مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آِت ا... هاشمی رفسنجانی پایان سفر به استان خراسان مصاحبه کننده : خبرنگار صدا و سیمای مشهد

مصاحبه آِت ا... هاشمی رفسنجانی پایان سفر به استان خراسان مصاحبه کننده : خبرنگار صدا و سیمای مشهد

  • کشت و صنعت جوین
  • جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۱

 

Èآقای هاشمی در سفر به استان خراسان ضمن شرکت در کنگره‌ی سرداران شهید و حضور در جمع خانواده‌های شهدای نیشابور، از برخی واحدهای تولیدی استان خراسان دیدن کردید. ارزیابی شما چیست؟

Éبسم‌اللّه الرحمن الرحیم. هدف اصلی سفر من شرکت در مراسم بزرگداشت شهدای نیشابور بود که من برای آنها خیلی احترام قایل هستم. یک روز در نیشابور بودیم. یک روز را برای دیدن بهتر نیشاوبر ماندیم که قبلا موفق نمی‌شدیم. از موارد مورد علاقه‌ی من کارخانه فولاد خراسان بود که برای آن اهمیت زیادی قایل هستیم. به‌خاطر اینکه در کنار آن معادن سنگ آهن سنگان را در مرز داریم که باید بهره‌برداری کنیم. به‌خاطر توسعه شرق و منطقه مرزی طبعآ به یک خط آهن نیاز داریم که باید باعث توسعه و شرایط خوب در منطقه شود. فاز اوّل خوب اجرا شده است. منتهی الان چگونه مصرف کارخانه قراضه‌ی آهن آلات هم مهم است که نوعآ وارد کشور می‌شود. انتظار داریم که زودتر معدن سنگان را بهره‌برداری کنند و راه‌آهن هم اجرا شود که از سنگ آهن استفاده کنبم که هم صرفه‌جویی دارد و هم عمران و آبادی است.

نقطه دوّم نیروگاه سیکل ترکیبی بود که می‌دانید همین الان احتمال قطعی برق در تابستان است. برای بنده این نگران کننده است. چون در یک

ذخیره برق بیست درصدی

در گذشته

علاقمندی به نیروگاه

سیکل ترکیبی

نیشابور از شهرهای مهمّ

ایران

بازدید از کشت و صنعت

جوین از اهداف سفر

به خراسان

خدمات خوب کشت و صنعت

جوین

مرحله‌ای فکر می‌کردیم که دیگر دوره‌ی قطع برق ما گذشته است. بیست درصد معمولا ذخیره داشتیم. انتظار داریم در آینده با رونق بیشتر، کشور احتیاج به برق بیشتری داشته باشد و این قطع برق خیلی نامتداول است. برای اینکه علاقه‌ی خودم را به این بخش اعلام کنم و همچنین از کار کسانی که نیروگاه را به اینجا رساندند، تّشکر کنم و آنها بدانند که مسؤولان کشور از آنان پشتیبانی می‌کنند، از نیروگاه بازدید کردم. البته خوشحال کننده هم بود. چون در واقع کار نیروگاه خوب پیش رفته است.

یک مقدار هم وقتمان را صرف مسایل فرهنگ نیشابور کردیم. نیشابور شهری است که همیشه در ایران یک شهر مهمّ تلقی می‌شد. منطقه مردخیر و فرهنگ خیر و فشرده‌ی تاریخ ایران است. مردم نیشابور خیلی خوب هستند و آن همه شهید دادند. با مسوولان، استاندار، فرماندار و ائمه جماعات بحث کردیم و برای توسعه امور فرهنگی شهر تصمیماتی گرفتیم. من هم حمایت و کمک خواهم کرد.

یکی از نقاط مورد هدف ما در این سفر این بود که کارهای کشت و صنعت جوین را ببینیم. خیلی وقت است که به اینجا علاقه‌مندم. سفر اولی که آمدم استعداد منطقه را دیدم، خوشبتخانه شرکت بسیجی‌ها اینجا را واقعآ احیاء و حرکت خوبی را ایجاد کرد. گروهی از انسانها هستند که مورد علاقه همه ما هستند. مدیریت خوبی هم هست. بخش کشاورزی، باغات، دامداری، مرغداری، آزمایشگاه و احداث کارخانه مهمی که بناست از ملاس چغندر بسازند، برای ما مهمّ است و بازدید کردم و خیلی خوشحال از اینجا می‌روم.

می‌بینم که کشت و صنعت به سود دهی رسیده و روی پای خود است و بدون حمایت دولت و جاهای دیگر می‌تواند خدمات خوبی بکند.

لزوم توجّه ویژه به

کارخانه‌های قند کشور

سفر به استان گلستان جهت

شرکت در مراسم سالگرد

نمایندگان و وزیر راه

جذب سرمایه‌های خارجی و

سرمایه‌های ایرانیان خارج از

کشور از مسایل مهمّ

تلاش مجمع برای جذب منافع

موجود در خارج جهت توسعه

کشور و عمران و آبادی و

ایجاد اشتغال

لزوم ایجاد فضای سازندگی

در کشور

لزوم ایجاد امنیّت سرمایه

در کشور برای جذب

سرمایه‌ها

بخصوص الان مسأله چغندر در کشور مهم است و کارخانه‌های قند هم فرسوده هستند. چون دهها سال کار کردند. باید توجه ویژه‌ای شود. تجربه‌ی آقایان در تقویت کارخانه قند برای من جالب بود.

از این استان، برای شرکت در مراسم سالگرد نمایندگان و وزیر راه که در سقوط هواپیمای از دست ما رفتند، به استان گلستان می‌روم تا به مردم تسلیت بگویم.

Èبا توجّه به اهمیّت موضوع اشتغال، بفرمایید مجمع تشخیص مصلحت نظام برای ایجاد سرمایه‌گذاری مولّد و ایجاد فرصت‌های شغلی در کشور چه سیاستهایی را دنبال می‌کند؟

Éیکی از کارهایی که اهمیّت داشت، مسأله جذب سرمایه‌های خارجی و سرمایه‌های ایرانی‌نیانی بود که در خارج از کشور هستند. بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی اختلاف بود. البته شورای نگهبان وقتهای خوبی صرف کرده بود. خیلی‌ها را مجلس تأمین کرده بود و نهایتآ به مجمع آوردند. تلاش ما این است که در مجمع این طرح را به صورتی در بیارویم که روان‌تر بتوانیم از منابع موجود در خارج - ایرانی یا خارجی - در جهت توسعه کشور، عمران و آبادی و همچنین اشتغال استفاده کنیم.

فکر می‌کنم ظرف یکی، دو هفته آینده طرح را کامل می‌کنیم و به دولت تحویل می‌دهیم. ان‌شاءالله دولت هم که علاقه‌مند به این کار است، حرکت بیشتری خواهد داشت. البته مسأله اشتغال صرفآ با این کار حلّ نمی‌شود. این یک راه است و بستگی به شرایط دیگر دارد. باید واقعآ فضای کشور، فضای سازندگی شود و همه فکر کنند که گامی در جهت توسعه کشور بردارند. هر کسی که امکانی دارد، به میدان برود و برای استفاده از منابع کشور کار کند و احساس امنیت سرمایه باشد. احساس امنیت شغلی برای

کشت و صنعت جوین نمونه

خوبی از سرمایه‌گذاری

مردمی و بسیجیان

خوشحالی و ناراحتی عدّه‌ای

از طرح تقسیم استان خراسان

لزوم استفاده از موقعیّت

استان خراسان

خراسان تغذیه کننده‌ی آسیای

میانه در تاریخ

عذرخواهی از مردم به‌علّت

عدم حضور در برنامه‌های

مردمی

مدیران باشد و کار، ارزش تلقی شود. واقعآ اگر به این حالت در درون کشور برسیم، خیلی‌ها می‌توانند کار بکنند. کشت و صنعت جوین نمونه‌ی خوبی است. بچه‌های بسیجی جمع شدند و سرمایه‌ای تشکیل دادند و موجود عظیم‌الجثه‌ای در حال رشد است که عدّه زیادی کار می‌کنند.

Èبا توجّه به اینکه حضرت عالی به توسعه و سازندگی کشور بسیار علاقه‌مند هستید، می‌خواهیم نظر حضرت‌عالی را در مورد طرح تقسیم استان خراسان بدانیم.

Éالان نمی‌خواهم درباره این طرح اظهار نظر بکنم. علّت این است که واقعآ تقسیم نشد. یک عدّه چون به اهدافی می‌رسند، خوشحال هستند و یک عدّه چون نظراتی دارند و تأمین نشد، ناراحت هستند. اگر بخواهد نتیجه‌ی این کار، عدم همدلی در استان باشد، تبعات خوبی ندارد. در عین حال نمایندگان کار و مطالعه کردند.

توصیه‌ی من این است که از وضعی که استان خراسان دارد، استفاده کنیم. بناست موجودیت استان خراسان پشتوانه‌ی حضور ایران در آسیای میانه و اطراف باشد. به هر حال خراسان همیشه تغذیه کننده‌ی این منطقه در تاریخ بود و نباید به گونه‌ای عمل بشود که موقعیت و قدرت این استان تضعیف شود. مسؤلان اجرایی هر چه را که تشخیص دادند، عمل می‌کنند. مایل نیستم در این مورد نظر صریحی بدهم.

Èدر پایان چه پیامی برای مردم استان دارید؟

Éمن در پایان حضورم در استان، مایل هستم که از مردم همه‌ی استان واقعآ عذرخواهی کنم از اینکه این توفیق را پیدا نکردم که در برنامه‌های مردمی زیادی شرکت بکنم. علّت هم این است که در این سفر فرصت چنین برنامه‌ای را نداشتم و هنوز چنین برنامه‌ای ندارم که به شهرها بروم و در

مردم نقطه‌ی اتکای نظام

برنامه‌های وسیع، با مردم مواجه شوم. من از دور به همه سلام و مراتب ارادت خودم را اظهار می‌کنم و عشق من به مردم ریشه در گذشته دارد و مردم را همیشه نقطه‌ی اتکاء نظام می‌بینم و فکر نکنند که علاقه‌ی من به ملاقات مردم کم است.

È خیلی متشکّر و ممنون.

É موفق باشید.