سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۶۵

جلسه: 310
فرمایشات حضرت امام - شروع عملیات کربلای 2 و 3

بسم اللّه الرحمن الرحیم، بعد از تعطیلی مجلس که ما کار را شروع کردیم مطالبی را خوب است در شروع کارمان عرض بکنیم، مخصوصاً درباره جنگ و نصایح پر خیروبرکت حضرت امام، قبلاً من تشکر می‌کنم از نمایندگان محترم مجلس که در این دوران تعطیلی طبق گزارشها و اخباری که به من می‌رسید اکثریت قوی نماینده‌ها چه در جبهه‌ها یا در حوزه‌های انتخابیه خودشان یا در سایر جاهائی که برای خدمت رفته بودند کار را تعطیل نکردند و وظایف خودشان را به عنوان یک مسلمان و نماینده انجام دادند که مایه افتخار مجلس است. ان‌شاءاللّه همیشه ما همین جوری باشیم.
در مورد جنگ الحمدللّه با شروع حرکت جدید در جبهه‌ها شرایط کاملا تازه‌ای پیش آمده است. این حرکت جدید بر اساس دستوری است که از فرماندهی کل قوا در ملاقاتی که مدتی پیش فرماندهان واحدها خدمتشان بودند صادر شد که فرمودند که تداوم عملیات محفوظ باشد و به دشمن اجازه تجدید نیرو داده نشود. براساس آن دستور فرماندهی برنامه ریزی شد و از دیروز حرکت عملی در جبهه‌ها آغاز شد و ان شاءاللّه این به گونه‌ای خواهد بود که قبل از آنکه عملیات سرنوشت ساز نیروهای اسلام در جبهه‌ها شروع بشود، توان دشمن را به گونه ای تحلیل ببریم که زمینه موفقیت کامل را در شرایط مناسبی که برای حمله سرنوشت سازمان منتظر هستیم فراهم بشود. همین امروز ما خبر شروع عملیات کربلای - 3 را داریم که با محتوائی بسیار حساس در یکی از نقاط مهم جبهه‌ها که خدمت آقایان اخبارش را در لحظات بعد خواهند داد. در کربلای - 2 آن چنان ضربه کاری وارد شد و هنوز هم ادامه دارد که شرایط را برای برنامه‌هائی که در شمال عراق لازم داریم قبل از پیروزی مطلق و قبل از آنکه عملیات سرنوشت شروع بشود ان‌شاءاللّه از مسیر همین کربلای - 2 به دست خواهد آمد.
شرایط دیگری که در دنیا وجود دارد که ضرورت تسریع این عملیات را داشت، حرکاتی که عراقی‌ها به عنوان سالگرد به اصطلاح قادسیه این روزها در بغداد تدارک می‌دیدند، لازم بود که ما زمینه دروغگوئی و فریبکاری بعثی‌ها را نسبت به ملت عراق از بین ببریم که دیگر اینها مهلت فریب دادن و تعمیه مردم عراق را نداشته باشند و عملاً زمینه را از دستشان بحمداللّه نیروهای رزمنده ما گرفتند و همچنین حرکتی که عوامل کفر جهانی در کنفرانس حساس حراره شروع کردند که آنجا می‌خواهند جو سیاسی به وجود بیاورند که از نو در حامیان صدام امید به وجود بیاورند، لازم بود که ما حرکتی بکنیم که آنها بفهمند که این زمینه‌های سیاسی که به خیال خودشان از پیش طراحی کرده بودند، نمی‌تواند در برنامه‌های دفاعی ما تأثیر بگذارد و مأیوسشان کنیم و رزمندگان ما در جبهه در کربلای 1و2و3 جواب این حرکتهای مذبوحانه را از پیش دادند که دلالان استکبار جهانی در حراره دست از این شرارتها بردارند و بگذارند که مردم ایران و عراق از شر این بعثی‌ها راحت بشوند و منطقه راه خودش راپیدا بکند. به هر حال من از طرف همه شما نمایندگان از رزمندگان عزیزمان در جبهه‌ها تشکر می‌کنم و انتظار ما هم همین است که در آستانه ماه محرم و در شرایطی که ملت ما تدارک اعزام کاروانهای محرم را برای عملیات سرنوشت ساز دارد می‌بیند جبهه‌ها خودش را همآهنگ با مردم بکند و عاشورای امسال ما و محرم امسال ما نوید محرم سالهای پیش از پیروزی و مخصوصاًآخرین محرم دوران انقلاب را می‌دهد.
اما در مورد همین عملیات یک نکته مهمی را باید عرض بکنم که حضور رزمندگان عراقی وتحرکی که از خودشان در عملیات کربلای 2- نشان دادند برای ما خیلی جالب بود. تیپ «بدر» که متشکل از نیروهای عراقی است، بهترین درخشندگی را دراین عملیات از خودش نشان داد و عمده این اسرائی که پشت جبهه تخلیه شده‌اند به دست برادران عراقی گرفته شده که در اثر رابطه‌ای که با مردم عراق دارند در میدان جنگ گروه گروه عراقی‌ها را به پشت جبهه دارند تخلیه می‌کنند و آن چنان از خودشان در این عملیات شهامت و رشادت نشان دادند که مایه اعجاب رزمنده‌های ما شده و عجیب است همین عراقی‌هائی که از آن طرف در صف صدامیان آن گونه بزدل هستند در میدان جنگ وقتی که در صف اسلام قرار می‌گیرند این طور نیرومندند. و این هم نوید می‌دهد که ان‌شاءاللّه در آینده بخش مهمی از عملیات را، آزادسازیها را باید سربازان خود عراقی همراه رزمندگان ما انجام بدهند.
مسأله مهم دوم ما نصایح حکیمانه ولی متأسفانه دردمندانه حضرت امام بود که تحقیقاً در این مجلس شورای اسلامی ما باید پاسدار اجرای این نصایح امام باشیم. مخاطبان امام، هم نویسنده‌ها بودند و هم گویندگان، و طبعاً بخشی از گویندگان هم اینجا هستند. خیلی بهتر بود که ما از نصیحت‌های گذشته امام پند می‌گرفتیم و افرادی خودشان را مورد ملامت حضرت امام قرار نمی‌دادند، حرفهای امام از پیش روشن بود. از آغاز تشکیل این مجلس دوره دوم و از آغاز تأسیس دولت حاضر امام مکرر به ما نصیحت کرده‌اند، از عنوان وحدت شروع می‌فرمودند و ضرورت وحدت را، یکپارچگی را، همکاری را در شرایط موجود همیشه تأکید می‌کردند و از کلمات امام خوب می‌شد فهمید که امام راضی نیستند به تضعیف مجریان و مسئوولان کشور و هر قدمی که یک مسئوول اجرائی را یا مسئوول دیگری را در کارش سست بکند برخلاف مصلحت کشور و برخلاف اسلام است و برخلاف نظر امام است. به حق این انتظار از همه ماها، ازتمام افرادی که مسلمان هستند و به عنوان اسلام دارند خدمت می‌کنند این بود که خودشان پیشقدم باشند برای اجرای این مسائل به گونه‌ای که منجر به ملامت نشود. خوب حالا متأسفانه شد! حالا که شد ما انتظارمان این است که از این به بعد عمل و حرف و نوشته به گونه‌ای باشد که دیگرآن چیزهائی که امام فرمودند در مراحل بعد پیش خواهد آمد، آنها دیگر پیش نیاید. تحقیقاً امام حرف را حساب شده می‌زنند و مراحل بعدی را در نظر می‌گیرند که این حرف را می‌زنند.
ما باید مواظب باشیم که این جوری چنین شرایطی پیش نیاید. حرف هم خیلی روشن است. حالا ممکن است دشمنان شما و استکبار تبلیغاتی الان این مسأله را ببرد روی آزادی بیان و از آن حرفهای ریاکارانه دموکراسی و این طور چیزها، ولی واقعیت مطلب برای همه ما روشن است. کشوری مثل ما که در این جنگ و این فشار اقتصادی دشمنان ما و مشکلات انقلاب درگیر است انصافاً غیر از یکپارچگی و وحدت و دوستی و خوردن بعضی از حرفهائی که برای مردم دلسرد کننده است راهی ندارد. هیچ انقلابی در دنیا در سالهای اولش اجازه نداده که هرکسی هر چیزی توی دلش است بیاید بریزد روی دایره و مطالبی که حتی برای بعضی از خواص هم دانستنش اشکالاتی دارد، آدم بیاید در اختیار دشمنان بگذارد، شما در فرانسه می‌بینید اینهائی که حالا شروع کرده‌اند حاشیه می‌زنند و می‌گویند ایران به طرف محدود کردن آزادی می‌رود، اینها خودشان بعد از انقلابشان بیش از صد هزارنفر در جنگهای داخلی شان و درگیری‌هایشان کشته دادند و سالها آنجا مسائل به گونه دیگری بود. الان در همین جاهایی که دویست سال از بعضی از این انقلابها یا استقلالها می‌گذرد شما ببینید در داخل خودشان آنها با این گونه مسائلشان در این شرایط چکار می‌کنند؟ الان واقعاً در آمریکا، در فرانسه، درکشورهای غربی که ادعای آزادی دارند اینها همین گونه مطبوعاتشان را، نماینده‌هایشان را آزاد گذاشته‌اند که برخلاف مصالح ملی‌شان، برخلاف مصالحشان، ( جنگ هم ندارند، فشار اقتصادی هم ندارند ) هر چه می‌خواهند بگویند. شما می‌بینید وقتی که اینها در لبنان در فشار قرار می‌گیرند و لبنان اصلاً میدان ظلم غربی‌ها بود و مردم لبنان دارند با دندان و چنگال خودشان را نجات می‌دهند تمام غرب یکپارچه مسأله‌ای به نام تروریسم مطرح می‌کند و همه روزنامه‌های غربی یک صدا برای خاموش کردن مردم لبنان در یک مسیر قرار می‌گیرند، (همین‌هایی که داد از دموکراسی می‌زنند ) وقتی که می‌خواهند به لیبی تجاوز بکنند ویک کشورمستقلی را بمباران بکنند همه اینها یک چیزی به نام تروریسم مطرح می‌کنند و ناجوانمردانه یک کشور مستقلی را این جور متهم می‌کنند و بمبارانش می‌کنند و بعد هم این را به عنوان یک حرکت عظیم ضد تروریسم از یک قلدر سر گردانه‌ای مثل آقای ریگان تلقی می‌کنند همین مطبوعات غرب، همین روزنامه‌هائی که به ما می‌گویند که دارند به طرف چیز می‌روند.
در بلوک شرق شما می‌بینید همه‌شان سر مسأله افغانستان خفقان گرفته‌اند، سربازان شوروی دارند مردم افغان را قتل عام می‌کنند و این همه کشور کمونیستی و طرفدارانشان در دنیا همه خفه‌اند و این مسأله‌ای است. اینها حرکت نمی‌کنند. در مورد جنگ شما می‌بینید چون با ما مخالفند همه جنایات جنگ را که عراقی‌ها می‌کنند و استکبار جهانی حمایت می‌کند همه‌شان همان جوری که می‌خواهند دارند می‌گویند. اینها آیا دموکراسی است در دنیا؟ این مطبوعات، مطبوعات آزادند؟ این روزنامه‌ها، این فیلم بردارها، این چیزها همه آزادند؟ اصولاً در دنیای غرب و شرق هر دو آن خطوطی را که سیاستمدارانشان ترسیم می‌کنند و آن پشت پرده‌ها تنظیم می‌کنند، همین مظاهر دموکراسی همه در خدمت آن خطوط قرار می‌گیرند. آن وقت بعد اینجا از شما توقع دارند که اسرار جنگ را، اسرار اقتصادی را، آمار و ارقام نفت را و چیزهائی که برای ما الان حکم مسائل به کلی سری دارد در روزنامه‌ها بگوئیم و بعد هم دولت یا مجلس را زیر سئوال بکشیم و دنبا ل این حرفها برویم! خوب امام دلشان درد می‌آید از اینکه ما نفهمیم این مسائل را. خوب اینها که اسمش در دنیا آزادی نیست، این جوری آزادی که هیچ جا در دنیا نیست. بحثهائی را آن جوری مطرح بکنند.
این تقلید کورکورانه بچه گانه است از کسانی که خودشان عمل نمی‌کنند و با یک ترفندهائی می‌خواهند ما را وادار بکنند که خودمان بین خودمان این گونه عمل بکنیم. به هر حال مسأله برای ما روشن است که این حکمتهائی که امام اشاره فرمودند، اینها مطلبی است حق و روشن برای مصالح انقلاب. وضع جنگ را شما دارید می‌بینید، وضع جبهه، وضع مردم. خوب شکی نیست کشوری که الان نزدیک دوسوم ارزش را دارد خرج جنگ می‌کند و تقریباً بیش از نصف بودجه مصوب مجلس را ما داریم خرج جنگ می‌کنیم و امکانات وزارتخانه‌ها را داریم می‌گیریم می‌بریم به جنگ، خوب این حتماً کمبود دارد. همین روزنامه‌هائی که شما دارید این جور سخاوتمندانه صفحاتش را پر می‌کنید به قیمت گرفتن کاغذهای مدرسه از بچه‌ها و گرفتن کاغذهای شیرپاکتی به دست شما کاغذ می‌رسد، خوب آنجا کم می‌شود. آیا می‌شود ما بیائیم آنها را انتقاد بکنیم؟ می‌شود اینها را بگوئیم؟!
وقتی که جنگ با این وسعت می‌خواهد انجام بشود، در شرایط فشار اقتصادی تحقیقاً فشار می‌آورد روی ارزاق عمومی، روی سوخت، روی ترابری، روی راه، روی طرحهای عمرانی، روی همه چیزها فشار می‌آورد و این چیزی که ماها ندانیم. ما در مجلس با آمار و ارقام آشنا هستیم. بنابراین ما خواهش می‌کنیم کمبودها را توجه بکنید ما باید به مردم توضیح بدهیم که این دولت همین مقداری هم که کار می‌کند دارد معجزه می‌کند و مجریان کشور با همین مقداری که دارند این وضع را حفظ می‌کنند دارند کار می‌کنند، مجلس که این همه زحمت می‌کشد، نماینده‌ها با زحمت دارند جور می‌کنند، بودجه را چه می‌کنند، فلان می‌کنند. این اواخر دیدیم که بعضی‌ها رویشان را آن قدر زیاد کرده‌اند که دیگر به طرف مجلس هم قلمها و حرفها را تیز کرده‌اند که این همه چیزها روشن است و همه مردم هم دارند می‌بینند. به هر حال باید مواظب باشیم همدیگر را تضعیف نکنیم، آن وحدتی که امام از ما خواسته‌اند الان آن را حفظ کنیم، یکپارچگی‌مان را نگه داریم. میدان به دشمنانمان ندهیم، همه ماها در راه خداوند و پشتیبان این جنگ باشیم و ان‌شاءاللّه بعد از جنگ و بازسازی کشور یک زمانی هم خواهد رسید که دیگر ما هر چه داریم بتوانیم بریزیم روی دایره و هر کس هر چه می‌خواهد بداند، ولی الان موقع اینها نیست. شما می‌بینید همین‌هایی که بعضی نماینده‌ها اینجا می‌گویند یا در روزنامه‌ها می‌نویسند متن این را روزنامه‌های ضد انقلاب نقل می‌کنند. یعنی این قدر برایشان ارزش دارد که با آن مشکلاتی که دارند همین‌ها را آنجا چاپ بکنند و دوباره به دشمنان ما بگویند یا رادیوهایشان عین صدا را برمی‌دارند می‌گذارند. خوب این پیدا است که برای آنها با ارزش است و دیگر معلوم می‌شود ما در این کارمان اشتباه می‌کنیم. ان‌شاءاللّه که این حرفهائی که امام فرمودند آقایان با دقت اجرا بفرمایند. بنده هم به عنوان یک کسی که از طرف امام مسئوول شدم که البته ایشان تعبیر نصیحت فرمودند اما خوب من کوچکتر از این هستم که شماها یا افراد را نصیحت بکنیم، ولی لااقل در مسئوولیتی که اینجا دارم وظیفه‌ای احساس می‌کنم که مواظب باشم که مطالبی که امام فرمودند اجراء بشود و ان شاءاللّه کسانی نباشند که دیگر در آینده باز از امام ملامت دریافت بکنند. والسلام علیکم ورحمه‌اللّه.
(اللّه اکبر، اللّه اکبر، اللّه اکبر، خمینی رهبر، مرگ بر ضد ولایت فقیه، مرگ بر آمریکا، مرگ بر شوروی، مرگ بر منافقین و صدام، مرگ بر اسرائیل).