سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰

جلسه: 60/3/30 - 50 June 1981

عزل بنی صدر همچون یک جراحی بزرگ و سرنوشت ساز در انقلاب

اولین نکته تصادف میمون و گویا تحت هدایت الهی این حرکت انقلابی وتصحیح‏گر امام و مجلس و مردم در مورد مسئوولیت مهم ریاست جمهوری بامیلاد پرسعادت امام زمان است. [این حادثه]بار دیگر نشان می‏دهد که قطعات‏تاریخ برای ما ترسیم شده و همیشه می‏تواند در زندگی ما مفید و مؤثر و سازنده‏باشد، من این میلاد خجسته را به حضور همه ملت ایران و مخصوصاً امام امت تبریک عرض می‏کنم.[t1]

نکته دوم من به عنوان رئیس مجلس [این است]ضمن این که این عمل جراحی‏را یک ضرورت تشخیص می‏دهیم33، متأسفم که وقت گرانبهای مجلس شورای‏اسلامی صرف بحث درباره موضوعی می‏شود که بهتر بود شخص مورد بحث مابرای حل مشکلات با ما همصدا و همکار و همراه می‏شد. اما به هر حال انقلاب‏اینگونه چیزها را دارد و از نظر شخصی هم متأثرم مدتی تلاش کردیم، دوستان‏اطلاع دارند که ما مخالف با ریاست جمهوری ایشان بودیم اما وقتی شد.تلاشمان از این طرف آغاز کردیم که هماهنگی و همکاری به وجود بیاید.برادران یادشان هست که چند روز قبل که از محضر امام آمدم، برای آخرین باراظهار نظر کردم که هنوز ترجیح می‏دهم آقای بنی‏صدرتسلیم قانون بشوند وبتوانیم با هم کار بکنیم و امام امت هم در آخرین بیانات سازنده‏شان مهلت دادندو خواستند که مخالفان جمهوری توبه کنند و به دامن ملت و اسلام و انقلاب‏برگردند. متأسفانه نشد و ما را به این عمل جراحی مهم که ان‏شاءالله سرنوشت‏ساز باشدوادار کرد.

تذکر دیگری خدمت برادران دارم و نیز به تماشاچیان و مردمی که امروزصدای من را می‏شنوند می‏دهم و آن تقاضای اکیدی است. بارها هم این تذکر راداده‏ام. جریانی که پیش آمده، یک جریان سیاسی و مهم است که احتیاج به‏کنترل و خودداری دارد. احساسات غلبه نکند. برادران در تعبیرشان حتماًهمانطور که خودتان مؤدب هستید مؤدب خواهید بود و نزاکت را همه‏مان‏مراعات می‏کنیم. تغییرات موهن نباشد. بحث جدی است اما تغییرات درقالبهای مناسب و در شؤون مجلس باشد. از تماشاچیان هم همین تقاضا رامی‏کنم. آیین نامه مجلس ما اجازه نمی‏دهد که تماشاچی به عنوان شعار بااظهارنظر در بحثهای مجلس دخالت کند. سعی کنید سکوت را مراعات کنید وشعاری داده نشود. از مردم و ملت انقلابی و مخصوصاً حزب الله که ماموقعیتهایمان را تا حدودی مرهون زحمات آنها هستیم، تقاضا می‏کنم که دربرخوردها، حدود و ثغور اسلامی را مراعات کنند و کلمات و تغییرات وشعارهایشان محتوای اسلامی، انسانی و انقلابی داشته باشد و در عین حال بهانه ونقطه ضعف به دست دشمن ندهند. خودمان را هم حفظ کنیم تا از کلماتی که‏شایسته یک مسلمان انقلابی نیست، پرهیز شود.

تذکر مهمتر و اکیدم درباره کسانی است که اطراف مجلس جمع می‏شوندمخصوصاً این روزها گاهی شنیده شده که بعضی از برادران نماینده ما بخاطر ابرازنظری که در مجلس کرده‏اند، بیرون مجلس، مورد اعتراض مردمی قرار گرفته‏اندکه آنجا هستند. من نمی‏دانم آن مردم چه کسانی هستند. درباره آنها نمی‏توانم‏قضاوتی بکنم. با خواهش‏هایی که کردیم و با تذکراتی که دادیم، نباید کسی‏نسبت به نماینده‏ای - که نظرش را با حقی که داشته در مجلس گفته - معترض‏شود.

باز مواردی دیده شده که در بیرون ابراز احساسات مخالف شده است من‏نمی‏دانم در این حسن نیت است یا سوء نیت؟ پریروز موردی پیدا شد که به نظرحزب اللهی‏ها وابسته بود به گروههای منافق؛ به نماینده‏ای تهمت زد و اعتراض‏کرد که او را داریم تعقیب می‏کنیم. ولی به هر حال، من به برادران و خواهران‏بیرون مجلس و محافظان داخل مجلس تذکر می‏دهم که هیچکس حق نداردخارج از ضوابط قانونی به نمایندگانی که نظرشان رادر مجلس می‏گویند و حق‏دارند بگویند [معترض شود]مجلس جای همین کار است و نمی‏شود همه‏نمایندگان قالبی و مثل هم فکر کنند. هر کسی فکری، رویه‏ای، ارتباطی، دارد ومی‏تواند و حق دارد نظرش را بگوید من خواهش می‏کنم بگذارند مجلس در سطح‏عالی از آزادی - که محیط اظهار نظر است - بماند. این ارزش مجلس محفوظاست می‏بینید که تریبون‏مان را باز کرده‏ایم؛ تریبونی که با میلیونها نفر از مردم‏ایران ارتباط دارد و اجازه می‏دهیم که هر نظری هست اینجا گفته بشود دراطراف مجلس نباید چیزی غیر از این باشد. جو و محیط مجلس باید همین گونه‏آزاد و سالم و دارای امنیت برای اظهار نظر باشد.

امروز مصادف است با شهادت برادر از دست رفته، مرحوم دکتر شریعتی34که حق مهمی به گردن نسل جوان این کشور و انقلاب دارد، ما یاد ایشان را گرامی‏می‏داریم و از خداوند برای روحش اجر و مقام شایسته - برای زحماتی که کشیدو خدماتی که کرد - طلب می‏کنیم.