سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۶۱

جلسه: 416 = 61/11/12 - 31 January 1983

 سالروز بازگشت امام به ایران و اعلام این روز به نام »روز رحمت«

 بسم اللّه الرحمن الرحیم. چهار سال پیش درست در همین لحظات صبح بود که میلیونها چشم از مردم انقلابی و مسلمان به آسمان دوخته شده بود که لحظات ورود پرواز انقلاب و نزول رحمت را از آسمان ببینند، ساعت بسیار عظیم و سرنوشت سازی برای ملت ما و منطقه و اسلام بود که الحمداللّه آن جور که خواست مسلمانها بود، پیش آمده و روند حرکت باز به طرف اهداف حق آسمانی است. بی شک در آن لحظات گروهکها، جریانها و حرکت های غیراسلامی یا ضد اسلامی برای خودشان محاسباتی داشتند و امیدهائی و آرزوهائی که مطمئناً اکثر آنها در خلاف جهت امید ها و آرزوها و خواسته های ملت و اسلام بود. آنها بامحاسبات غلط روی همه چیز حساب کرده بودند. غیر از روی آنچه که بایست حساب بکنند: روی اسلام، روی مردم، روی امام و روی روحانیت، بقیه محاسبات دقیق بود و گروه بندی‏ها و تعصب‏ها، فسیل های سیاسی از سراسر دنیا چمدانها را به دوش کشیدند و به طرف ایران آمدند برای اینکه از این دستاورد ملت و از این ثمرات خونین انقلاب بهره‏ای بگیرند و شاید همه این محاسبات غلط معلول عدم شناختشان از اسلام و امام و مردم و روحانیت بود، در این چهار سال خیلی چیزها کشف شد، و خیلی مسائل روشن شده مهمتر از همه ابعاد گوناگون عظمت رهبری انقلاب است، انصافاً از تصور خود ماها که از شاگردان نزدیک امام هم بودیم، بالاتر است، آنچه که امروز می‏فهمیم، این شخصیت عظیم، پیرمرد سالخورده و این بزرگمرد انسانیت، در این چهارسال نشان داد که همه لوازم رهبری یک حرکت مردمی و اسلامی را در وجود مقدسش دارد و برای هر حرکتی، برای هر مقطعی، برای هر زمانی و برای هر مسأله ای که ما داشتیم سرپنجه تدبیر و روح بزرگ ایشان بود که برای ما راهی و علاجی را درپیش پای می‏گذاشت و خداوند این رحمت بزرگ را به این ملت و این ملت بزرگ را به این رهبر عطا کرد که این مجموعه بتواند در دنیای مملو از فساد و تباهی و خود خواهی و غرور و زور و استکبار و تجاوز، حرکتی در منطقه‏ای محروم به وجود بیاید که ان‏شاءاللّه با استعانت از اسلام و انسانیت و با حمایت محرومان خطی را ترسیم بکند که راه انسانیتی باشد که خدا خواسته و ما هنوز خودمان را در اول صبح این روز بزرگ می‏بینیم و انتظار داریم که در آینده ثمرات این انقلاب را، و دستاوردهای این رهبری را برای این ملت بیشتر ببینیم.

 با اجازه نمایندگان محترم که قبلاً ابراز داشته بودند، من امروز این روز بزرگ را در صورت تأیید شما نمایندگان به عنوان "روز رحمت" برای ملت عزیزمان و انقلاب اسلامی اعلام می‏کنیم (تکبیر نمایندگان) و از ملت عزیزمان تقاضا داریم این ده روز دهه فجر را به عنوان بهترین ایام زندگی و عید واقعی به حساب بیاورند و همه سنن عید را که متناسب با اسلام است، ان‏شاءاللّه در دهه‏های بعد و در سالهای بعد، در این روزها داشته باشیم و مخصوصاً به یاد شهداء، خانواده‏های شهدا و جانبازان انقلاب این صاحبان اصلی انقلاب باشند که اینها احساس کنند که ثمرات زحماتشان را و فداکاریهایشان را در میان مردم می بینند. والسلام علیکم و رحمةالله.

 کیاوش - آقای هاشمی خداوند بازوان توانای امام را که از جمله شما باشید قوی‏تر و پرثمرتر گرداند. به حق امام زمان علیه السلام.

 رئیس - خداوند به همه ما توفیق بدهد که بتوانیم حق این مردم را و حق این امام بزرگ و حق اسلام را ادا بکنیم ان‏شاءاللّه .