سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۶۲

جلسه: 62/1/23=451 - 12 April 1983

 ادامه عملیات والفجر و پیامدهای آن

 با تشکر از رزمندگان جان برکفمان که با شروع مرحله اول عملیات والفجر برای احقاق حق و سرکوب مجرم بزرگ منطقه، کاری که بایست انجام می‏شد آغاز کردند.

 ما در موقعی که مقدمات عملیات والفجر را با عملیات محدودی اعلام کردیم، انتظار داشتیم که هم عفلقیان عراق و هم حامیان مرتجع و هم حامیان ابرقدرت و استعمارگرشان توجه کنند که ما چه می‏گوئیم و راه درستی انتخاب کنند و برای این توجه هم، مدت طولانی صبر کردیم. عملیات والفجر که اعلام شد عبرو رزمندگان ما از آن موانع بسیار مستحکم عراق، نشان داد که برای رزمندگان ما از آن موانع بسیار مستحکم عراق، نشان داد که برای رزمندگان ما قدرت عملیات در هر منطقه‏ای هست و اعلام کردیم تنها چیزی که ما را محدود می‏کند، آن نظریه ملت ما و رهبر ما است که از خون ریزی زیاد و از تلفات زیاد اجتناب کنیم، ولی جرم گناه و تخلف آن قدر بزرگ است - از طرف صدام - که این روحیه اجتناب از خونریزی ما، باز محدودیت دارد؛ یعنی ما نمی‏توانیم از این گناه بزرگ و از این ظلمی که به منطقه و مردم ما و مردم عراق شده است صرفنظر کنیم، حق خودمان نمی‏دانیم.

 این همه شهید، این همه خسارت و این همه اتلاف وقت و این مشکلاتی که برای منطقه به وجود آمده، معلول همین جنگ تحمیلی است ما به حکم قرآن و به حکم منطق و به حکم وظیفه سیاسی که در این مقطع تاریخ به عهده داریم، ناچاریم امنیت منطقه را تضمین کنیم و اگر امروز متجاوزی مثل صدام بتواند از زیربار تحمل کیفر جنایتش، دربرود نمی‏شود مطمئن بد که در آینده این منطقه امن است.

 بنابراین خواست ما، خواست مشروع و یک حق ضروری برای منطقه است. عملیاتی که مدتی متوقف بود و باز آغاز شد، انتظار ما این بود که دنیا توجه کند و برای گرفتن حقوق ما فشار بیاورد. متأسفانه آنچه که ما دیدیم معکوس بود، قدرتها این را حمل بر ضعف ما کردند و فشارشان را در نواحی مختلف حتی از ناحیه آلوده کردن محیط زیست و بهانه جویی برای پیدا کردن آتش بس از طریق نامردمی و ناانسانی آلوده کردن محیط زیست را اینها از دست ندادند.

 با اینکه ما اعلام کردیم که در لحظه‏ای حاضریم، چاه آسیب دیده را ترمیم کنیم، اما نه حامیان عراق و نه خود عراق چنیین وضعی را برای ما به وجود آوردند، حتی به قیمت تشنگی و ناراحتی چند کشور. بنابراین ما به این نتیجه رسیده‏ایم که نه خود عراق و نه حامیان عراق، آمادگی پرداخت حقوق ملت ایران را و حقوق مردم منطقه را و کیفر دادن به متجاوز را ندارند. لذا ناچاریم راهی را که شروع کرده‏ایم و دفاعی که حق خودمان و حق مردم منطقه می‏دانیم ادامه بدهیم و از اینجا به دنیای استکبار اخطار می‏کنیم، به حامیان عراق اخطار می‏کنیم به جای فشار آوردن به جمهوری اسلامی و به جای فشار آوردن به مظلوم برای گذشتن از حق خود به متجاوز و ظالم فشار بیاورند و ما را مجبور نکنند که حقمان را و حق مردم و حق منطقه را با زور بگیریم.

 ما بیش از تمام کسانی که در این منطقه هستند. در منطقه منافع داریم و بیش از همه خواهان صلح و آرامش منطقه هستیم و بیش از همه از جنگ متنفریم و این را هم نشان دادیم اما نه به قیمت اینکه ظالم پررو بشود و مظلوم از حقش محروم بماند. لذا از دنیا می‏خواهیم به این حرف حق ما توجه بکند و از مردممان می‏خواهیم به این واقعیت توجه کنند و مثل سابق، پشت جبهه بمانند و از رزمندگان می‏خواهیم همان گونه که تا به حال جان بر کف برای دفاع از حق در میدانها بوده‏اند کار را ادامه بدهند تا ان‏شاءاللَّه حق در منطقه پیروز شود.