سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۶۱

    جلسه: 320 = 61/3/17  - 6 June 1982

 حمله رژیم صهیونیستی و اشغالگر قدس به جنوب لبنان

 بسم اللّه الرحمن الرحیم. الحمدللّه والصلوة علی رسول اللّه وآله اجمعین. نمایندگان محترم مجلس مطلع هستند که دیروز رژیم صهیونیستی و اشغالگر قدس از راه هوا و دریا و زمین با همه امکانات به جنوب لبنان و این بقعه ارجمند از میهن اسلامی تجاوز کرده و مقدار زیادی از خاک لبنان را اشغال کرده و بسیاری از روستاها و شهرها یا اشغال است یا محاصره و همین حال در شهر صور در خیابانها جنگ تن به تن میان نیروهای رزمنده سازمان آزادیبخش فلسطین و نیروهای مقاوم جنبش امل از یک طرف و متجاوزان اسرائیلی از طرف دیگر درگیر است.

 قضیه به نظر ما بسیار مهم است، از محدوده  یک تجاوز به یک کشور اسلامی مسأله بالاتراست. کمی برگردیم به گذشته به هفته  قبل، وزیر خارجه آمریکا وعده داد که در رابطه با پیروزی جمهوری اسلامی درخرمشهر هفته آینده در خاورمیانه آمریکا فعال‏تر است. رادیو اسرائیل رسماً اعلان کرد که مصر با اسرائیل در گفتگوئی هستند که فکری برای حرکت تهاجمی جمهوری اسلامی بکند، یعنی دنبال استراتژی مشترک هستند.

 رادیو لیبی رسماً اعلان کرد که کنفرانس سری در بندر عقبه از صدام و فهد و رئیس کشور عمان (قابوس) و اردن تشکیل شده که فکری برای پیروزی اسلام و آینده منطقه در مورد حرکت آینده جمهوری اسلامی ایران بکنند. از پیش سازمان آزادیبخش فلسطین اعلان کرده بود که ما ممکن است مورد تهدید قرار بگیریم. نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در مرز اسرائیل و لبنان مستقر بودند و مسئوولیت داشتند. پریروز به طور هماهنگ صدام در ایلام جنایت کرد و اسرائیل در جنوب لبنان، دیروز یک پرده از آنچه که طراحی شده بود و احتمالاً در جلسه سری کاخ ورسای به تصویب رسیده بود شروع شد جریان به نظر ما بسیار عمیق و ریشه دار و توطئه وسیع است. البته اینکه موفق باشد یا نه مسأله دیگری است و آن بستگی به حرکت ما و مقاومت نیروهای اسلامی در منطقه دارد. اما اینکه توطئه و خطرناک است، قابل توجه است. ما هم هشدار می دهیم به ملت قهرمان ایران هم هشدار می‏دهیم به نیروهای مخلص در منطقه و هم اعلام خطر می‏کنیم به نیروهای ارتجاعی که احیاناً در این توطئه یا پشت سر این توطئه هستند.

 اشغال جنوب لبنان برای ما و کشورهای مترقی و مسلمان عرب به هیچ قیمت قابل قبول نیست و مثل خاک ایران ومثل خرمشهر و مثل بستان از آن دفاع خواهیم کرد (تکبیر نمایندگان) اشغال مراکز سازمان آزادیبخش فلسطین در لبنان و بمباران اردوگاههای آوارگان فلسطینی در لبنان و سرکوب نیروهای مبارز جنبش امل در لبنان برای ما مثل اشغال پادگان دژ خرمشهر و سایت دزفول و پادگان حمید است و آن را تحمل نمی‏کنیم. از همین حالا اعلان کرده‏ایم و می‏کنیم که نیروهای سیاسی، نظامی، اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در مقابل این تهاجمی که صهیونیستها و امپریالیستها وارتجاع منطقه علیه لبنان آغاز کرده‏اند با همه وجود به میدان خواهد رفت و امروز نماینده نظامی ما به سوریه خواهد رفت تا با مسئوولان دولت دوست و مقاوم و مجاهد سوریه و سازمان آزادیبخش فلسطین قرار هرگونه همکاری و مساعدت بگذاریم.

 اما مطلب تنها بسته به ما و سوریه  و لبنان و سازمان آزادیبخش فلسطین نیست. ما در درجه اول از کشورهای  جبهه پایداری و در درجه دوم از همه کشورهای اسلامی  لااقل از ملتهای اسلامی دعوت می‏کنیم حالا که آنها این تجاوز را آغاز کرده‏اند وارد یک معرکه وسیع بشوند و دست تجاوز را از منطقه کوتاه کنند. پیشنهاد اعزام نیروهای مسلح از همه کشورهای اسلامی یکبار دیگر از طرف ما تأکید و تکرار می‏شود و به کار گرفتن همه امکانات اقتصادی من جمله نفت و راههای استراتژیکی که در منطقه در دریا و زمین در اختیار ما است از طرف ما این پیشنهاد باز تأکید می‏شود و ما اعلان می‏کنیم که اینجا کلاه سر جمهوری اسلامی نمی‏رود، به بهانه تجاوز به لبنان نمی توانید جمهوری اسلامی را از گرفتن حقش از صدام که امروز همراه بگین است و در توطئه مشترک به لبنان و ایران حمله می‏کنند و در توطئه مشترک لبنان  و ایلام را بمباران می‏کنند.

 دست ما را شما نمی‏توانید از گرفتن حقمان بازدارید ما با همه وجودمان هم برای حقمان در کشور خودمان می‏جنگیم و دفاع می‏کنیم و هم نیروی آن را داریم که در منطقه در کنار برادران عرب و مسلمان با اسرائیل رسماً وارد جهان بشویم (تکبیر نمایندگان) بنابراین به کسانی که مخلصانه در فکر پایان دادن جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هم هستند اعلام می‏کنیم که نخواهند از موقعیت استفاده کنند و فکر نکنند که ما به چیزی کمتر از حقوق اعلام شده خودمان می‏توانیم قناعت کنیم. والسلام علیکم و رحمةاللّه. (نمایندگان: احسنت - احسنت)