مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • بوسه ی دختر رئیسعلی دلواری بر عبای هاشمی

بوسه ی دختر رئیسعلی دلواری بر عبای هاشمی

  • یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۷۱

 

خبرنگار : ضمن تشکر از حضرت‌عالی که در این مصاحبه شرکت کردید، بفرمایید امروز از چه مناطقی از استان بازدید به عمل آوردید و چه مسائلی را مشاهده کردید ؟

امروز بیشتر وقتمان را صرف زیارت مردم کردیم ؛ در دیر و کنگان و خورموج و اهرم، در اجتماعات مردم شرکت کردیم که به شدت تحت تاثیر محبتها و عواطف و  احساسات مردم قرار گرفتیم و اینجور مردم را در صحنه و با نشاط و هوشیار و آگاه فرض نمی‌کردیم. دیدار از مناطق ساحلی خیلی جالب بود. یک قسمتی هم صرف طرحها شد. رفتیم کنگان برای دیدن فاز دوم پالایشگاه گاز که طرح مهمی هم هست ما با این طرح باید 45 میلیون متر مکعب گاز در روز تولید بکنیم. پیشرفت کار را دیدم و خوشبختانه خیلی خوب بود، چیزی که نظر من را جلب کرد، این بودکه قسمت اعظم تجهیزات آن در داخل ساخته شده و طراحیش هم توسط نیروهای داخلی شده است. و معنای آن این است که ما الان می‌توانیم پالایشگاه گاز را طراحی کنیم و بسازیم که این صنعت مهم که در آینده هم در کشور توسعه پیدا می‌کند، خیلی حیاتی است. در آینده صنعت گاز جزء صنایع مهم جهانی خواهد بود. از طرح محرم بازدید کردیم و طرح محرم افتتاح شد که از آرزوهای من بود. یکی از دلایل سفر من به بوشهر، افتتاح همین طرح بود. من سالها پیش از بی آبی مناطق ساحلی رنج می‌بردم و آرزومند بودم که امکاناتی باشد که آب شیرین به منطقه برسانیم. خوشبختانه این طرح لوله محرم، طرحی بود که ما در زمان جنگ، برای انتقال نفت به خارج از خلیج فارس طراحی کرده بودیم و تا بندر طاهری رسیده بود و چون الان نیازی به نفت نبود، آن را تبدیل به لوله آب کردیم و با آن آب را از استان فارس به اینجا آوردیم. آبی که الان در لوله است هم برای بوشهر و هم برای گناوه است و طرح محرم هم امروز افتتاح شد و با افتتاح این طرح، چندین شهر و ده و روستای در مسیر، از این آب استفاده می‌کنند. یکی از زبربناهای محیط زیست سالم و زندگی خوب در جنوب، در سواحل ، با این آب تأمین می‌شود ؛ البته باید کارهای دیگری هم بشود و آخرین کارمان هم بازدید از این نمایشگاه است که ما آمدیم و دیدیم که تولیدات استان را در یکجا جمع کرده‌اند. هم تولیدات صنعتی و هم کشاورزی و هم صنایع دستی و روستایی؛ مجموعه‌های بسیار جالبی بود من تصور نمی‌کردم که در استان این همه صنعت وجود دارد من استان را صیادی و کشاورزی تصور می‌کردم؛ ولی با این نمایشگاه دیدم که ظرفیت صنعتی اینجا هم خوب است و طرحهای در دست اجرا هم فراوان است.

خبرنگار : جناب آقای هاشمی؛ گرچه روحیات مردم و علاقه‌مندی مردم این منطقه در هنگام استقبال از شما واقعآ قابل وصف و توصیف نیست؛ امّا با توجه به اینکه شما در شادیهای مردم و در مراسم هنری که داشتند شرکت کردید ، حتی مشاهده کردیم که به احترام آنها کف هم زدید، من خواهشم این بود که در ارتباط با روحیات و شادی این مردم و کّلا مردم ایران، مختصرآ صحبتی بفرمایید ؟

برای من خیلی جالب است که مردم را با نشاط ببینم. وقتی که می‌بینم قیافه‌های مردم خندان و باز و با نشاط است، لذت می‌برم. فکر می‌کنم که مردم از زندگیشان و از حوادثی که اطرافشان می‌گذرد و با شرایطی که برای انقلابشان می‌گذرد، راضی هستند. و خوشحالیم از اینکه وقتی ما را می‌بینید، اینطور نیست که درد دلشان باز شود ؛ البّته مشکلاتشان را هم مطرح می‌کنند. معمولا ، از چیزهایی که برای من جالب است ، شادابی و نشاط مردم است، مخصوصآ جوانها که امید ما برای آینده هستند. و من در طی این سفر به بوشهر، دیدم که سواحل و شهرهای دور افتاده و محروم نسبت به شهرهای دیگر واقعآ دارای مشکل است. مردم را دوست داشتنی و در صحنه و با حال دیدم و برنامه‌های هنری دیگری هم بطور خودجوش دارند که جالب است .