سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۶۱

    جلسه: 419 = 61/11/18 - 6 February 1983

 آغاز عملیات والفجر واخطار به دول منطقه حامی عراق 

 بسم اللّه الرحمن الرحیم. به دنبال انتظارات طولانی مردم دیشب حمله سرنوشت ساز رزمندگان اسلام به دشمن بعث عفلقی آغاز شد و خوشبختانه با اسمی که گذشته‏اند عملیات فجر و با الهامی که ازنام قرارگاه می گیریم انتظارداریم که این آخرین عملیات رزمی ما باشد و سرنوشت نهائی منطقه را تعیین بکند - ان‏شاءاللّه -

 در دوسه ماه گذشته ما با هر زبانی که میسر بود، اخطارها و نصیحتها و ابلاغها را کردیم. به مردم عراق نویدها رادادیم و به ارتش عراق اخطار کردیم، به بعثی‏های عراق اخطار کردیم، به حامیان عراق اخطار کردیم، از همه تریبونها و امکانات تبلیغی‏مان به دنیا گفتیم. اتمام حجت کردیم، حقوقمان را مشخص کردیم و صبرکردیم، مهلت دادیم. متأسفانه حتی در اظهارات دیروز صدام می بینیم که اخطارهای ما جدی گرفته نشده و حمل برضعف یا چیز دیگری شده. به هر حال ما در پیشگاه خداوند و در پیشگاه مردم منطقه و مسلمانان همه درهای عذر را به روی دشمنان متجاوزبستیم و امروز به ناچار دست به آخرین تلاشمان زدیم برای احقاق حقمان و برای احقاق حق مردم عراق.

 دراین مرحله حساس و نقطه عطف نظامی و سیاسی لازم است که باز به مردم عراق نوید بدهیم که خودشان را برای زندگی بهتری بدون بعث ملحد عراق و حکومت عفلقی ها آماده بکنند و به دولتهای منطقه مخصوصا" دولتهای جنوب خلیج فارس باز دوستانه اخطار می‏کنیم که الان دیگر پای خودشان را از ماجراها بیرون بکشند و بیش از این آلوده نکنند و مطمئن باشند که ما در مورد آنها این مقدار حوصله را به خرج می‏دهیم که از خطاهای گذشته‏شان بگذریم و در صدد انتقام عداوتهای آنها نباشیم.

 به آوارگان و مظلومان عراق نوید می‏دهیم که خودشان را آماده کنند برای برگشتن به کشورشان و ما هم به عنوان حامی آنها، حامی ای که هیچ چشمی به منافع و مصالح آنها نداریم، جز خدمت کردن به آنها و هیچ نظری به خاک و امکانات مردم عراق نداریم، جز حفظ آنها و امیدواریم که دنیا هم این حرف ما را درست بفهمد و باعث نشوند که در این مرحله حساسی که ما را مجبور کردند که حقمان را به زور بگیریم، با قدرت عمل بکنیم، دوباره وضعی را بوجود نیاورند که جنگ طولانی‏تر بشود.

 به رزمندگانمان هم توجه می‏دهیم که سعی کنند این عملیات تداوم داشته باشد و تمام نشود تا آنجائی که جنگ زودتر خاتمه پیدا بکند و مردم منطقه از شر این جنگی که بر منطقه تحمیل شد و از شر ابرقدرتها که مرموزانه به این جنگ دامن می زنند و ریاکارانه مدعی صلح طلبی هستند و دعوت به صلح می کنند. والسلام علیکم و رحمة اللّه. (تکبیر نمایندگان)