سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۶۳

    جلسه: 4 = 63/3/22 - 12 June 1984

 شرارتهای صدام در به خاک و خون کشیدن مردم دزفول

 شرارت جدید صدام در به خاک و خون کشیدن دزفول قهرمان و مظلوم و مقاوم را همه ما و ملت عزیزمان می‏دانند. ما دیروز، در شورای عالی دفاع، در آخرین لحظات، بیانیه‏ای تهیه کردیم که رئیس ستاد مشترک به نیروهای مسلح‏مان در کل جبهه‏ها ابلاغ بکنند که از ساعت مقرر همه تیراندازی‏ها به طرف مراکز غیر نظامی قطع بشود و همانجا پیش بینی می‏شد که با توجه به کینه توزی شدید صدام و با توجه به سادیسمی که در بعثی‏ها مشهود است، اینها در آخرین لحظه در برنامه کار اخلال بکنند، کاملاً قابل پیش‏بینی بود و [ما] احتیاط کردیم، بیانیه را گفتیم مشروط بر این باشد که حادثه مهمی پیش نیاید که اتفاقاً پیش آمد و خبر را شنیدند.

 به اعتقاد ما سیاست صدام اگر دستش را نگیرند، همین است که با بحران‏ها و هیجان‏ها و ایجاد دلهره، مسأله جنگ را از سرخودش جوری بگذراند که کیان حزب بعث و ارتجاع منطقه را نجات بدهد و این چیزی است که مورد تأیید و شاید تصویب قبلی استکبار جهانی، هم غربی‏اش و هم شرقی‏اش هست و دیدید که چه جنایتی کرد.

 این اخلال باید به عنوان یک حرکتی که قابل دفاع نیست در مجامع بین‏المللی محکوم بشود، اینکه چند ساعت قبل از پایان وقت با چهار موشک یک شهر را به خاک و خون بکشند نشان عدم حسن نیت است و نشان عدم قبول واقعی این برنامه است و طبعاً ما گول چنین حرکاتی را نباید بخوریم و آن وظیفه خودمان را آن جوری که هست، انجام می‏دهیم.

 مسأله بسیار مهمی که این روزها ما باید به آن توجه کنیم، این اعلام غیر رسمی امضاء قرارداد مثلث بین آمریکا، فرانسه و انگلیس است در مورد حمایت از یک مثلث دیگری در منطقه که گفته‏اند اگر نظام عراق یا نظام اسرائیل یا منافع اساسی استکبار که منظورشان، عمالشان در منطقه خلیج فارس است به خطر بیفتد آنها به خودشان حق دخالت می‏دهند.

 ما از پیش تثلیث نامقدس استکبار جهانی و ارتجاع و صهیونیسم را دشمن اصلی انقلاب خودمان می‏دانستیم که امروز سه ضلع این مثلث نامقدس چنان به هم چسبیده‏اند که همه تحرکاتشان را در ابعاد مختلف برای جلوگیری از موقعیت اسلام و مسلمین و مردم به کار گرفته‏اند.

 ضلع مهم این مثلث که صدام و حزب بعث است، ترک برداشته است و در حال ریزش است، طبیعی است که آنها دنبال حفاظت از این ضلع مخدوش حرکاتی بکنند. ما به ملت عزیزمان و مقاوم‏مان و به رزمندگان عزیزمان توجه می‏دهیم که ما به نقطه‏ای رسیده‏ایم که نتیجه چهارسال مقاومت و فداکاری را باید بگیریم و تحقیقاً در این مرحله شانتاژ، هیاهو، تهدید، ارعاب و احیاناً دخالت‏های خاص که حتی با نهایت پررویی نخست وزیر نامشروع فلسطین اشغالی اعلام می‏کند که ما هم در مرحله‏ای به دخالت می‏پردازیم و علیه جمهوری اسلامی وارد جنگ می‏شویم. کار به این رسوائی کشیده، ما باید مقاومت‏مان را و تلاش‏مان را دوچندان کنیم و ان‏شاءاللّه ریشه این کارهای نامبارک را و این حرکاتی که در منطقه به چشم می‏خورد را در بیاوریم.

 مجلس شورای اسلامی به تبعیت از رهبر عظیم‏الشأن همچنان جنگ را در رأس امور می‏داند و همه امکانات را در راه پیروزی نهائی این جنگ بسیج خواهد کرد و حمایتش را از رزمندگان و نیروهای پشت جبهه همچنان مثل گذشته ادامه خواهد داد.

  به بازماندگان شهدای عزیز دزفول و قبلاً شهدای بانه و نهاوند و مخصوصاً خانواده شهید مجلس‏مان آقای حیدری که یکی از مراکز بمباران بوده، تسلیت عرض می‏کنیم و امیدواریم که یک روزی این ملت از خجالت این عزیزانی که در این نقاط مورد هجوم قرار می‏گیرند بتواند برآیند.