سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۶۰

جلسه: 60/5/6 - 28 July 1981

پیروزی رزمندگان اسلام در جبهه کرخه کور

اولین مطلب، مربوط به پیروزی چشمگیر دیروز برادران رزمنده ما در شمال‏کرخه کور و جبهه طراح است که این حرکت سریع و جالب را به ارتش و سپاه ونیروهای مردمی حاضر در جبهه تبریک می‏گوییم. کار بسیار قوی و نیرومندی‏بود! روز گرم تابستان روی آن ریگهای داغ، هفت کیلومتر دشمن را در میدان‏وسیعی تارو مار کردن و همه سنگرها و امکاناتش را گرفتن کار کوچکی نیست،تا آنجا که من اطلاع دارم کار فعال در گرمای خوزستان فقط در ساعات صبح‏مقدور است؛ آن هم سه چهار ساعت اینها تا غروب تلاش کردند تا این حرکت‏سریع صورت گرفت و این نشانه نیروی فوق‏العاده روحی سربازان ما است.لشگر 16 و فرمانده‏اش را باید تشویق کرد و از سایر فرماندهان لشگرها در دیگرجبهه‏ها می‏خواهیم، شما هم راهی را که این مرد انتخاب کرد انتخاب کنید. الان‏که توان دشمن از دست رفته است و این قدر بی‏روحیه است که با یک حمله این‏چنین شر خودش را از سر ماکم می‏کند. روانیست که صبر کنیم و برادران وخواهران مسلمان ما در جنوب لبنان گرفتار این جنایات باشند. باید سریعترحرکت کرد، هر چه زودتر ارتش اسلامی را از قید و بندی که عراق متجاوز ماتحمیل کرده است، آزاد کرد وبه وظیفه مهم و خطیر نجات فلسطین و حمایت ازمحرومان فلسطین و لبنان پرداخت. و این کار احتیاج به سرعت عمل دارد.

امروز که امام امت مستقیماً فرماندهی شما را به دست گرفته‏اند، حرکت شماباید متناسب با روح بزرگ امام باشد و این پیروزی در دهه سوم ماه مبارک‏رمضان باید طلیعه پیروزیهای پیاپی ما و شکستهای متوالی ارتش متجاوز بعث‏عفلقی باشد.

مطلب دومی که اشاره‏اش لازم است. این است که در آستانه روز قدس - که ازابتکارات امام است و توجه ملل محروم عرب مسلمان را به خودش جلب کرده‏که ما در بحبوحه گرفتاری به فکر فلسطین بودیم - دشمن حیله‏گر از موضوعی که‏هیچ نبوده، سوژه تبلیغاتی عظیمی ساخته است و امروز بوقهای صهیونیسم وامپریالیسم دنیا را روی هیچ و در خلاء پر از سر و صدا کرده‏اند. هواپیمای‏آرژانتینی از ایسلند برای ما اسلحه آورده و در برگشت با حرکتی که از نظرمامرموز است و هنوز ابعادش روشن نیست در خاک شوروی دچار سانحه‏می‏شود و سقوط می‏کند و آن وضع پیش می‏آید. یکدفعه از گوشه و کنار سروصدابلند میشود که این هواپیما از اسرائیل برای ایران اسلحه می‏آورده. هواپیمامشخص است ، بارنامه مشخص است، مبدأ حرکت مشخص است، مقصدمشخص است همه چیز روشن است. یعنی هر کس به اینهایی که من عرض می‏کنم‏مراجعه کند، می‏بیند، که هواپیما، محموله آن و بارنامه چه بوده، همه جزئیات‏روشن است. یکی سند پخش می‏کند و یکی بوق و کرنا راه می‏اندازد، که چه؟ که‏ایران از اسرائیل اسلحه خریده .این چیزی است که هیچ کس باور نمی‏کند. یعنی‏از تبلیغاتی است که جا نمی‏افتد. چون دنیا می‏داند ملت ایران در روزهای مبارزه‏با رژیم شاه، شعار دومش بعد از آزادی ایران، آزادی فلسطین بود. آن روزها اگردولت شاه، کالای اسرائیلی به ایران می‏آورد، مردم (آنهایی که دنبال حرکت امام‏بودند) داوطلبانه آن را تحریم می‏کردند. این مسأله روشنی برای ما است. بعد ازپیروزی، ما اولین مملکتی هستیم که سفارت فلسطین را در دنیا ایجاد کردیم.همه جا دفتر دارند، ما سفارت داریم. سفارت اسرائیل را گرفتیم و به فلسطین‏دادیم. (حرکت بعدی‏مان هم روشن است.) در حین جنگ هم همیشه شعارنابودی اسرائیل را می‏دهیم. با صراحت می‏گوییم؛ محافظه‏کاری و سازش کاری‏نمی‏کنیم. دولتی به نام دولت اسرائیل در این منطقه جای ندارد. و هیچ وقت‏نمی‏شود پذیرفت که حتی یک وجب از خاک این منطقه در اختیار دولت‏اسرائیل و یا به نام دولت اسرائیل باشد. موضع ایران مشخص است. با این وضع،سروصدا راه می‏اندازند که ما از اسرائیل اسلحه خریدیم. ما وقتی که پیروز شدیم‏تمام روابطی که شاه با اسرائیل داشت، قطع کردیم. شرکتهای اسرائیلی با اینکه به‏ما بدهکار بودند، ولی به خاطر اینکه با آنها کار نکنیم، روابط را قطع کردیم ودست آنها را از همه جا بریدیم. با این حرفها، سروصدا راه می‏اندازند که ایران ازاسرائیل اسلحه می‏خرد و می‏خواهند چهره انقلاب ایران را مشوه کنند. البته آنهامی‏دانند نمی‏شود ولی می‏خواهند تابش روز قدس را بگیرند. یعنی می‏خواهندابتکاری را که ایران کرده و این روزها دنیای عرب شاهد جوش و خروش ملت‏ایران برای قدس است(در هیچ جا مثل ایران این احساس نیست) پایین بیاورندولی ما امیدواریم ملتهای دنیا شعورشان از این چیزها بالاتر باشد و گول این‏تبلیغات را نخورند.