مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی پایان سفر به استان سمنان مصاحبه کننده : خبرنگار صدا و سیمای مرکز سمنان

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی پایان سفر به استان سمنان مصاحبه کننده : خبرنگار صدا و سیمای مرکز سمنان

  • جمعه ۱۴ آذر ۱۳۸۲

 

علاقمند به برنامه‌های آب

اهمیت سدّ دامغان

برای مردم

Èحضرت‌عالی طی دیروز و امروز از دو طرح تأمین آب در استان سمنان بازدید کردید. روند اجرایی این طرح‌ها در استان سمنان و کشور چگونه است؟

Éبسم‌اللّه الرحمن الرحیم. من به‌طور کلّی به برنامه‌های آب، به‌خصوص در استانی مثل استان سمنان که خشک است، علاقه‌مند هستم. خوشبختانه وضع به‌گونه‌ای است که به نظر می‌رسد تا اواسط سال آینده کارشان تمام شود.

این، طرح مهمّی است و حدود 15 متر آب را در ثانیه مورد استفاده قرار می‌دهد. اگر سد نمرود هم زده شود، به اینجا می‌آید که معمولا در گذشته شور می‌شد و به دشت گرمسار می‌رفت. بعد از این آب را در پنج کانال هدایت می‌کنند که دیگر شور نمی‌شود. هم از لحاظ کیفیت آب بهتر می‌شود و هم از لحاظ کمّی از تلف شدن آب جلوگیری می‌کند.

فکر می‌کنم برای گرمساری‌ها و کلّ استان سمنان بسیار حیاتی است و ارزش بسیار بالایی دارد. سدی که در دامغان دیدیم، سدّ کوچکی است. حدد 30 میلیون مترمکعب آب در آن جای می‌گیرد که برای دامغان خیلی مهمّ است و به مردم اعتماد می‌دهد، هم از لحاظ شرب و هم کشاورزی دامغان را بی‌نیاز می‌کند. الحمدللّه دو طرحی که دیدیم، نزدیک پایان است.

Èبه نظر شما روند اجرای طرح‌های ملّی در کشور چگونه است؟

لزوم تأمین منابع توسط

مدیریت کلان کشور

اهداف سفر به

استان سمنان

الهام بخش بودن

شهادت و فداکاری‌ها

Éبه‌نظرم یک مقدار کند است، ولی ادامه دارد. می‌توان از این سریع‌تر کار کرد و طرح‌ها را به نتیجه رساند. باید پشتیبانی کنند و منابع مالی تأمین شود، چون اکثر این طرح‌ها جواب می‌دهند. الحمدللّه ادامه دارد.

Èاگر ممکن است کند بودن طرح‌ها را بیشتر توضیح دهید.

Éشاید بیشتر به مدیریّت کلان کشور بر می‌گردد که باید منابع را تأمین کند، البته مشکلات هم دارند و نمی‌توان گفت حتمآ مقصّرند. محدودیت‌هایی وجود دارد که این اتفاقات می‌افتد، ولی امکان تسریع وجود دارد.

Èتأثیرگذاری کنگره‌های شهدا را چگونه می‌بینید؟

Éسفر من برای دو برنامه شهدا در استان بود. مراسم اوّلی یادواره شهدای روحانی دامغان و مراسم دوّمی یادواره شهدای سرخه بود. معمولا در این نوع برنامه‌ها خیلی تحت تأثیر قرار می‌گیرم. فکر می‌کنم دیگران نیز این‌گونه هستند. در این برنامه‌ها راه شهدا توضیح داده می‌شود و جوانان می‌بینند و می‌شنوند، چون اهداف، شهادت و فداکاری‌های شهدا الهام‌بخش است. ما از این جهت سرمایه مهمّی داریم که به قیمت از دست دادن  200 هزار از بهترین فرزندان خودمان به‌دست آورده‌ایم و باید از این سرمایه برای پالایش نسل آینده بیشتر استفاده کنیم.

Èسپاسگذاریم.

Éموفّق باشید.