سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۳۶۲

جلسه: 62/9/24=544 - 15 December 1983

 حمله موشکی به شهرهای اندیمشک و دزفول، بهبهان، رامهرمز و نهاوند

 ماجراجوئی جدید حزب بعث عراق را نمایندگانم محترم و مردم ما مطلعند که به قیمت شهادت بیش از 20 نفر و جراحت جمع زیادی از مردم کشور ما و تخریب اماکن مسکونی چند شهر اندیمشک، دزفول، بهبهان، رامهرمز و نهاوند تمام شد. این ماجراجوئی را و این جنایت هولناک را صدام به عنوان جواب دادن به حرکت مردم کویت در انفجار سفارت آمریکا و لانه کثافت فرانسه در کویت قلمداد کرد.

 ما نمی‏دانیم چه ارتباطی است، بین حرکت مردم و مسلمانها در منطقه و کشتن مردم بیگناه، زنها و بچه‏های شهرهای غیرنظامی خوزستان ما و نهاوند، ارتباطش را خود آقایان باید روشن بکنند. این دلیل واماندگی و ضعف و ناتوانی حزب بعث عراق و حامیانش است.

 آقای رئیس جمهوری آمریکا - کسی بر مهمترین موضع قدرت دنیا تکیه زده - استدلالش اینطور است که چون آن گروهی که مسئوولیت انفجار را به عهده گرفته، اسمش اسلامی است و طرفدار جمهوری اسلامی ایران است، پس مسئوولیت، متوجه ایران است که ایران باید جلو آنها را بگیرد.

 بی‏بی سی استدلالش این است که چون در کویت شیعیان و فلسطینیها - که اکثریت مردم را تشکیل می‏دهند - طرفدار ایران هستند، پس ایران باید در آنجا دست داشته باشد و این گونه استدلالها برای توجیه افکار عمومی جهت گمراه یک جنایتی مثل جنایتی که دیروز اینها مرتکب شده بودند [می‏باشد]، اگر این استدلال برای مردم دنیا قابل قبول است نشان ضعف عقل و گمراهی مردم است.

 جمهوری اسلامی ایران این شجاعت را دارد که اگر کاری بخواهد بکند، مسئوولیتش را به عهده بگیرد، شما خودتان می‏دانید که تمام سواحل کشورهای جنوب خلیج‏فارس در تیررس ما است و ما اگر بنای ماجراجوئی در منطقه داشتیم، این کار را می‏کردیم و دلیل شرعی و قانونی و بین‏المللی پسند هم داریم؛ به خاطر اینکه آنها در جنایت صدام شریکند، اما ما همیشه اعلان عفو کردیم و با اینها درگیر نشدیم و نمی‏خواهیم بشویم و ما آن روزی که تشخیص بدهیم که در منطقه باید وارد عمل بشویم، این کار را با شجاعت می‏کنیم و مسئوولیتش را هم می‏پذیریم در لبنان هم ماجرا چنین بود در لبنان بار مسئوولیت را خواستند به دوش ما بیندازند. اگر این استدلالها مبنای یک چنین جنایتی است. پس این سازمانهای عریض و طویل جاسوسی شما در دنیا چه می‏کنند و قدرت اطلاعاتی شما کجاست؟ چرا یک برگ کوچکی از اطلاعاتی که مدعی هستید، برای افکار عمومی مردم ارائه نمی‏دهید؟ و اگر منظورتان این است که ما را به ماجراجوئی بکشانید و وادار به عکس‏العمل نادانی مثل خودتان بکنید - که به مردم عراق حمله بکنیم - ما چنین کاری نمی‏کنیم.

 ما انقلابمان و راهمان هدف دارد، چشم دارد و کور حرکت نمی‏کند؛ البته مطمئناً رزمندگان ما در جبهه این بار جواب مناسبتری به این جنایت خواهند داد که ان‏شاءاللّه به پایان این گونه هیاهوها و این ماجراجوئی‏ها نزدیک بشویم و ضمناً من اخطار می‏کنم به کشور کویت و کشورهای جنوب خلیج فارس که خودشان را بیش از این در دام صدام نیندازند. او بنام آنها حرکت کرده آنها موظفند که خودشان را تبرئه بکنند و این عمل را محکوم کنند که بنام آنها تمام نشود ملت ما صبرش بالاخره حدی دارد تا آنجائی که لازم باشد خودش را حفظ می‏کند ولی بالاخره یک روزی هم این صبر تمام می‏شود.