقام را داشتند. انصافاًعمق رهبری و صلاحیت مدیریت تبلور پیدا میکند در این اظهاراتی که ایشان در این چند هفته اخیر فرمودند، هم در جواب نامه دبیر شورای نگهبان هم درجواب نامه ریاست جمهوری و هم در مورد نامه های دیگر و مطالب دیگری کهبود. و معنای رهبری صحیح، تبلور رهبری صحیح، همین است که در مواقع ومقاطع لازم، آن نقطه اساسی که ممکن است خللی در جامعه به وجود بیاوردتفرقه ای به وجود بیاید، مردم را جدا بکند و منشعب بکند و فتنه ایجاد بکند، رهبری باید به داد مردم برسد، به داد انقلاب و جامعه و اسلام برسد. والا کارهایروزمره زندگی، این از وظایف رهبری نیست. اینها را ما مجریان، باید به مسائلروزمره برسیم، این مقاطع حساس را رهبر که از بام بلندتری نگاه میکنند بهجامعه باید اداره کنند که خوشبختانه در هر وقت لازم شده ایشان به داد جامعهرسیده اند و حالا از این صحبت هایشان، از این جواب نامه شان معلوم شد که سکوتهای ایشان هم درمواقع دیگری معنای خاص خودش را داشته. من فکرمیکنم با این دوسه نامه اخیر، خط امام روشن شده، اگر کسانی مریض نباشند وخط امام را قبول داشته باشند. دیگر نباید تفرقه ای بین ما باشد، در این مجلس باتوجه به اینکه اکثریت قاطع نمایندگان مخلصند، متدینند، دلسوزاسلامند، و تابعرهبرند، دیگر دلیلی ندارد که بر سر مسائلی که به ما مربوط نیست، به رهبریمربوط است و ایشان نظرشان را صریح فرمودند، اختلاف بکنیم. با این بیاناتمسائل روشن است. البته شبهه را در آیات محکم قرآن هم افرادی که مغرضباشند می توانند بکنند. هر چیزی میشود یک «اما» و «اگر» ی گذاشت، اینهامسائل ریاضی نیست. اما سلامت نفس می خواهد که انسان روشن بشود. خطامام دیگر روشن است. و راه مغالطه و مقدس مآبی که آدم به اسم اسلام بیاید جلوحرکت را بگیرد و نگذارد که مدیریت اسلام که در این احکام نورانی خوابیدهبتواند کار خودش را بکند، و اسلام را تبدیل کند به یک نیروی ضعیفی کهرسوبات فکری افراد می تواند این را از مدیریت باز بدارد، راه اینها دیگر بستهشده است. البته بسته شده برای انسانهای صالح، برای انسانهای سالم، کسانی میتوانند شبهه کنند و باز مسائل دیگری را مطرح بکنند. این ظلمی بود انصافاً بهاسلام، ظلم بزرگی است که اسلام نتواند در مسائل اساسی کشور اعمال قدرتبکند و کسانی مثلاً یک مطلبی را مطرح کنند، یک فکر خاصی را مطرح کنند،بگویند که این نمیشود. این بخش عظیم اقتصادی را، این بخش عظیم اجتماعیرا ما دست به آن بزنیم چون مثلاً در روایتی آن جوری دیده اند یا امثال اینها.... بههر حال حجت برای ما نظرات رهبری است. من بر اساس این اظهارات صریحیکه این روزها شده است صمیمانه متشکرم و قلباًخاضعم در مقابل این همهصلابت که از رهبری می بینم، تقاضا میکنم اولاً از نمایندگان محترم مجلس کهاین راه روشن و نورانی را دیگر اجازه ندهند که باز شبهه و سایه رویش بیفتد. و ازشورای محترم نگهبان تقاضا میکنم که آن آقایانی که منصوب حضرت امامهستند، نظرات حضرت امام را جدی بگیرند و نظرات خودشان را یا دیگران رامانع اجرای نظرات امام نکنند. اگر هم احیاناً مسائلی دارند خوب، می توانندملاقات کنند، خدمت امام خصوصی سئوال کنند. که مسائل اصلاًبه سطح جامعهنباید کشیده بشود. ما این مسائل را در سطح علماء بایستی خودمان حل میکردیم و به این جاها کشیده نمیشد مسائل هم به نظر من از اول روشن بود. همانروزی که امام فرمودند اگر اکثریت مجلس یک چیزی را تصویب کرد، و ایناجازه را دارند بایست روشن می شد. منتها حرفهائی زده شد که ایشان این را دوسوم کردند. بعد احکام ثانویه و اولیه درست شد و این حرفها را پیش آوردند، اینحرفها لزومی ندارد. مطلقات حق حکومت، همین طور که امروز امام فرمودند بر اکثر این چیزهائی که آقایان فکر میکنند حاکم است. متأسفانه بر عکس آن هاحاکم میشد بر مطلقات اصلی، و راه به نظر من روشن است. مسائل ازدیدگاههای اقتصادی یا اجتماعی افراد گاهی اشکال دیگری می گیرد. البتهمیدان برای بحث، برای کارشناسی، برای اینکه آدم بداند این به مصلحت جامعههست یا نیست، آیا حکومت این کار را بکند به صلاح هست یا نیست؟ اینهاهمیشه باز است. اما مانع نشود این گونه افکاری که ما اگر بحث کردیم و به ایننتیجه رسیدیم که این حق مردم است، حق حکومت است، مصلحت جامعه استکه یک اقدام این جوری بشود، این را رنگ ضد اسلامی بدهند و مقدس مآب هابخواهند با عبای تقدس که به دوش می گیرند، کسانی را که می خواهند برایاسلام و مسلمانها خدمت بکنند متهم بکنند به بی مبالاتی، این جور انشاءاللّهپیش نیاید و ما هم از این اجازه های صریح و روشن امام به خودمان اجازه افراطندهیم که باز همان رهبری که جلو بعضی افراط های آن جوری را می گیرد، جلوافراط های این جوری را هم خواهد گرفت. و ان شاءاللّه ما یک پارچه با هم و بااین مائده آسمانی که خداوند در اختیار ما گذاشته در خدمت این ملت خوب وعزیزمان بتوانیم اسلام را به عنوان یک نظام قابل اجرای در امروز و بهترین راهاداره دنیای امروز معرفی بکنیم. والسلام علیکم و رحمهاللّه. (تکبیرنمایندگان )