سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۶۱

جلسه: 357 = 61/7/12  - 3 October 1982

 پیروزی های چشمگیررزمندگان اسلام - تذکربه سازمان ملل و اخطاربه دول عرب حامی عراق

 بسم اللّه الرحمن الرحیم. قبل از هرصحبتی از خداوند متعال تقاضا داریم که طاعات و خدمات همکاران محترم را که در مسافرت حج بودند، یا در جبهه ها با رزمندگان مأنوس بودند، یا در حوزه‏های انتخابیه خدمت می‏کردند، با کرم خود بپذیرد و به ما توفیق بدهد که در آینده برای جمهوری اسلامی خدمات شایسته‏ای انجام بدهیم، در بدو شروع کار مجلس شورای اسلامی شایسته است از زحماتی که رزمندگان عزیز ما در جبهه ها متحمل می‏شوند و این جهاد مقدسی که پرچمش را به دوش کشیده‏اند، تشکر کنیم و از تریبون مجلس شورای اسلامی به مردم انقلابی کشورمان و به مستضعفین جهان در مورد عظمت پیروزی اخیر رزمندگانمان چند کلمه‏ای صحبت کنیم.

 هیاهوی تبلیغاتی دشمنان ما نگذاشت که دنیا با ارزش نظامی و سیاسی این پیروزی اخیر خوب آشنا بشود، در یک حرکت بسیار سریع و قهرمانانه که امدادهای غیبی در همه مراحلش دیده می‏شد و به قول خودشان امدادها آن قدر محسوس بود که قابل فیلم‏برداری بود، رزمندگان ما یکی از بزرگترین فتوحات نظامی را بدست آوردند. بیست و یک کیلومتر از منطقه کانی شیخ تا سلمان کش که تمام آن کوه و تپه و صعب العبور بود در عمق ده و پنج کیلومتر با یک حمله سریع تصرف شد که برای عراقی‏ها تصور تصرف سریع این منطقه هم نبود و وحشت صدام از این موفقیت عظیم بود و بی‏خود نبود که دنیای حامی عراق از این حرکت به شدت به وحشت افتاده است، مدتی بود که عراقی‏ها تبلیغ می‏کردند که اسلحه جدیدی در اختیار دارند که در مواجهه با حمله رزمندگان ما بکار خواهند برد و این حرکت نشان داد که همان مختصر روحیه گذشته را هم از دست داده بودند و حرکت آن قدر سریع و قاطع و موفق و به طور کامل همه اهدافش را تأمین کرد، صدام البته حیله‏ای به کار برد و گفت ایرانیها به قصد تصرف مندلی و تجاوز به شهر مندلی حمله را آغاز کرده‏اند که در دنیا بگوید ناموفق بوده است. اما ما از پیش همان موقعی که حمله آغاز شد و ساعت بعدش اعلام کردیم که تصرف نقاط مهم استراتژیک غرب سومار برای آغاز حرکات بعدی هدف کامل این حمله است که همه آن تأمین شده است. اما عکس‏العمل عراقی‏ها و حامیان عراقیها در رابطه با ادعایشان در تناقض است.

 اولا" وحشت شدیدی که آنها را گرفته است و هیاهوی جهانی راه انداخته‏اند و از همه دوستانشان انتظار حمایت و پشتیبانی دارند و از همه مجامع بین‏المللی، غیرمتعهدها، سازمان ملل، کنفرانس اسلامی و اعراب تقاضای پشتیبانی می‏کنند و از حرکت زشتی که به صورت عکس العمل باند صدام، ضد انقلاب دشمنان جمهوری اسلامی اعم از منافقین و ملی گراهای محارب و عوامل خود صدام که اینها همه هماهنگ کار می‏کنند و بعد از هر پیروزی در تهران عکس العملی نشان داده‏اند، در خیابان ناصر خسرو ماهیت اینها را نشان داد، همان موقعی که فریادشان از تجاوز ایران بلند بود، بدترین عمل ممکن را در تهران انجام دادند که مجروح شدن بیش از هفتصد نفر و شهادت نزدیک هفتاد نفر و شاید بیشتر از هفتاد نفر - چون هنوزآمار دقیق به خاطر بعضی از ابهامات در دست نیست - و تخریب اماکن کار یک عده محروم و مستضعف، کاری که به هیچ معنائی نمی‏تواند ارزش نظامی یا حرکت مسلح داشته باشد، این حالت را اینجا نشان دادند و آن حالت دستپاچگی و انتظار کمک و دست درازی برای گرفتن کمک و هیاهوی تبلیغاتی در صحنه جهانی از آن طرف، من اینجا به سازمان ملل به خصوص تذکر می‏دهم. البته ما در گذشته هم خیری ندیدیم ولی این بار این تذکر را سازمان ملل، مخصوصاً کسانی که امروز بنااست در شورای امنیت راجع به این مسأله بحث کنند، توجه کنند.

 شما همان سازمانی هستید که در تمام دوسال تجاوز صدام یک بار به فکر جدی خاتمه یافتن جنگ نیفتادید، آن روزی که صدام تا نود کیلومتر در عمق کشورما وارد شده بود، آن روزی که ده شهر وهزار و دویست روستای ما تخریب می‏شد، شما کجاحرف زدید؟ وقتی که ما از شما دعوت کردیم که بیائید شهر ویران قصر شیرین، شهرهای ویران هویزه، سوسنگرد، شوش، اندیمشک ، مهران، دهلران، گیلانغرب، سومار و خرمشهر و آبادان و شهر نیمه خراب دزفول که همه اینها با انحاء امکاناتی که در اختیارش گذاشته بودند، تخریب شده بود، و تخریب هزار و دویست روستا و تخریب بیش از هزار کارگاه و کار خانه و هزارها پل و هزارها کیلومتر راه و راه آهن و بندر و اسکله و تأسیسات عظیم نفتی را ببنید چرا نیامدید ببینید؟ و چرا اینهارا محکوم نکردید؟ وقتی که صدام مردم تظاهرکننده روز قدس را در همدان آن گونه و در همه شهرهای غربی ما آن گونه به رگبار می بست چرا سازمان ملل حرفی نمی‏زد؟ و امروز مگر چه شده که شما جلسه شورای امنیت تشکیل داده اید؟

ایران یک حرکتی در خاک خودش کرده است، عراق که با صراحت مدعی است که ما از مرزمان نتوانسته ایم عبور بکنیم، ما هم که می‏گوئیم هدف کامل این حمله گرفتن مناطق استراتژیک خاک خودمان بوده، حالا مسائل بعد، شما با چه تجاوزی مواجه هستید که شورای امنیت را امروز تشکیل دادید و دوسال گذشته به فکر این جریانات نبودید، نگذارید آبروی سازمان ملل بیش از این برود. البته حرکتهائی که تا به حال کرده اید آبروئی برای شما نگذاشته است ولی بالاخره مستضعفین دنیا می‏فهمند، مردم را این قدر نادان فکر نکنید، این سئوال در ذهن هر کسی می افتد که دو سال تجاوز صدام آیا خطر بحران در دنیا نداشته است؟ و امروز که ما در مرزهایمان تازه داریم آماده گرفتن حقمان می‏شویم شما به فکر نجات صدام افتاده‏اید.

 به دنیای عرب عرض می‏کنم و اخطار می‏کنم اگر شما خیال کنید جنگ را با این حمایت‏های ناقص می‏توانید تمام بکنید، اشتباه می‏کنید، البته شاید هدف شما اتمام جنگ نیست، شما می‏خواهید صدام را تقویت کنید که بتواند جنگ را ادامه بدهد، راه ادامه جنگ همین است که شماها انتخاب کرده اید و راه پیدا شدن صلح این است که ما انتخاب کردیم، برای پیدا شدن صلح قبل از هرچیز صدام باید شرش از منطقه کنده بشود ( تکبیر حاضران اللّه اکبر- اللّه اکبر- اللّه اکبر، خمینی رهبر، مرگ بر ضد ولایت فقیه، مرگ بر آمریکا، مرگ بر شوروی، مرگ برمنافقین و صدام، مرگ بر اسرائیل )

 مسلم بدانید که ایران بیش از همه کشورهای منطقه برای صلح منطقه و آرامش منطقه فکر می کند. چون منافع ما در صلح است اما صلحی که دوام داشته باشد، صلحی که با حقیقت توأم باشد، صلحی که بتواند منافع مستضعفین را حفظ بکند ودست تجاوز را ببندد. صدام اگر امروز مدال گرفت، صدامها در تاریخ خیلی پیدا خواهند شد و صدام اگر امروز سرکوب شد، آینده صلح  منطقه تأمین می‏شود. ما غیر از خواسته های فوق حقی مطرح نکردیم، گفته‏ایم خسارات ما را بدهند، متجاوز را محاکمه کنند، آوارگان برگردند و خاک ما را تخلیه کنند. اینها چیزهائی است که یک حرفش نمی‏شود کم بشود، شما بر سر چه چیز چانه می زنید؟ با چه چیز معارضه می‏کنید؟ سازمان ملل وقت مردم دنیا را چرا تلف می‏کند؟ بنشینید فشار بیاورید، حق رابگیرید، متجاوز را تنبیه کنید و ماهم با شما همراه هستیم. بنابراین این حرکات مذبوحانه تبلیغات امپریالیستی، صهیونیستی در دنیا و این حمایت‏های باز مذبوحانه حامیان شکست خورده عراق که یکی از آنها [جعفر]نمیری است از آن طرف آفریقا که خودش را به زحمت دارد حفظ می‏کند، خیال می‏کند به کمک صدام بیاید و امثال شاه حسین و اینها را برای رزمندگان ما که بی تابانه منتظر فرمان هجوم هستند و منتظر گرفتن کربلا و رسیدن به قدس هستند و قلبشان برای مبارزه با اسرائیل غاصب در مرزهای اسرائیل غاصب می‏تپد که از این راه عبور بکنند، شما با چه چیز می‏خواهید تهدید بکنید؟ این چه وضعی است که در دنیا آورده‏اید و دروغ می‏گوئید صلح، چرا این قدر فضیلت را ندیده می‏گیرید؟ چرا اینقدر کلاه سر مردم دنیا می‏گذارید و وقت مردم دنیا را تلف می‏کنید؟ والسلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته.