مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در پایان سفربه استان هرمزگان و کرمان

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در پایان سفربه استان هرمزگان و کرمان

  • دوشنبه ۶ فروردین ۱۳۷۵

 

رئیس جمهور در پایان سفر سه روزه خود به استانهای هرمزگان و کرمان طی گفتگویی با خبرنگاران نتایج سفرشان را تشریح کردند:

مایکی دو روز در استان هرمزگان برنامه داشتیم. صبح در آن استان، طرح پالایشگاه سرخون را افتتاح کردیم که مقدمه گاز رسانی به استان کرمان بود. در سیرجان ، گاز رفسنجان و سیرجان را همزمان افتتاح کردیم و مشعل‌هایشان را روشن نمودیم. شبکه گذاری انتقال خط گاز کرمان را نیز شروع کردیم. در گل گهر ، فاز دوم معدن سنگ آهن گل گهر را که بسیار اهمیت دارد و محصول آن‌جا را به پنج میلیون تن می‌رساند، افتتاح کردیم که 5/2 میلیون تن آن در فولاد مبارکه و بقیه در فولاد اهواز مصرف خواهد شد. این طحر بسیار پراهمیتی است. هر دوی این طرحها برای منطقه کرمان مهم است. گاز در کرمان تحولی در بخشهای صنعتی ، رفاهی، مصرفی و سوخت مناسب مردم به وجود خواهد آورد، لذا کار توسعه شبکه گاز به سرعت ادامه خواهد یافت. شهرهای بردسیر، شهر بابک ،زرند و بافت، در مرحله اول گازرسانی می‌شوند و بقیه مناطق و شهرک های صنعتی هم در مراحل بعد. امیدواریم که در گل گهر بتوانیم گندوله‌سازی و کارخانه ذوب آهن را راه بیاندازیم. بعد آمدیم به بم، در منطقه بم چند طرح بسیار مهم را داشتیم، یکی خود برنامه ارگ بود. ارگ جدید برای من بسیار جالب بود. سه سال پیش اینجا بیابان بود ولی امروز گلستانی شده است. دست اندکاران واقعا زحمت کشیده‌اند، بدون اینکه از ما بودجه‌آی بگیرند، درآمد کارخانه خودروسازی را با هدف تقویت زیربنای توریسم ، صرف مران این منطقه کردند. و امیدوارم سالانه یک میلیون توریست داخلی و خارجی جذب کنند.

همچنین قرار شد دو هزار هکتار از اراضی منطقه ارگ جدید زیر کشت نخیلات برده شود که کارش هم شروع شد. همچنین توسعه صنعتی که ذون منطقه صنعتی‌اش از انواع صنایع، بخصوص صنایع جنبی ماشین را تأمین خواهند کرد. بعد رفتیم به منطقه آب باریک در نرماشیر که طرح بسیار هم آبخوان یا آبخیز داری در آن منطقه در حال اجراست . این طرح به تنهایی 350 میلیون متر مکعب آب را در این منطقه کویری مهار خواهد کرد که از سدهای بزرگ در قسمت زیرزمین و با هزینه کم حساب می‌شود و حدود 20 هزار هکتار جنگل و 40 هزار هکتار نخلستان جدید خواهد داشت، این طرح منطقه نرماشیر را به طور کلی عوض می‌کند. در منطقه جازموریان طرحهای بسیار مهمی در دست اجراست . برای اسکان  ساماندهی عشایر نزدیک به 600 حلقه چاه در اطراف قسمت‌هی غربی جازموریان زده می‌شود که درمنطقه کهنوج و جیرفت بکلی کشاورزی و زندگی عشایر را عوض خواهد کرد و منطقه جازموریان را تبدیل به یک منطقه کشاورزی بسیار مهم می‌کند. در آن‌جا با عشایر ملاقات داشتیم که واقعا ما را شاداب کردند،آنها احساس می‌کنندکه زندگی آنها دارد نو می‌شود. فرزندان آنها تحصیل می‌کنند، از زیر چادرها به خانه می‌آیند و اززندگی بی‌حساب و کتاب بیابان گردی و رمه گردانی به یک زندگی کشاورزی و دامداری مدرن می‌رسند، لذا در آن منطقه طرحهای بسیار زیاد و با هزینه‌های بالائی داریم و ان شاء الله در آینده ثمرات آن مشاهده خواهد شد.

 بعد رفتیم دره نساء که وزارت نیرو روی رودخانه نساء سدی را شروع به احداث نموده که این سد برای ما بسیار مهم است. اسم آن را سدنرماشیر گذاشتیم ، چون آب نرماشیر را پوشش می‌دهد. حدود نه هزار و هشتصدهکتار زمین جدید را این سد زیر پوشش نخیلات می‌برد، به منطقه نرماشیر آب مطمئنی می‌دهد و جلو سیلابها و خرابی‌های سیل های فصلی را می‌گیرد. با یک انفجار کار سد شروع شد  وتونل انحرافی آب را هم شروع کردند. امیدواریم این طرح در مدت معقول به نتیجه برسد و در همان منطقه ، طرح سد مخزنی بر روی رودخانه شور که به طرف جیرفت جاری است و در پایین جیرفت به هلیل رود می‌پیوندد، عملیاتش شروع شد که آن طرح می‌تواند کهنوج را با آب مطمئنی در حدود 150 میلیون متر مکعب زیر پوشش قرار بدهد و انشاء الله برای کهنوجی‌ها برکت بسیار با ارزشی است.

البته قبل از اینها ما در قشم و هرمزگان طرحهای مهمی داشتیم. در قشم احساس می‌کنم که حرکت بسیار عظیمی انجام شده است و درحال حاضر حدود 400 واحد صنعتی اقدام به اخذ پروانه کرده و شروع به احداث نموده‌اند و در آینده ، قشم به یک مرکز صنعتی تبدیل خواهد شد. در آن منطقه یک مرکز بسیار مهم تحقیقاتی بیوتکنولوژی برای مواد دریائی احداث شده و از آب دریا و محصولات دریائی مثلا از مرجانهای دریائی ،موادی برای پیوند استخوانها تولید می‌کنند و در آینده نزدیک به تولید انبوه می‌رسد. تولید نوعی داروی ضد سرطان و مروارید صنعتی در این جزیره در دست اجراء می‌باشد و علاوه بر آن کشت یک نوع میکروب در قشم آغاز شده که برای حفظ رطوبت خاک در مناطق خشک، از جمله استان کرمان بسیار کارساز است که از جمله کارها و طرحهای مادر درآن منطقه می‌باشد. همچنین صنایع سنگین متعددی از جمله آلومینیم ، روی و فرومنگنز در آن منطق شروع به فعالیت نموده‌اند.

همچنین منطقه صنعتی- تجاری سیرجان یک پایگاه بسیار با ارزش برای اقتصاد در شرق کشور می‌شود. بسرعت انبارها و کارخانه‌های صنعتی در آنجا درحال ساخت می‌باشند. من سه سال پیش که آنجا را دیده بودم، با امروز که مشاهده کردم بکلی تفاوت کرده است و ان شاء الله بزودی آنجا را یک مرکز عمده تجاری - صنعتی خواهیم دید.

 در همین جا باید به مردم سلام بکنم و از محبت‌هائی که در سفرهای گذشته از آنها دیده‌ایم، تشکر بکنم. عمدآ در این سفر کار مردمی نداشتیم و نخواستیم مزاحم اوقات آنها بشویم برای اینکه بتوانیم به کارهای اجرائی برسیم، چرا که برنامه‌هایمان صرفا برنامه کاری و رسیدگی به امور توسعه وسازندگی برای مردم بود. اگر در زیارت مردم کوتاهی کردیم حمل برکم محبتی نکنند که برای کارهای آنها آمده بودیم ، لذا هم عذر ما را بپذیرند و هم سلام و درود خدمت آنها داریم.