سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

۱۵ خرداد و روز پاسدار

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۶۰

جلسه: ۶۰/۳/۱۴ - ۴ June ۱۹۸۱


 

در مورد ۱۵ خرداد و روز پاسدار(مسائل جزئی دیگری که بنا بودمطرح‏بشود) تذکراتی دارم که عرض می‏کنم. فردا سالگرد روز تاریخی ۱۵ خرداداست. برای انقلاب اسلامی ایران هیچ روزی مقدس‏تر و با اهمیت‏تر از آن روزنیست. چون حقیقتاً تاریخ انقلاب اسلامی ایران، آن روز ترسیم شد و ما این‏روزها به این مناسبت از نویسندگان و گویندگان از اهل تحلیل وتفسیر می‏خواهیم‏که حق امروز را، حق این حادثه عظیم تاریخی را ادا کنند. من فقط یک جمله‏عرض می‏کنم و آن اینکه یکی از نقاط قابل توجه این حادثه این است که مامی‏بینیم در فاصله کوتاه روز رفراندوم منحوس شاه در بهمن [۱۳۴۱] تا ۱۵خرداد [۱۳۴۲] مقدمات یک قیام عظیم فراهم می‏شود که برای ایجاد چنین‏قیامی در دیگر جوامع دنیا احتیاج به سالها زمینه‏سازی دارد این نشانگر آمادگی‏بی‏قید و شرط مردم مسلمان ایران برای دفاع از اسلام است.و هیچ تحلیل وتفسیری گویاتر از این نیست که دلیل این آمادگی چیزی جز روحیه دینداری وعشق به اسلام و مردم نیست.

ماهیت صددرصد اسلامی حرکت ۱۵ خرداد - برخلاف ادعاها - و هدف‏روشنش که دفاع از اسلام و خواست اسلام و اجرای اسلام بود، چنین وضعی راپیش آورد و ما امروز پیروزی انقلابمان را مرهون خونهای مقدسی می‏دانیم که‏آن روز بر خیابانهای تهران و تبریز و قم و مشهد و شیراز و ورامین و بسیاری ازنقاط دیگر ایران ریخته شد. درود به روانشان و تسلیت و تبریک به‏بازماندگانشان.

روز شنبه روز پاسدار است و ما جلسه نداریم. در این مورد عرض می‏کنم که‏پاسداران جان برکف انقلاب نشان دادند و ثابت کردند که راستی ستون فقرات‏انقلاب هستند. امروز ما در جنگ و در شهر و در روستا تا حدود زیادی امنیت واعتمادی که داریم متکی به این جان برکفان اسلام کم نظیر در تاریخ دنیا است.پاسداران مسلمان انقلابی، ثابت کردند که در تاریخ جهان سربازانی این چنین آماده به شهادت و از خود و همه چیز در راه خدا گذشته یا وجود نداشته، و یا به‏این وسعت نبوده است. مردم ایران هر مقدار که در تعظیم روز پاسدار بکوشند وهر مقدار که از این نیروهای عظیم تقدیر کنند و هر مقدار از خدمات اینها ارج‏شناسی کنند، کم است. من بعنوان رئیس مجلس و به عنوان یک مسلمان از این‏عزیزان و از این ذخائر انقلاب و از این پشتوانه‏های عظیم انقلاب که حضورشان‏لرزه بر اندام امپریالیزم آمریکا و دشمنان داخلی وخارجی انداخته و آنها را درلاکهای خودشان محبوس نگاه داشته و جرأت اظهار اندام را از گروههایی که ازروز اول پیروزی، خودشان را به قصد ایجاد لبنانی در ایران مسلح کرده بودند وامروز در سایه حضور همین عزیزان ما اهدافشان شکست خورده و مأیوس‏شده‏اند و دست به فحاشی زده‏اند، تقدیر وتشکر می‏کنم و عرض می‏کنم چیزی‏جز اجر و پاداش خدا نمی‏تواند جوابگوی این همه فداکاری و این همه ایمان‏باشد.

به عنوان مسؤول مجلس تذکر می‏دهم که در اطراف مجلس حتی کوچه‏هاوخیابانهای اطراف، پاسداران مجلس موظفند از هر گونه بی‏حرمتی نسبت به‏نمایندگان مجلس (از هر تیپ و از هر فکری)جلوگیری کنند. این تذکر را به‏جناب یارمحمدی که مسؤول این حفاظت هستند. مکرر گفته‏ام وبه صورت کتبی‏نوشته‏ام از برادران هم خواسته‏ام که اگر افراد متخلفی دیدید، به من معرفی کنید که‏من تنبیه کنم! که البته شخص معینی هنوز معرفی نشده است.

 

 و اما از برادران نماینده میخواهم که با نوشتن مقالاتی در روزنامه‏ها، این مردم‏جان برکف را عصبانی نکنید! به اینها اهانت نکنید. اینهاهم مکرر به من مراجعه‏می‏کنند و می‏گویند آقایان به ما اهانت می‏کنند و به ما فاشیست می‏گویند وکاری را که نکرده‏ایم به ما نسبت می‏دهند. تقاضا می‏کنم شما هم ملاحظه‏بفرمایید در همین نامه‏تان شما چیزهایی گفته‏اید(نیش زدن در مجلس)که خودش اهانت به نمایندگان مجلس بود. شما اگر میخواهید مصون باشید،دیگران را مصون نگه دارید. من این نصیحت را به خودم و به همه دوستان‏می‏کنم که برای حفظ اعتبار خودمان با هم همکاری کنیم کلمه ناروا را اقلیت‏بگوید نارواست، اکثریت هم بگوید نارواست، رئیس هم بگوید نارواست،مرئوس هم بگوید نارواست. بنابراین با نهایت تأکید در اصل مسأله صحه‏می‏گذارم، اما در مصادیقش قابل بحث است. سعی کنیم که برخورد را ان‏شاءالله‏با روش اسلامی انجام دهیم.