مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه مطبوعاتی 2 آیت ا... هاشمی رفسنجانی با روزنامه اسلام

مصاحبه مطبوعاتی 2 آیت ا... هاشمی رفسنجانی با روزنامه اسلام

  • تهران
  • یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۷۶

 

خبرنگار : بسم الله الرحمن الرحیم . آقای رییس جمهور صدا و سیما در مقابل اراده و آراء ملت ایران ایستاد و چوبش را خورد علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری گمان می رفت بعد از این انتخابات مسئولین صدا و سیما این رویه ناپسند را کنار بگذارند . اما متأسفانه بیش از 20 میلیون رأی آقای خاتمی آنها را هنوز از خواب بیدار نکرده و صدا و سیما در گزارشهای خودش به عنوان منتخب 20 میلیونی مردم کمتر سخن می گویند جنابعالی چه توصیه ایی به مسؤلین این سازمان دارید ؟

رییس جمهور : ما که شاهد بودیم که رهبر انقلاب تأیید کردند حرکت صدا و سیما را بنابراین اینکه می فرمائید چوبش را خورد ما چوبی ندیدیم که کسی بخورد بالاخره از برنامه های صدا و سیما قطعا" از این به بعد خودش بخش قابل توجهی مربوط می شود به برنامه های رییس جمهور فکر می کنم که بهتر است روزنامه سلام و صدا و سیما با هم آشتی بکنند از این وضع .

خبرنگار : سلام علیکم جناب آقای رییس جمهور شما قبلا" فرمودید منظورشان در مصاحبه قبلی هر وقت مشکلاتی یا اشتباهی در روند کار پیش خواهد آمد من دخالت خواهم کرد و تا من سئوالهای تکراری نگویم شما فکر می کنید در آینده با طرحهای که جناب آقای خاتمی و یا حداقل دوستانشان در تعدیل و کند کردن برنامه سازندگی ، شما هم ممکن است در این زمینه دخالت خواهید کرد اگر قرار است آنها سازندگی را کند خواهند کرد در برنامه هایشان ؟

رییس جمهور : من فکر نمی کنم که برنامه سازندگی کند بشود بکله فکر می کنم سرعت خواهد گرفت برنامه ما برای سه سال آینده نوشته است و دولت هم همان برنامه را اجرا خواهد کرد امکانات سازندگی هم الان بیشتر از گذشته است و طبیعی است که دولت مخصوصا" با برنامه ایی که خودشان ارائه دادند در زمان تبلیغات همین راه را با سرعت خواهد رفت کارگزاران سازندگی شریکند در این برنامه آقای خاتمی هم .

خبرنگار : طی 10 روزی که ما در ایران به اتفاق دیگر همکاران خبرنگارانمان حضور داشتیم در خیابان جویای نظر جوانان و زنان بوده ایم و آنها در زمینه های مختلف نظرات خودشان را به صورت پیامهای واضحی اشاره نمودند بدان که از این جمله عدم دخالت دولت در امور روزمره زندگی در درون خانه هایشان می باشد . خواهان آزادی جهت خواندن آن چیز که علاقمند هستند آن یا دیدن به آن و یا داشتن روابط اجتماعی آزادتر با جنس مخالف خویش می باشند تا چه حد انجام چنین امری را در چهارچوب قوانین اسلامی میسر می یابید ؟ یا آقای خاتمی را در اجرای برنامه هایشان را در این زمینه تا چه حد موفق می یابید ؟

رییس جمهور : ممکن است خانم خبرنگار با کسانی ملاقات داشته باشند که این خواسته ها را مطرح کردند ولی توده مردم ما فکر می کنیم مایل هستند که با زندگی انقلاب اسلامی خودشان را هماهنگ کنند و ممکن است خواسته هایی باشد که برای ما مقدور نباشد انجامش اما سئوال اصلی را آقای خاتمی لابد به شما جواب می دهند برای آینده . ممکن است بعضی از سخت گیریهای افراطی باشد که معمولا" بین خود مردم است یک بخشی از مردم با بخشی از کارهای دیگر مخالفند از لحاظ حکومت و دولت همه این سخت گیریها مطلوب نیست .

خبرنگار : بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله جناب آقای رییس جمهور خیلی ها این انتخاب کردن آقای خاتمی را به عنوان ادامه برنامه 8 ساله شما در سازندگی می دانند به این انتخاب کنندگان زیاد از مردم به نفع آقای خاتمی یک نوع تجهیزی از وفاداری به سیاست سازندکی شما و باز شدن درها در زمینه های داخلی و خارج+ی و همچنین یک نوع منتقد شدن یک مرحله جدیدی از انقلاب بطرف مرحله به اصطلاح آشتی با جهان خارج و داخل ساختن جامعه مدنی نظر شما در این زمینه چه خواهد بود ؟

رییس چمهور : مطالبی که ایشان گفتند فکر می کنم همین طورها خواهد بود انشاء الله در آینده هم با وسعت بیشتری همان سیاستها ادامه پیدا کند .

خبرنگار : آقای رییس جمهور خسته نباشید انتخابات مجلس پنجم و انتخابات هفتم ریاست جمهوری به لحاظ حضور سیاسی نیروها و مردم یک نقطه عطف در تاریخ انقلاب تلقی شده به ویژه انتخابات آخر آیا جنابعالی فکر می کنید با توجه به حضور گروههای سیاسی فعلی در کشور همایش ملی دوم خرداد که در کشور اتفاق افتاده زمینه را برای مشارکت سیاسی بیشتر با توجه به ظهور احزاب جدید در عرصه سیاسی فراهم خواهد کرد یا خیر ؟

رییس جمهور : من با تحلیل شما موافقم که این دو تا انتخاب نشان داد که مردم ما سیاسی تر و آگاه تر شدند رشد آگاهی در مردم نوید وضع بهتری در میدان مسائل اجتماعی را می دهد از ابزار ضروری حسن اداره جامعه همین است که نهادهای سیاسی مردمی و احزاب و تشکل ها شکل بگیرند و جدی باشند و نیروهای فرهنگی امیدوار باشند و فعالیت شان را توسعه بدهند .

خبرنگار : آقای رییس جمهور من از کانال ای بی ان ایشانیوز اخبار اقتصادی آسیا که تمامی اخبار اقتصادی آسیا به سراسر دنیا مخابره می کند و به تازگی در جمهوری اسلامی ایران فعال شده دو سئوال اقتصادی اگر اجازه بفرمائید این جسارت را من می کنم در مورد دو سئوال به خاطر اینکه مسائل اقتصادی کمتر در این کنفرانس مطبوعاتی مطرح شد سوال اول من اینست که با توجه به تنشی که بین ایران و اتحادیه اروپا بوجود آمده چه تمهیداتی جمهوری اسلامی ایران برای هر چه نزدیکتر کردن کشورهای آسیایی به یکدیگر و به خصوص سرمایه گذاری این کشورها و به ویژه کشورهای آسیای جنوب شرقی در ایران داشته سئوال دوم من .

رییس جمهور : در مورد سئوال اولشان ما اصولا" حتی قبل از تنش با اروپا فکر می کردیم و می کنیم که مصلحت کشورهای آسیایی است که بین خودشان همکاریهای همه جانبه را تقویت کنند و برنامه هایمان را برای این منظور شروع کردیم . البته این معنایش این نیست که نمی خواهیم با اروپا کار بکنیم ولی اولویت را باید به کار با کشورهای آسیایی بدهیم و این حرکت نامعقول اروپائیها را در آن عقیده قبلی مان جدی تر کرد .

خبرنگار : جناب رییس جمهور ما پیمانهای منطقه ایی در قاره آسیا داریم آیا از طرف جمهوری اسلامی ایران یا یکی از کشورهای آسیایی فراتر از این فکر شده ؟ آیا فکر بازار مشترک آسیایی بدون توجه به مقابله با هیچ نوع بازار مشترکی در دنیا انجام شده اگر شده در چه مرحله ایی است و اگر نشده دلیل آن چه است ؟

رییس جمهور : این فکر الان دو سه سال است که بین ما مطرح است آقای نظریایف رییس جمهور قزاقستان بصورت جدی دنبال می کنند ما هم تأیید می کنیم و شکل دیگرش اینست که این مجموعه های منطقه ایی با هم همکاری وسیعی را شروع بکنند که دو سه روز پیش در ایران اجلاس هماهنگی این مجموعه ها برقرار بود و فکر تبادل تجربه ها در مرحله اول و توسعه همکاریها در مرحله دوم دارد تحقیق می شود بهر حال کار ضروری است .

خبرنگار : آقای رییس جمهور خبرها حاکی از آن است که گروه طالبان در افغانستان با حمایتهای تسلیحاتی پاکستان و مالی عربستان و سیاسی آمریکا موفق شده که دولت قانونی افغانستان را سرنگون کند موضع دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال این تحولات جدید در افغانستان چه خواهد بود ؟

رییس جمهور : ما همیشه سیاستمان این بوده که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نکنیم ولی راه جنگ را برای حل مشکلات افغانستان نادرست می دانیم و نگرانیم اگر به این شکل بخواهد افغانستان اداره بشود همیشه غده های چرکین نظامی در داخل افغانستان ظهور پیدا بکند . افغانستان احتیاج به تفاهم ملی دارد .

خبرنگار : خبرها حاکی از سقوط شهر مزار شریف می کنند قرار است آقای دوستم به یکی از کشورهای آسیایی میانه آیا هنوز دولت جمهوری اسلامی ایران آقای ربانی را به عنوان دولت مشروع در افغانستان شناسایی می کند با توجه به شرکت اخیر آقای ربانی در اجلاس سران اکو در عشق آباد ؟

رییس جمهور : سیاست ما همیشه این بوده که دولتی را که سازمان ملل رسما" شناسایی بکند در آن فرض اگر ما خودمان موافق بودیم آن را به رسمیت بشناسیم تا کنون دولت قبلی افغانستان در سازمان ملل رسمی بود منتظر آینده هستیم .

خبرنگار : جناب آقای رییس جمهور روابط خوب سوریه با ایران یک نوع بیمه ای برای روابط خوب است بین سایر کشورهای عربی به ایران چگونه ارزیابی می کنید روابط آینده ایران و عربها در زمان حکومت آینده دکتر خاتمی ؟

رییس جمهور : بله ما واقعا" روابطمان با سوریه نمونه الگویی است و مایلیم که با همه کشورهای اسلامی همین رابطه برادرانه داشته باشیم من خیلی تلاش کردم در خیلی از موارد موفق نبود تلاشم فکر می کنم ایران باز هم در آینده تلاش خواهد کرد برای این الگو و دوستی .

خبرنگار : سلام عیکم شما به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نظرتان در مورد حضور زنان در کابینه آقای خاتمی چه است ؟ و اگر آقای خاتمی نظرشان باشد که خانمی را به عنوان وزیر یا معاون وزیر یا هر پست دیگری در کابینه داشته باشند شما موافقت خواهید کرد یعنی توافق دارید با این عمل ؟

رییس جمهور : من موافقم با این پیشنهاد خانم و فکر می کنم الان سطح فکری و عملی خانمها در ایران به حدی رسیده که بتوانند بعضی شان از این پست های طراز اول را به عهده بگیرند .

خبرنگار : این انتخابات در حقیقت مبین پیام دیگری به طور تلویحا" با توجه به حمایت گروه زیادی از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی و همینطور علمای عالی مقام در قم از ایشان به عنوان شکستی برای آنها مطرح گردیده است فکر می کنید که چه نتیجه گیری باید از این جریان برای سیستم انقلاب اسلامی داشته باشد ؟

رییس جمهور : یک تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس و هم تعداد قابل توجهی از علماء هم از آقای خاتمی هم حمایت کردند من قبول دارم که آن طرف بیشتر بود تعداد حامیان . در ایران از اول انقلاب تا به حال دو تا خط که در کادر انقلاب کار می کنند رو در رو بودند در زمانی که من بودم من با هر 2 خط کار می کردم و واقعا" هم تحسین شدند شحصیت های انقلاب در این دو جریان . البته مسائل مورد اختلاف کمتر دیگر کم شده دیگر اختلاف سر مسائل اقتصادی یا فرهنگی دیگر کم است . ولی آدمها هنوز دو طرف ماندند در دو تا خط .

خبرنگار : سلام علیکم جناب آقای رییس جمهر بعضی ها فکر می کنند رییس آینده همچنین مثل شما صلاحیت های وسیع در اجرای سیاستها نخواهند داشت به خصوص بعد از پشتیانی محکمی که از جانب رهبری به شما شده و شما را به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت تعیین کرده نظر شما به این تحلیل چه خواهد بود ؟

رییس جمهور  من ترجیح می دهم که با این نظر موافق نباشم چون من در هر شرایطی که باشم طبعا" از دولت حمایت خواهم کرد که او موفق باشد وجود من در مجمع تشخیص مصلحت یا هر جای دیگر کمکی خواهد بود هر کسی که دولت قانونی ایران باشد .

خبرنگار : جناب آقای رییس جمهور من یکی از خبرنگاران جمهوری ارمنستان می باشم در اول باید خاطر نشان کنم که کل ارامنه احترام بزرگی نسبت به شخص جنابعالی به عنوان شخصیت سیاسی قائل هستیم با توجه به این امر سئوال من چنین است با توجه به گسترش ناتو به سوی شرق تا چه حد تشکیل محور ایران روسیه چین در دیدگاه جمهوری اسلامی ایران ممکن می باشد ؟

رییس جمهور : در مورد گسترش ناتو به شرق هنوز قطعی نیست در روسیه مقاومت جدی است در مخالفت و اما همکاری ما به روسیه و چین چه ناتو گسترش پیدا بکند و یا نکند یک مسئله ایی است که اخیرا" مطرح شده و دارد پیگیری می شود .

خبرنگار : آقای رییس جمهور بعد از انتخابات ریاست جمهوری ما دو انتخابات دیگری در پیش روی داریم یکی انتخابات هیأت رییس مجلس شورای اسلامی است و دیگری انتخابات مجلس خبرگان ارزیابی حضرت عالی از این دو نوع انتخابات چه است ؟

رییس جمهور : در مورد انتخابات مجلس یک مسئله داخلی است من نظر خاصی ندارم در مورد انتخابات خبرگان به این نزدیکی نیست فکر می کنم خیلی فاصله داریم فکر می کردم یک انتخاب دیگری را در ذهنتان است که آن جدی است و آن انتخاب شوراها است قانونش ابلاغ شده و وزارت کشور آماه شده که انتخابات شوراها را شروع بکند ما به خاطر انتخابات ریاست جمهوری او را تاخیر انداختیم . الان انتخابات تاثیر زیادی خواهد داشت در حضور مردم در صحنه ها و دخالت در سرنوشت خودشان وزارت کشور دارد آماده اجرا می شود .

خبرنگار : در خصوص سئوال شان در خصوص جزایر خلیج فارس و امارات متحده می باشد همانگونه که فرمودید این مسائل طبق قرارداد 1971 که تنظیم شده است و در حقیقت فیصله یافته است که توسط شاه کسی که با انقلاب اسلامی ایران از قدرت خلع گردید و همین طور توسط انگلیسها که دائما" در حال ایجاد ناراحتی و دسیسه در منطقه هستند صورت پذیرفته است آیا فکر نمی کنید که در چهارچوب اخلاق اسلامی داشتن یک گفتگوی باز با امارات متحده عربی در این زمینه مناسب باشد و آیا این نگرانی برای شما وجود دارد که در صورت تسلط امارات متحده بر این جزایر مورد سوء استفاده بر علیه ایران قرار گیرند ؟

رییس جمهور : من به طور جدی طرفدار مذاکره باز هستم با اماراتیها در هر سطحی و در هر جایی که آنها بخواهند ایران حاضر است با آنها مذاکره بکند و ما چون این جزایر را از خودمان می دانیم فکر می کنیم هیچوقت دست آمریکائیها نیفتد .

خبرنگار : جناب آقای رییس جمهور البته سئوالات من قبلا" جواب داده شد ولی یک مورد که از سئوالات من باقی مانده اینست که آیا شما تصور می کنید که آقای خاتمی با مجلس که اکثریت نمایندگان آن را تقریبا" از جناح مخالف ایشان تشکیل می دهند مشکلی خواهند داشت یا خیر ؟

رییس جمهور : من امیدوارم که مشکلی پیدا نکند من مجلس را و نمایندگان را خوب می شناسم آنها دلشان برای کشور می سوزد می خواهند امور کشور درست انجام بشود و امیدوارم این اختلافات جناجی هیچ تاثیری نگذارد روی سرعت کار دولت آینده .

خبرنگار : سلام علیکم از روزنامه سلطان الخلیل کویت همچنین آقای رییس جمهور شما اطلاع دارید که هم کویت و هم ایران از دو جنگ فرسایشی که خونها و شهدا و اسرا زیادی پشت سر گذاشتند شما فکر می کنید تعداد اسرای ایرانی در عراق چه قدر هستند ؟ و آیا یک نوع همکاری و یا به اصطلاح هماهنگی بین ایران و کویت برای آزادسازی اسرا از عراق وجود دارد یا نه ؟

رییس جمهور : واقعا" متاسفیم برای حال آن مردمی که هنوز به صورت اسیر بعداز سالها در زندانهای عراق ماندند ما در شرایطی که هنوز فکر می کردیم حدود 5000 اسیر در عراق داریم دولت عراق اعلام کردند که اسرای ایرانی تمام شدند و از آن به بعد ما هیچ اطلاعی از سرنوشت آن چند هزار نفر نداریم خانواده هایشان هم هنوز منتظرند و سرگردان . کویت هم همین مشکل را با عراق دارد فکر می کنم اگر یک همکاری جدی تری بین کویت و ایران و سازمانهای بین المللی به خصوص هلال احمر صلیب سرخ بین المللی انجام بشود شاید مؤثر باشد .

خبرنگار : سئوال من البته اکثر سئوال های داخلی من پاسخ داده شده است سئوالی که به عنوان بخش خارجی برای من باقی مانده مسئله صلح عراق و اسرائیل است اخیرا" آقای دکتر ولایتی دیداری را با آقای عرفات در مراکش در خصوص در جریان دیداری که یا اجلاس که برای این شهرک سازی صهیونیستها در شرق بیت المقدس مطرح شد دیداری صورت گرفته است آیا این بدین معنا است که در حقیقت انقلاب اسلامی ایران نوعی پذیرش برای توافق اسلو و یا روند صلح خاورمیانه مطرح کرده است و یا آیا گروههای نظیر حماس گروههای مبارز نظیر حماس و گروههای دیگر را بر علیه روند صلح خاورمیانه در نظر می گیرید یا می شناسید ؟

رییس جمهور : ما همچنان معتقدیم اسرائیل در ادعای صلح صادق نیست او فریب داد اعراب و مشروعیت خودش را به امضای آنها رساند و حالا هم برگشته است به روز اول و فکر می کنیم حتی آن چیزی که اسمش صلح است انجام بشود حقوق اعراب و مسلمانها تامین نمی شود هیچ توجهی به حقوق آواره گان نشده که صاحبان اصلی فلسطین چند میلیون آواره هستند .

خبرنگار : سلام علیکم رییس جمهور جناب آقای هاشمی در بیانات و عنایات اخیری که مقام معظیم رهبری نسبت به مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتند اختیارات جدیدی را به این شورا واگذار کردند و حضرت عالی به عنوان ریاست این شورا منصوب شدید از جانب ایشان می خواستم ببینم که در کلیات آیا شرح وظایف این مجمع به طور مشخص و مدرن تعیین شده است و تا چه اندازه ای این مجمع در حل مشکلات و کمک به دولت جناب آقای خاتمی موثر خواهد بود ؟

رییس جمهور : این چیزهایی که شما فرمودید جدید نیست اینها همه در قانون اساسی است سه تا وظیفه مشخص دارد مجمع تشخیص یکی رفع اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان است که ما از سالهای قبل این را انجام می دادیم دوم این است اگر مشکلی در کشور بوجود بیاید که قوانین عادی و مقررات جاری نتواند آن را حل کند رهبری آن را واگذار می کنند به مجمع و مجمع نظر می دهد ممکن است آن نظر حتی برخلاف قانون اساسی یا قوانین عادی هم باشد و سوم اینست که به عنوان مشاور رهبری در تشخیص سیاستهاسی کلی نظام باید کار بکند قانون اساسی می گوید که رهبر سیاستها را اول با مجمع تشخیص به مشورت می گذارند و بعدا" اعلام می کنند این سومی تا حالا نبوده یعنی عمل نشده بود جدیدا" ایشان تصمیم گرفتند که این عمل بشود و این برنامه شروع شد در هر سه مورد اینها می تواند کمک بکند به دولت برای حل مشکلاتشان .

متاسفیم از اینکه بعضی از خبرنگاران نتوانستند سئوالهایشان را مطرح کنند امیدواریم که در یک فرصت دیگری جواب بدهیم من خوشآمد می گویم به همه شما هم به ایران و هم به این مصاحبه . خداحافظ شما