مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح پل بزرگ افسریه

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح پل بزرگ افسریه

  • جمعه ۱۲ آذر ۱۳۷۲

 

س: جناب آقای رئیس‌جمهور، حضرتعالی امروز چند طرح عمرانی در جنوب شهر تهران را افتتاح و مورد بازدید قرار دادید. بفرمایید که ویژگیهای این طرح‌ها چه هست و تأثیر آن در نظام اجتماعی شهر تهران چه تأثیراتی است؟

ج: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. در مجموع نمونه‌هایی از کارهای مهم شهرداری را امروز ما در یک گوشه‌ای از تهران دیدیم و من عمدتآ برای این آمدم که تشکر بکنم از این تلاشهایی که در محدوده قلمرو شهر تهران برای اصلاح ساختار شهر در جریان است. یکی پل بزرگ افسریه است که خیلی کار مهمی است. من قبلا از اینجا گاهی عبور می‌کردم. گاهی در ترافیک آنچنان اینجا گره بود که مدتهای زیادی ماشین‌ها معطل می‌شوند و فشار زیادی روی منطقه داشت. در زمستان که بعضی از اوقات که آب طغیان می‌کرد اینجا، منظره‌های آب گرفتگی اینجا را دیده بودم دو هس بار. واقعآ تأثرآور بود که اصلا منطقه را تحت فشار قرار می‌داد. سال گذشته، آمدیم، طرح را که شروع کرده بودند به نظرم خیلی کار مشکل می‌آمد. انتظار ما این بود که سی ماهه این طرح تمام بشود که بخاطر اینکه در منطقه نمی‌شد خیلی اینجا را معطل گذاشت، موقع اجراء اسباب زحمت مردم بود، دو شیفته کردند و کمتر از پانزده ماه، در مدت چهارده ماه طرح را اجرا کردند، با دو میلیارد تومان هزینه برای خرید املاک و هزینه ساختمان.چیزی که من امروز اینجا دیدم میدان بسیار بزرگ میدان بسیج و پل بسیار پیشرفته و عظیم افسریه که منطقه افسریه را اصلا عوض کرده، یک چیز دیگری است. کاربرد اینگونه طرح‌ها برای اصلاح شهر بسیار زیاد است که خب مردم حالا بعدآ می‌بینند. کمربند شهر که اینجا گره داشت، جاده کمربندی‌مان گره‌اش باز شد و این میدان در شرق تهران از میدان آزادی که ما در غرب تهران داریم هم بیشتر مورد نیاز است و هم ضروری‌تر بنظر می‌رسد بعدآ هم استفاده زیادی می‌شود بخاطر جمعیت فراوان بیش از یک میلیونی که در این منطقه هست. طرح دیگری که دیدم، گاز سوز کردن اتوبوسهای شرکت واحد بود که موفق شده‌اند با اصلاح ماشین، موتور ماشین، کار خیلی مهمی را انجام بدهند. برای من این طرح یک طرح مادر است و مخصوصآ برای دیدن این اتوبوس برنامه گذاشتم، چون از چند جهت مورد توجه است. اوّلا از جهت اینکه صرفه‌جویی بسیار خوبی دارد در هزینه‌های ارزی ما. الان ما گازوئیل می‌سوزیم در این ماشین‌ها، برای هر لیتر گازوئیل ما الان بیش از پانزده سنت هزینه ارزی داریم این گازوئیل را الان می‌خریم ما از خارج، بعدآ هم که نخریم خب این را صادر می‌کنیم، بجایش گاز مصرف می‌شود که گاز در کشور ما آنقدر زیاد است که هیچ وقت ما مشکل سوخت نخواهیم داشت، صدها سال آینده. از لحاظ محیط زیست، گاز خب سوخت سالمی است و برای تهران، البته بعدآ برای همه شهرها. باید کامیونها و بقیه ماشین‌ها را هم گاز سوز بکنیم بتدریج، بهر حال این نمونه موفقی است، این ماشینی که ساخته‌اند. من همین جا تأکید کنم به همه سازندگان و هم به مصرف‌کنندگان که خیلی جدی بگیرند عوض کردن موتورها را، چون هزینه زیادی هم ندارد. اینها گفتند برای هر اتوبوسی سه هزار دلار تا سه هزار و پانصد دلار هزینه می‌شود که در داخل هم انجام می‌شود کارهایش. من صمیمانه تشکر می‌کنم از شرکت واحد بخاطر این کار خوبشان. همان جا ما از طرح مکانیزه کردن شهرداریها بازدید کردیم که از کارهای مهم اداری کشور هست. مسیر پرونده‌ای که مثلا برای گرفتن پروانه ساخت یا پایان کار یا کارهای دیگری که در شهرداریها هست، می‌آیند، تمامش با کامپیوتر انجام می‌شود و در یک محیط باز که کارمندها همه با هم دور میز نشسته‌اند و مراجع سرو کارش فقط با یک نقطه است که اسنادش را تحویل می‌دهد و در اسرع وقت نتیجه کار را می‌گیرد که نمونه خوب مدیریتی است که من از سایر وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی می‌خواهم که بیایند اینجا را ببینند و بتدریج ما اینکار را همگانی کنیم. در کنار اینجا ما ساختمان مجتمع‌های اداری را داریم که دیدیم، در حال ساخت هست که جزء مصوبات شورای عالی اداری هست که مجموعه‌ای از ادارات که مورد نیاز مردم هست در یک جا جمع شوند، مردم برای کارهایشان به چند اداره مراجعه نکنند که این کار نیمه تمام است هنوز، انشاءالله بزودی تمام می‌شود. چیز دیگری که دیدیم، حالا آنجا هستیم، مجتمع عظیم فرهنگی خاوران است که جوانهای تحصیلکرده بسیجی با کمک شهرداری این منطقه را دارند تبدیل می‌کنند به یک منطقه شاداب فرهنگی اسلامی. می‌دانید که این منطقه تقریبآ همه آن گورستان بوده است، قبلا گورستان مسگرآباد و بعضی گورستانهای اقلیتها که در داخل شهر هست و طبق قانون دیگر نمی‌تواند گورستان بماند اینها. صدها هکتار زمین هست در شلوغ‌ترین نقطه شهر تهران. تبدیل دارد می‌شود به یک فرهنگسرایی که بچه‌ها، جوانها و همه مردم بتوانند هم اوقات فراغتشان را اینجا بگذرانند، تعطیلی‌هایشان از اینجا استفاده بکنند، هم آموزش‌ها را ببینند که خوشبختانه به سرعت ساختمانها دارد آماده می‌شود. برنامه‌های خوبی طراحی شده است و بچه‌های منطقه خودشان دارند با علاقه این کار را پیگیری می‌کنند. من امیدوارم از اینگونه کارهای فرهنگی در همه جای تهران بشود. نمونه قبلی‌مان فرهنگسرای بهمن بود که فوق‌العاده مورد استقبال جنوب شهر قرار گرفت. طرح دیگری که باز در دستور دید امروز ما است اتوبوسهای برقی است که در خطر برقی کار می‌کنند. اخیرآ شرکت واحد موفق شده است که نمونه‌هایش را در ایران بسازد که ما از این به بعد خودمان اتوبوس برقی تولید می‌کنیم، قبلا همه‌اش را از خارج گرفته بودیم، که باید از آنها هم تشکر بکنیم. کل مسئله این چیزهایی بود که من امروز صبح بازدید کردم ولی یک مسئله اساسی‌تری را اینجا باید عرض بکنم برای مردم تهران. بطوری که شهرداری در نظر دارد و کار بسیار مهمی است، جنوب تهران را به گونه‌ای اصلاح ساختار بکنند که زندگی در اینجا از شمال تهران متفاوت نباشد، بلکه بهتر باشد، چون دلیلی ندارد که ما در ارتفاعات شرایط خوبی داشته باشیم و در نقطه‌های مسطح تهران وضع بد. اشکالاتی که اینجا وجود داشته است یکی مسئله ترافیک بوده که با این شاهراهها و بزرگراهها و میدانها و پل‌ها دارد حل می‌شود. یکی بدی هوا بوده است که با انتقال کارگاههای مزاحم به بیرون شهر، که هم برای خودشان بهتر است و هم برای مردم بهتر است، این شلوغی و سرو صدا و آلودگی را اصلاح می‌کنند و معابر را اصلاح می‌کنند، با همین ترافیک را کم می‌کنند. یکی از مسائل آب بوده است که معمولا در زمستان آب خیلی اذیت می‌کرد جنوب شهر را. الان با طرح جمع‌آوری آبهای سطحی که بسرعت دارد در جنوب شهر اجرا می‌شود، نمونه‌اش هم که همین جا بود که در میدان دیدیم ما که مشکل عبور آبها را حل کرده بودند و نبودن فضای سبز که در همین منطقه که ما الان هستیم فضای سبز را امروز به چهارده متر برای سرانه رسانده‌اند که استاندارد دنیا پانزده متر است. اگر این کارها در هر نقطه‌ای از جنوب تهران بشود، طبیعتآ زندگی در این منطقه خیلی مناسب می‌شود. مخصوصآ با بیرون شهر که کمربند سبز هم در دست اجرا است، همین جنوب اینجا، کوههای بی‌بی شهربانو الان تبدیل شده است به جنگل. امیدوارم با این کارهای سریعی که دارد در شهرداری می‌شود، ما تهران را تبدیل بکنیم به یک شهر قابل زندگی، هر چند هم شلوغ باشد. بخاطر شرایطی که ما در دامنه البرز داریم می‌تواند یکی از شهرهای هم زیبا و هم متناسب با شرایط زندگی دوران ماشین باشد. ان‌شاءالله که توفیقات آقایانیکه در اینجا زحمت می‌کشند بیشتر بشود. متشکرم.