سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • سه شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۶۶

جلسه: 398
عملیات کربلای 10 و پیروزیهای اخیر رزمندگان اسلام

بسم اللّه الرحمن‌الرحیم ،  ما از رزمندگان عزیزمان که عملیات کربلای 10 را باموفقیت و حماسه خاص و جدید انجام دادند و در حال پیشرفت هستند تشکرمی‌کنیم.
این اولین تجربه در تاریخ جنگ از نوع همکاری جنگهای نامنظم با جنگ‌منظم بود که تجربه موفقی از آب در آمد. حدود 250 کیلومتر مربع از یکی ازنقاط حساس کردستان عراق با سرعت تصرف شد و ارتفاعاتی در اختیاررزمندگان اسلام قرار گرفت که می تواند حضور رزمندگان در آنجا در آینده‌کردستان عراق و آینده کردستان ایران تأثیر چشمگیری داشته باشد.
این عملیات عمدتاً به خاطر جواب به شرارتهای اخیر عراق در خلیج فارس ومناطق صنعتی و فشار بی حد بر مردم کردستان البته در سلسله عملیات جاری مابود. نکات قابل توجهی در این عملیات هست که من اشاره می‌کنم.
اولین نکته مهم این است که چند روز این عملیات ادامه داشت و رزمنده های‌ما با شیوه پیاده روی به سوی اهداف پیش می رفتند و چون ما سر و صدائی راه‌نینداخته بودیم عراقیها سکوت کرده بودند. این نکته مسأله حساس و مهمی رانشان میدهد که عراقیها بیش از آنچه که به مرز و خاکشان و  
امکاناتشان توجه‌دارند به روحیه و تبلیغات ارج می گذارند. چطور می‌شود کشوری چند روز بخش عظیمی از خاکش تصرف بشود و سکوت بکند چون ما سکوت کرده بودیم وهیچ چیز در این باره نگفتیم و حالا که ما اعلام کردیم تنها می گوید که درگیریهای‌مهمی در شمال وجود دارد و یک پاسگاه مورد تعرض ایرانیها قرار گرفته و دفع‌شده است. خوب همین را اگر به صورت یک اعتراف در تاریخ ثبت بکنیم‌معنایش این است که منطقه‌ای را که ما گرفتیم عراق هیچ ادعائی روی آن ندارد.فردا که خبرنگاران آنجا حضور پیدا بکنند عراق من نمی‌دانم چه جوابی برای‌مردم و حامیانش دارد.
نکته قابل توجه دیگر این است که آمریکائیها که مدعی هستند ماهواره شان‌هر روز چند بار از سراسر جبهه عکس دقیق می گیرد در این چند روز سکوت‌معناداری را در اخبارشان کرده بودند و دیروز که با اعلام ما مواجه شدند، آمریکاقضاوت کرد که تغییر مهمی در آنجا اتفاق نیفتاده و منطقه از حساسیت‌چشمگیری برخوردار نیست. این خیلی جالب است. در آینده خواهیم دید که‌این منطقه نقشی که فاو در جنوب برای دروازه ورودی به نقاط دیگر ایفا می کنداین منطقه چنین وضعی را در شمال جبهه و در کردستان خواهد داشت. این‌قضاوت تسلیت آمیز آمریکا عمدتاً به خاطر جلوگیری از تشنج روحی حامیان‌صدام است و کسانیکه حیثیت و آینده خودشان را به حیثیت حزب بعث گره‌داده‌اند. ما انتظار داریم در آینده، هم نمایندگان مجلس ما و هم خبرنگاران به‌منطقه بروند و چیزهائی که دیدنی است ببینند اینجا را از سالها پیش، صدام باانهدام روستاها یک منطقه حساس نظامی اعلام کرده است آنجا می‌روید می‌بینیددهها روستا را با خاک یکسان کردند ولی درختها و چشمه ها و جویبارها سرجای خودش باقی است بخاطر اینکه منطقه را منطقه نطامی صرف داشته باشند.
راهها عمدتاً به گونه‌ای درست شده که از طرف ما عبور غیر ممکن باشد پشت‌سر گذاشتن یک رودخانه عظیمی در این فصل مثل چومان که زاب صغیر راعمدتاً تغذیه کرده و سد دو کان را پر می‌کند و عبور از ارتفاعات سر به فلک‌کشیده‌ای که اصلاً راه در آنجا نیست و صرفاً از راههای مال رو باید استفاده‌می‌شد و بردن امکانات به خط مقدم برای جنگیدن در نقاط حساس از کارهائی‌بود که در خلاء تبلیغاتی انجام شد. در شرایطی انجام شد که فرماندهان عراقی یاجرأت انعکاس واقعیت را به صدام نداشتند یا صدام تر جیح می‌داد که اینجا رافدای جاهای دیگر بکند و با عوامل دیگر که در پیش است.
به هرحال ما به ملت‌مان تبریک می گوئیم و از رزمندگان تشکر می کنیم وامیدواریم که برای نجات مردم مظلوم عراق این عملیات راه مؤثری را باز بکند.