سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۶۶

جلسه: 410
هشتمین سالگرد افتتاح مجلس شورای اسلامی

بسم اللّه الرحمن الرحیم، مجلس شورای اسلامی وارد هشتمین سال عمرپربرکت خودش می‌شود. خوشحالیم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ملتی‌که با آرای صائب خود این مجلس را تشکیل داده در دوران خدمتش یکی ازمؤثرترین مجالس دنیا و نقش آفرین ترین مجالس تاریخ دمکراسی است.
درهفته ای که برای مجلس ما تعیین کرده‌ایم انتظارمان این است که رسانه ها واهل نظر ابعاد مختلف مجلس را برای دنیا توضیح بدهند. مردم ما مجلس را به‌خوبی میشناسند. تریبون آزاد و باز مجلس و مذاکرات صریح و روشن نمایندگان‌در همه امور کشور و مواضعی که اتخاذ می‌کنند چیزی نیست که برای مردم ما ازانظار مخفی باشد.
ما بخصوص امسال روی قانونمندی و نامگذاری روز قانون برای سالگردتشکیل مجلس تأکید کردیم. الحمدللّه به تأیید حضرت آیت‌اللّه العظمی منتظری‌قائم مقام عزیز رهبری رسید این افتخار را برای مجلس بود کسب کرد.
خدمات دیگر مجلس گفته می‌شود و من امروز نمی‌خواهم راجع به آن صحبت‌کنم لوایح پربار و پرسود و انقلابی و مواضع عادلانه مجلس، نقش مجلس درآوردن دولت های صالح و تأیید وزرای صالح، ارشادات نمایندگان از تریبون‌مجلس برای امور جاری کشور، کمک بی دریغ نمایندگان در امر جنگ، حضوروسیع نمایندگان در جبهه و در میان رزمندگان، رشدی که ملت از ناحیه‌بحث‌های مجلس پیدا می‌کنند و تأثیری که نمایندگان در رشد سیاسی مردم دارندو نظارتی که نمایندگان به مسائل کلی کشور دارند و نقشی که نمایندگان در حل‌مشکلات حوزه‌های انتخابی و جاهای دیگر دارند چیزهای زیادی است که‌مردم ما می‌دانند و مسلماً اینها باید در این هفته باز شود. نکته‌ای بیشتر موردتوجه ماست مسأله قانونمندی است. همه می دانیم هیچ انقلابی که به  
سرعتی که‌جمهوری اسلامی اقدام کرد نظام خود را تحت شرایط عادی و قانونی نتوانست‌در هیچ جای دنیا بیاورد. ما در سال اول شروع کردیم به تشکیل نهادهای رسمی‌و تأسیس مجلس و مجوز قرار گرفتن قانون اساسی و به راه انداختن همه‌ارگانهایی که در نظامهایی با عمر 20 - 30 سال می‌تواند بوجود بیاید. این عجله‌در قانونمندی کردن کشور طبیعتاً مسائل جنبی را در کنار انقلاب ایجاد می‌کند ودر بعضی کارهایی که در انقلاب باید با سرعت تصمیم گرفته شود کندی بوجودمی‌آورد که ما تحمل اینها را بر قانونمندی کشور ترجیح ندادیم.
فعلاً بعد از گذشت بیش از هشت سال از پیروزی عمر انقلاب و جا افتادن کل‌نظام به نظرمی رسد که یک حرکتی در جهت تحکیم و تثبیت حاکمیت قوانین ومقررات باید انجام شود و مناسب ترین مقطع برای این حرکت سالگرد مجلس‌بود و مناسب‌ترین مرکز برای هدایت این جریان هم مجلس است که متولی‌قوانین است. هم قانونگزار است و هم ناظر براجرای مقررات است. ما از امروزکه روز اول سال هشتم عمر مجلس است خودمان را آماده کنیم که در این جهت‌حرکت کنیم. ما هم از نمایندگان محترم این تقاضا را داریم و هم از جریان قوانین‌و هم از دستگاه قضائی که بخصوص در این قسمت نقش زیادی را باید به عهده‌بگیرد انتظار داریم که این حرکت شروع شود و تداوم پیدا کند.
نکته ای که مهم است این است که ما هنوز نیاز به قوانین زیربنائی مهمی داریم‌که باید دستگاههای اجرایی و قضائی برای تهیه این قوانین و ارسال آنها به‌مجلس شورای اسلامی و به کمک کارشناسان در کمیسیونها برای تکمیل چنین‌پیشنهادهایی همکاری بکنند و نمایندگان محترم هم آماده باشند برای کارهای‌مهمی که ما به عهده داریم. مهمتر اینکه ما از محضر مقدس رهبر عظیم‌الشأن مان‌همیشه شاکر و سپاسگزارباشیم که با حمایتهای بی دریغ شان و راهنمائی‌های‌مؤثرشان این مجلس را تحت حمایت خودشان گرفته اند و ما نقش ایشان را ونقش رهبری را درتحکیم موقعیت مجلس و رفع مشکلات نمایندگان همیشه‌سپاسگزار خواهیم بود.