مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح سد بتونی ساوه

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح سد بتونی ساوه

  • سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۷۲

 

برای کشور خیلی ارزش دارد مهار و تنظیم بکنیم و در موقع نیاز به کار ببریم. شما می‌بینید که مسأله آب هم برای کشاورزی هم برای صنعت هم برای شرب الان مسأله اوّل زندگی ماست یکی از آن کارهای بسیار با ارزش همین سدّ بزرگ ساوه است که یکی از آرزوهای من بود، در آن دورانی که در مجلس بودم به این مسأله اهمیت می‌دادم و هم در مسئولیت اجرائیم روزشماری می‌کردم برای این‌که این سد به نتیجه برسد و خوشبختانه روز خوبی هم به نتیجه رسید. ما در آستانه روز مبارک عید غدیر هستیم که بهترین عیدی که مهندسان کارکنان و کارگران اینجا دارند. به ملت ما باز شدن دریچه‌های این سدّ می‌بینید چه منظره شکوهمندی دارد. امیدوارم که ازا ین کارها بخصوص در این حوزه زیادتر بشود ما هنوز مقدار زیادی از آب در این منطقه در زمستان و بهار می‌ریزد به دریاچه حوض سلطان و تبدیل به نمک می‌شود که قطره قطره این آب باید به مصرف صنعت یا شرب یا کشاورزی برسد و هنوز هم ما رودخانه‌هایی داریم که مهار نشده البته مطالعه شده اینجا بتدریج باید مهار بکنیم ]تنها[ منحصر به این حوزه هم نیست حتی در حوزه‌ای مثل مازندران و گیلان من الان دارم برای سفر به آنجا در آینده‌امان برنامه‌ریزی می‌کنم می‌بینم آنجا هم مسأله مهم آب است، یعنی با اینکه این همه باران می‌آید هنوز چون آب تنظیم نشده در موقع نیاز کشاورزان گاهی نیازمندند یا فاضلاب مردم را اذیّت می‌کند و این نشان می دهد که چقدر کشور ما از لحاظ مهار آب عقب است وقتی‌که مازندران و گیلان اینجور باشند تکلیف جاهایی مثل سیستان و بلوچستان و یزد و سمنان و آنجاها روشن است که چه وضعی دارند. من تشکر می‌کنم از وزارت نیرو که همّت زیادی برای این کار کرده کار بعدی که اینجا باید بشود تسریع در اجرای کانالهاست چون بهره‌گیری از آب هم بسیار مهم است. من توصیه‌ای که می‌خواهم بکنم به بهره‌گیران آب مخصوصآ کشاورزان بکنم، این است که تلاش کنند از آب درست استفاده بکنند می‌بینید چقدر گران است مهار آب. ما باید آبیاری علمی و تحت فشار را انتخاب بکنیم؛ مثلاً اینجا برای 23 هزار هکتار الان آب زیادی مصرف می‌شود ما اگر این را به آبیاری تحت فشار تبدیل کنیم، می‌توانیم باز 30، 40 هزار هکتار از بیابانهای اطراف را زیر کشت ببریم زیر کشت کنیم و یا آب زیادی را به صنعت اختصاص بدهیم و دولت هم این آمادگی را دارد که پشتیبانی بکند. ما حاضریم سوبسیت بدهیم برای کسانی‌که مزارعشان از آب آبیاری تحت فشار استفاده می‌کنند که در نهایت به نفع دولت و مردم خواهد بود.

خبرنگار : جناب آقای هاشمی در برنامه پنج ساله اوّل، دولت طرحهایی را برای ذخیره آب در سطح کشور داشته، ارزیابیتان از نحوه اجرای این طرح به چه صورت هست و در برنامه پنج ساله دوم ان شاءالله چه برنامه‌هایی برای این امر در نظر گرفته شده؟

آنچه که ما در برنامه‌امان بود برای برنامه اوّل به نتیجه رسیدیم یک مقدار هم جلویم، همین امسال این سوّمین سدّ بزرگیست که دارد افتتاح می‌شود. قبلاً سدّ پیشین، سدّ چاخور در چهارمحال و بختیاری و این سدّ بزرگ امروز دهها بند و سد کوچک در این دو سه ماه به بهره‌برداری رسیده، اما تعداد زیادی سدّ هم همینطور در دست ساختمان است که بتدریج عمل می‌شود ما برنامه دوم را هنوز اهداف کمیّش را تعیین نکردیم امیدوارم که بهای زیادی بدهیم به مهار آب، در برنامه دوم؛ چون مخصوصاً برای مهار آبهایی که هرز می‌رود یا از کشور خارج می‌شود ما وقت زیاد نداریم آنها را باید زودتر حفظ بکنیم.

خبرنگار : از اینکه وقتتان را  در اختیار صدای و سیمای مرکز اراک قرار دادید تشکّر می‌کنم رئیس‌جمهور : خداوند به همه‌اتان توفیق بدهد.

خبرنگار: سوال مشابه هم داشتیم برای تلویزیون : جناب آقای هاشمی در آستانه فراررسیدن عید سعید غدیرخم سدّ بزرگ بتونی و دو قوسی ساوه با حضور جناب عالی و بقیه وزراء افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت لطفاً بفرمایید نظراتتان در مورد طرحهای مشابه چیست؟ هستش و برای مهار آبهای سطحی در سطح کشور چه برنامه‌هایی دارید؟

]در[برنامه آینده هنوز من نمی‌توانم از سطح و مقدار آنها بگویم چون فعلاً ما سیاستها را تصویب کردیم ولی می‌دانم که در آینده بیشتر از برنامه اوّل مابه آب خواهیم رسید چون کارهای زیادی شده و اصولاً ما بنایمان بر این است که به کارهای در دست اجرا در برنامه دوم بیشتر اهمیت بدهیم و کار در دست اجرا هم زیاد داشتیم مخصوصاً در بخش آب. من امیدوارم که در پایان برنامه دوم ملّت ما شاهد به ثمر رسیدن طرحهای عظیمی، مثل کرخه‌ها، کرخه و کارونها و سدهایی که در نزدیک مرز در کردستان و در غرب کشور اجرا می‌شود برای مهار آبهایی که از کشور خارج می‌شود متأسفانه و هدایت آن آبها به داخل کشور برای استفاده مردم.

خبرنگار : ویژگی سدّ بتونی ساوه ]چیست[ و علّت احداث این سد در این منطقه از کشور چیست؟

اولین ویژگی‌اش این است که در منطقه‌ای هست که آب فوق‌العاده باارزش است ما در منطقه مرکزی مهمترین محدودیتمان آب است برای توسعه دوم این‌که در فصل بهار و زمستان که فصل آب اینجاست سیلابها نوعاً می‌رود به دریاچه و تبدیل به نمک می‌شود که این فوریت را به ما دیکته می‌کند باید جلو این خسارت عمده را بگیریم و از قدیم هم 700 سال پیش هم ایرانیها به فکر مهار این آب بودند یکبار هم اینجا سد بستند قدیمها که سد منهدم شده چون چیز زیادی ]نمی‌دانستند[ آن موقع پیشگیری آب را بکنند از آنچه امروز انجام می‌شود. من چیزی که می‌خواهم به کسانی که اینجا زحمت کشیدند عرض بکنم: آنها یک اثر جاویدانی از خودشان باقی گذاشتند صدها سال دیگر مردم این منطقه از این کاربری که انجام شده استفاده خواهند کرد هم برای شرب هم برای صنعت و هم برای توسعه کشارزی.

          متشکّرم