سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۶۲

جلسه: 62/12/7=584 - 26 February 1984

 عملیات خیبر و اخطار به دشمنان

 این روزها برای منطقه و کشور خودمان و شاید دنیا، حوادث سرنوشت‏سازی در ایران دارد به وقوع می‏پیوندد که بیشتر در جبهه‏ها وسعت حرکت رزمندگان از اول جنگ تا به حال بی‏سابقه است از فاو تا حاج عمران در پیش از هزارکیلومتر، همه جا حضور رزمندگان طوری است که همان جا دشمن خیال می‏کند مرکز عملیات آینده است. و با همه دقتی که به خرج دادند و با همه امکاناتی که در اختیار داشتند، موفق نشدند که تشخیص بدهند از کجا تا کنون و مخصوصاً پیش از عملیات موفق نشدند که تشخیص بدهند از کجا بنا است ضربه اساسی وارد بشود. اظهارات ضد و نقیضی براساس اطلاعاتی که به دست آورده بودند کرده‏اند. چشمهای نامحرم ماهواره‏ای آمریکائی و آواکسها هم نتوانست برای بعثی‏های عراق اطلاعات مفیدی را بدهد. در همین لحظه که من با شما صحبت می‏کنم، مطمئناً در سراسر جبهه‏ها هم، نیروهای ما آمادگی هجوم در بسیاری از جاها را دارند و هم دشمنان بعثی در نقاط فراوانی آسیب پذیرند. ولی عملیات خیبر چیزی بود که دشمنان را سخت به هراس انداخته، قبل از همه، مقامات صهیونی در اسرائیل، وحشتشان را به خاطر حساسیتی که دارند ابراز کردند. رئیس ستاد ارتش اسرائیل رسماً اعلام کرد که شکستن دجله به معنای رسیدن به جبهه شرقی ما در اردن است و به معنای فعال شدن جبهه اردن علیه ما است و بی‏جهت نبود که اسم این عملیات، خیبر گذاشته شده و از این اسم، وحشت دیگری هم ارتجاع و هم کفر و اسرائیل را گرفته است. وضع عملیات ان‏شاءاللّه در مراحل پایانی کار، برای امت قهرمانمان تشریح می‏شود اما مجملا" آن چیزی که قابل توجه است این است که نیروهای رزمنده ما با آن وسعت، توانستند با حفظ حفاظت قوی اطلاعات منطقه عظیمی به وسعت بیش از هزار و پانصد کیلومتر باتلاق و دریاچه و آبراه هورالهویزه عبور کنند و بیش از چهل کیلومتر طول دجله را تأمین کنند که پشت سرشان سی‏کیلومتر آب و باتلاق قرار دارد و منقطع‏اند. از پشت جبهه و علیرغم تبلیغات گمراه کننده صدام، بزرگراه بصره - بغداد در چند نقطه زیر تیر و آتش مستقیم نزدیک نیروهای ما است چون ما در ساحل شرق دجله هستیم و جاده اصلی چسبیده به غرب دجله، فقط دجله واسطه هست که تیربارها در چند نقطه دجله را قطع می‏کند.

صدام با عبور دادن دزدانه یک ماشین سواری ضدگلوله از جاده با هیاهو می‏خواهد به دنیا بگوید که جاده باز است اما این جاده‏ای که شصت درصد واردات عراق را باید به شمال عراق برساند، دیگر قدرت عبوردادن یک کامیون را هم ندارد و بنابراین تبلیغات و دروغها و آمار دروغی که اصلاً پایه ندارد مثلاً خبردادن از اینکه در فلان جا، چندهزار کشته از ایرانیها گرفتند که اصلاً عملیات در آنجا [مثلاً] نبوده یک چنین حربه‏هائی فقط برای حفظ روحیه‏هایشان به کار می‏برندبا این وسعت و عظمت تازه اول کار است و ان‏شاءاللّه در سایر مراکز جبهه، در شمال، در مرکز و در جنوب آثارش را باید در آینده دید.

 عمده چیزی که امروز صدام، روی آن تکیه دارد و حزب بعث و امپریالیزم خبری دنیا تکیه دارند باز همان شرارتها و ماجراجوئیهای گذشته است که خوشبختانه باز یک بار دیگر چهره اینها را نشان داد. وقتی که یک هفته قبل، عراقیها اعلام کردندکه ما حاضریمیک طرفه، بمباران شهرها و موشک‏باران شهرها و حمله به مراکز غیرنظامی را قطع کنیم ما مطمئناً، می‏دانستیم که در چند روز آینده اینها رسوا می‏شوند و چهره‏شان یک بار دیگر آفتابی می‏شود. در عین حال ما هم قبول کردیم و دست از زدن شهرها برداشتیم دیدید سه روز نگذشت که همان جنایات گذشته را شروع کردند که در ظرف دو روز، شهرهائی مثل بروجرد، خرم‏آباد، پل دختر، کوهدشت، ایلام، سقز، بانه، مهاباد، و جاهای دیگر را به خاک وخون کشیدند و آن جنایات را مرتکب شدند و رسواتر از همه، این که دیشب موشک به هویزه قهرمان در حال تجدید حیات پرتاب کرده‏اند که خرابه‏های گذشته را پشت سرگذاشته بودند کانه از تجدید بقای شهری مثل هویزه به خاطر اینکه هورالهویزه مقتل آنها بوده انتقام از اسم بگیرند. کاری که اینها امروز می‏کنند، چهره خودشان و ضدانقلاب را، که به نفاقش می‏خواست بهره‏برداری کند - از یک دروغ خوب در دنیاروشن کرد. ادعای قطع بمبارانها وبهره‏گیری وسیع ضدانقلاب و استکبار خبری دنیابا یک چنین حرکات مذبوحانه‏ای، همین طور که می‏بیند بر ملا شده است.

 ما در اینجا دو نکته را می‏خواهیم به دو قسمت دنیا بگوئیم: یکی به کشورهای جنوب خلیج فارس که توجه بکنند که در آستانه چه ماجرائی قرار گرفته‏اند؟ ما یکبار دیگر به آنها اخطار می‏کنیم، جمهوری اسلامی ایران با همه قدرتش، بنا ایذاء شماها را ندارد و بنای انتقام از شهادتهای گذشته شما را ندارد تا دیر نشده است دست از حمایت بردارید و راه خودتان را انتخاب کنید که دیر نشود. اخطار دوممان به شورویها است، آمریکائیها تکلیفشان روشن است، آنها دشمنان قسم خورده ما هستند و ما از آنها انتظاری نداریم اما شورویها که ادعای حسن همجواری می‏کنند توجه داشته باشند این شهرهای عزادار ما، امروز خودشان راه عزاداریشان را و همه احساسات خودشان را متوجه جنایاتی که از طریق موشکهای شما به سر آنها آمده می‏بینند. شهری که چندبار موشک فراگ یا اسکات خورده و این همه شهید را داده هیچ وقت، نمی‏تواند با شوروی به عنوان یک همسایه خواهان حسن همجوار، نگاه بکند. اگر نمی‏خواهید در آینده این خصومت، تبدیل به نزاع بشود و اگر بنا نداریدکه شرارت را بیش از این در منطقه نشان بدهید، دست از این کارتان بردارید و دست جلادتان را بگیرید و موشکهائی که در انبارهای عراقیها دپو کرده‏اید که این قدر موشک را شما در تاریخ عمرتان، نه خودتان به کار برده‏اید و نه در هیچ یک از اقمارتان به کار رفته و نه در ویتنام به کار رفته و نه در کوه به کار رفتهو مدعی هستید که با ما، حسن همجواری می‏خواهید.نه به سوریه داده‏اید، و نه به لیبی داده‏اید و نه به هیچ جای دنیا اجازه داده‏اید که این قدر موشک بزنند و می‏بینید که جلادتان در آستانه سقوط است و می‏بینید که فقط با دروغ گفتن و موشک پرانی در مقابل حرکت انسانی مردم ما در جبهه‏ها دارد عکس العمل نشان می‏دهد، این قدر خودتان را در این باتلاق گرفتار نکنید، ما خواهان حسن همجواری هستیم و ثابت کرده‏ایم، اما شما دروغ می‏گوئید و ضمناً این را بدانید، مردم ما این بار که از خانه‏هایشان بیرون رفتندو با آن وسعت که در جبهه‏ها شرکت کردند اینها کسانی هستند که تا کار جنگ را یکسره نکنند به خانه‏هایشان برگردند. این بار امیدواریم که ما بتوانیم با فداکاری، پشتکار و مقاومت(هر چند هم که طولانی باشد) بتوانیم منطقه را به صلح مطلوب و پایدار برسانیم والسلام علکیم و رحمةاللّه.