جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • یکشنبه ۷ تیر ۱۳۶۰

جلسه: 60/4/7 - 28 June 1981

ناموفق بودن ترور امام جمعه تهران(آقای خامنه ‏ای) و مأیوس شدن ضدانقلاب

ملت مسلمان ما اطلاع دارند که نماینده محترم مجلس و امام جمعه تهران ونماینده امام در شورای عالی دفاع مورد سوء قصد دشمنان انقلاب قرارگرفتند. چنین حادثه‏ای برای ما غیره منتظره نبود. گر چه همیشه از خداخواهانیم که این شخصیتهای عظیم و عزیز مورد حمایت ملت را برای این‏انقلاب نگه دارد، اما حادثه رخ داد، یک مرور کوتاه و نظر اجمالی - تحلیلی برچنین حوادثی می‏تواند برای مردم راه‏گشا و مفید باشد. روی نقاطی می‏شود توجه‏کرد.

درست همزمان با صدام که چمران مبارز و مجاهد را در میدان جنگ شهیدمی‏کند، قسم خورده‏ها و هم سوگندهای صدام در داخل کشور(ضدانقلابها)که ازپیش علائم همکاریشان با برنامه‏های صدام و آمریکا برایمان مشخص است،نماینده دیگر امام را در شورای دفاع به بمب می‏بندند. اینها نمی‏تواند تصادفی‏باشد. ممکن است روی محاسبات دیگری پیش بیاید، اما نمی‏شود به اینهاتصادفی و سطحی نگاه کرد ما با چشم خودمان همکاری و تلاشهای مذبوحانه‏ضدانقلاب با ارتش صدام را در صحنه‏های زیادی دیده‏ایم.[t1]

نکته دوم اینکه این حرکت نشانگر یأس ضدانقلاب و موفقیتهای سیاسی مااست. ملت روی این [مسأله] حساب کند. اینها با همه تدارکی که دیده بودند،هفته پیش سوار و پیاده خود را به میدان کشیدند و برای ایجاد آشوب همه نیروهارا بسیج کردند. طیف وسیع انقلاب از ساواکیها گرفته تا افراطی‏های حاد چپ یابه ظاهر چپ، جمع شدند، و در مقابل هجوم و دفاع حزب اللّه - که بخشی ازنیروی انقلابند - شکست مفتضحانه‏ای خوردند و به جای اینکه چیزی به دست‏بیاورند رسوا و بدنام و آشوب طلب معرفی شدند و در صفوفشان علائم ضعف وشکست مشخص شد. ترور، آخرین حربه این گروههاست؛ حربه‏ای که مأیوسانه،هجوم در حال فرار، تلاش مذبوحانه و اقدامهای جنون آمیز. البته دو سال تاریخ‏گذشته ما نشان می‏دهد که این ترورها ضمن اینکه یک خسارت موضعی است،همیشه برای جامعه و تحکیم موقعیت انقلاب مؤثر بوده است. ما از دست دادن‏استاد شهید مطهری را در جای خود خسارت عظیمی برای جامعه می‏دانیم. اماکیست که نداند شهادت مرحوم مطهری چه موج عظیمی ایجاد کرد و برای مدتهاضدانقلاب را منزوی کرد. دکتر مفتح‏ها، قرنی‏ها، مهدی عراقی‏ها، قاضی ها وبسیاری از چهره‏ها را در این مدت از دست ما گرفتند. اما شهادت و خون هریک از اینها باعث تقویت این انقلاب شد ملت ماهیت دشمن را می‏شناسد وآماده دفاع می‏شود. یقیناً خسارت موضعی است و ثلمه است، منتها ثلمه‏ای‏است که خداوند به جای آن استحکامات دیگری درست می‏کند. در میدان‏جنگ هم چنین است.

ما این روزها در میدان جنگ خیلی نیرو از دست داده‏ایم. بهترین فرزندان مادر میدان جنگ شهید شدند. اما می‏دانیم و دنیا هم می‏داند قطرات خون اینها به‏مجاهدهای جدیدی تبدیل شده است. خون شهید این خاصیت را دارد که‏انسان‏زا و سازنده و الهام‏بخش است و این می‏تواند برای تحکیم موقعیت انقلاب‏ما مؤثر باشد.

مسأله دیگری که باید روی آن تکیه کنیم. مخصوصاً ضدانقلاب روی این‏قضیه توجه کند - این است که خوشبختانه انقلاب ما به حدی رسیده که دیگرمتکی به افراد نیست، حتی چهره‏های خیلی معروف و مشخص همه ارگانهای‏کشور تثبیت شده‏اند؛ مجلس شورای اسلامی، دولت مکتبی، شورای عالی‏قضایی، شورای نگهبان، نهادهای عظیم انقلاب، سپاه، جهاد، کمیته‏ها،انجمنهای اسلامی همه اینها تحت حمایت و حمایت امام و به پشتیبانی ملت کارخودشان را انجام می‏دهند. حالا از اینها یک نفر کم بشود یا زیاد بشود[تأثیری‏ندارد].

این مجلس شورای اسلامی، ارگانی است ماندنی و باقی بنده و امثال بنده که دراین مجلس نباشیم، نه تنها این مجلس ضعیف نمی‏شود بلکه مجلس متوجه‏می‏شود که باید محکمتر بایستد و بهتر کار بکند و همه افراد فکر می‏کنند که جای‏خالی را پر بکنند. بنابراین از ترور افراد - به غیر از مسائل احساسی وخسارت‏های موضعی - لرزه بر انداممان نمی‏افتد و مطمئنیم که این خونهاانقلاب را آبیاری می‏کند. از طرفی دست خداوند هم همراه ما است. موفقیت‏طرحی که برای ترور برادرمان امام جمعه تهران، ریخته بودند. برای خودشان صددر صد بود. بمب در چند سانتیمتری [ایشان و به طرف] قلب موضع‏گیری وهدف گیری شده بود. اما حالا یا عمل نمی‏کند یا ناقص عمل می‏کند، نور چشم مااین طور اعجاز گونه از خطری که از نظر دشمنان قطعی بود نجات پیدا می‏کند. من‏امروز صبح در بیمارستان ایشان را زیارت کردم، صد در صد به سلامت وبی‏آسیب بودن و سلامت تمام اعضاء بدن ایشان مطمئن شدم. از برادران پزشک‏و جراح که با سرعت عمل کردند و آفت خونریزی را که تنها خطری بود که ایشان‏را تهدید می‏کرد زود علاج و جبران کردند، تشکر می‏کنیم.

ما ضمن اظهار تأسف از بروز چنین حوادثی که برای چند روزی از تلاشهای‏برادر همیشه در سنگر و این چهره عزیز آشنا برای همه مردم [محروم هستیم]مطمئنیم که این تلاشهای مذبوحانه چیزی غیر از تحکیم انقلاب و منفور ومنزوی کردن دشمنان ضدانقلاب عاید نمی‏کند. نمونه‏ای از منزوی کردن رابگویم. دیروز آن لحظاتی که این حادثه در تهران اتفاق می‏افتاد، من به بازدید از»معادن باب میزو« در زرند رفته بودم. من آن تونلها و معادن زغال سنگ که درعمق 350 متری زمین در تونلهای تیره و تاریک و مرطوب که آب و هوای‏کثیف تبخیر شده از ذغال، فضای آنجا را گرفته بازدید کردم(این)خودش مطلب‏دیگری است که می‏خواستم صحبت امروز پیش از دستورم باشد که متأسفانه این‏فرصت از دستمان گرفته شد. وقتی که از چاه 350 متری بیرون آمدم به جای‏اینکه با قیافه‏های بشاش کارگرها - که بنده را بیرون می‏بینند - مواجه شوم دیدم‏افسرده‏اند. شما نمی‏دانید چه حالی برای این کارگرها [از شنیدن] این خبر(بااینکه همراهش خبر تضمین سلامتی ایشان هم رسیده بود) رخ داده بود اینهاخلقند با شما که از شمال تهران پایین‏تر نمی‏آیید و چهره‏هایتان و خانواده‏هایتان‏و مواضعتان را هم شناخته‏ایم؟ اینها فریاد می‏زدند. یکی از همان کارگرها فریادزد از ما به ضدانقلاب بگو، ما در این محیط برای انقلاب کار می‏کنیم و اجازه‏نمی‏دهیم که ضدانقلاب این گونه با ذخایر کشور ما طرف بشود اگر شما برای‏خلق و محرومها کار می‏کنید، این خلق محرومند و این توده‏ها توده مردمند واینها انقلابیند و اینها به این چهره‏ها اعتماد دارند و اینها امیدشان را به این‏چهره‏ها دوخته‏اند.

بنابراین سوء قصد به جان امام جمعه تهران تحقیقاً ضدانقلاب مأیوس شده رابرای مدتی دیگر مأیوس‏تر می‏کند و ما امیدواریم که با حمایت مردم و هدایت‏امام و حضور مردم در صحت بتوانیم این بار سنگین و این تعهد عظیم را به پایان‏برسانیم.