سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح سد شهید رجایی در مازندران

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح سد شهید رجایی در مازندران

  • پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۷۶
منظره طبیعی و باشکوه سد شهید رجایی/ برنامه‌های وزارت نیرو/ ساخت سد شهید رجایی با تکنولوژی‌های پیشرفته/ لزوم بهره‌برداری از نعمت‌های خدادادی/ زیر کشت رفتن اراضی وسیع و پربرکت مازندران/ طرح کانال آب سراسری مازندران/ منافع و فواید کانال سراسری برای مردم/ بهره‌برداری بیشتر از اراضی/ پیشرفت صنعت سدسازی/ قدرت سازندگی کشور/ نقطه عطف و تحول مازندران/ ارزش و اهمیت کانال سراسری/ دستاوردهای عظیم انقلاب/ پیشرفت ملت اسلامی ایران/ افتتاح یک سد و یک کارخانه دیگر در مازندران/ برکات وجود مقدس امام راحل و ایثارگران

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله السلام علی رسوله و آله

حقیقتاً ساعات شیرین و ارزشمند و لحظات به یاد ماندنی در تاریخ ایران و مازندران است. من آرزو می‌کنم که همه مردم ایران برای یک بار هم که شده، این سد، این منطقه و این منظره را ببینند. آرزوی مشکلی هم نیست. به هر حال وقت دارند. اگر امروز نیستند، بالاخره روزی به مازندران خواهند آمد و وقتی آمدند، حتماً به اینجا بیایند و این سد را ببینند.

تنگه سلیمان یا به قول مازندرانی‌ها سلیمان تنگه، جایی است که از این به بعد در تاریخ ایران یک منظره شکوهمند، زیبا و دیدنی خواهد بود. رودخانه، دریاچه و کوه‌های سر به فلک کشیده و سرسبز با جنگل‌های انبوه و هوای بی‌نظیر و مشرف به دشت خوب مازندران و دریای خزر جای خوبی برای تفریح است. مخصوصاً با برنامه‌ای که وزارت نیرو دارد تا در ساحل اینجا شهرک توریستی به وجود بیاورد و ما هم از طریق جاده فیروزکوه به مرکز کشور نزدیکش خواهیم کرد که مردم از دو طرف بیایند و پیش‌بینی می‌کنیم که سالی 5 میلیون نفر را می‌تواند پذیرایی کند. این کار بزرگی که در این مدت محدود به وسیله مهندسان و نیروهای کشور انجام شد، افتخار تاریخ صنعت سدسازی کشور ماست.

ما چند سال پیش که آمدیم، کارهای اولیه سد شروع شده بود و با این سرعت خوب، امروز ما این سد بزرگ و پربرکت را با آخرین شیوه‌های پیشرفته سدسازی در دست بهره‌برداری می‌بینیم. در حقیقت مازندران بعد از یک مدت طولانی صبر، بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های فراوان دوران دو برنامه را شروع کرده است و از این به بعد هرسال شاهد افتتاح سدها و کانال‌ها و بندهای انحرافی است تا از این نعمت خدادادی که در مازندران است، درست بهره‌برداری شود.

تاکنون، بهره‌برداری از آب و زمین به شیوه‌های سنتی بود که خیلی کمتر از ظرفیت این منطقه است. مردم با زحمت و تلاش و با شیوه‌های مشکل دستی، از آب و زمین استفاده می‌کردند و بسیاری از اراضی اینجا هم بدون کشت مانده بود. حدود 12 سد و بند انحرافی از رامسر تا ترکمن صحرا در دست اجراست که بعضی از آنها به بهره برداری رسیده و به تدریج همه اراضی مازندران که قابل کشت آبی هستند، زیر کشت می‌روند و از نه میلیارد متر مکعب آب سطحی و زیر زمینی استان، با برنامه‌هایی که تنظیم شد، بیش از هشت میلیارد متر مکعب آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت. هریک از این سدها در پرونده و محیط خود، کاری با ارزش و فوق‌العاده است، ولی طرح نهایی‌ که امروز وزارت نیرو ارائه داد، جزو آرزوهای هفت یا هشت سال پیش بنده بود که خوشبختانه امروز خبر نهایی اجرایی بودن آن آرزو را شنیدیم و بنده تأکید می‌کنم که با سرعت هرچه تمام‌تر، انشاءالله وزارت نیرو طرح نهایی کانال سراسری مازندران را اجرا کند.

حتماً مردم مازندران هم مثل ما خوشحال می‌شوند وقتی که بفهمند یک کانال به طول 300 کیلومتر از حدود چالوس تا ترکمن صحرا، میلیاردها متر مکعب آب هرز رونده و مزاحم را در خود تنظیم می‌کند و در طول این سیصد کیلومتر همه جا، هرکس، هر زمینی، هر صنعتی، هر روستایی و هر شهری که باشد، آب می‌گیرند و هر جا هم آب اضافه‌ای داشته باشند، تحویل این کانال می‌دهند و در نهایت همه آب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر در ارتفاعات هم آبی لازم باشد، مردم می‌توانند از کانال پمپاژ کنند. از این پس و بعد از اجرای این طرح، همه اراضی مازندران قابلیت برداشت دو محصول در سال را خواهند داشت و با زهکشی‌هایی که انجام می‌شود، از آب و زمین آن‌گونه که ما باید از نعمت خدا استفاده کنیم، استفاده می‌کنیم.

من از مردم مازندران انتظار دارم که به یکپارچه‌سازی اراضی کمک کنند، زیرا با این قطعات کوچک زمین نمی‌توانیم برداشت مناسب محصول را داشته باشیم. همکاری و هماهنگی کنند، قطعات کوچک را به قطعات بزرگ تبدیل کنند که بتوان محصول بیشتری را با هزینه کمتری از اراضی خداوند برداشت کرد. به طوری که پیش‌بینی می‌شود حدود 150 میلیارد تومان هزینه کانال سراسری خواهد بود که ما در یک سال می‌توانیم هزینه آن را برگردانیم و با محاسبه‌ای که انجام شده، اگر دو کشت از زمین برداریم و به موقع از آب استفاده کنیم، این هزینه قابل برگشت است. با اجرای این طرح تقریباً کار ساماندهی آب استان به پایان می‌رسد و بقایای آبی هم که باقی می‌ماند، اگر هم هرز برود، غصه‌ای نداریم و اگر ممکن شد آب‌های اضافی را با شیوه‌های دیگری برای مردم تشنه آن سوی البرز منتقل می‌کنیم.

نکته دیگری که قابل تأکید و توجه است، صنعت سدسازی ماست، با این سد بزرگ که مطالعه، طراحی و اجرای آن به وسیله نیروهای فنی خودمان صورت گرفته، تردیدی باقی نمی‌‌ماند که می‌توانیم مشکل‌ترین سدها را در کشورمان با سرعت و قیمت مناسب بسازیم، این سد 17 میلیارد تومان هزینه داشته است که قبلاً سدسازی ما کلاً با ارز بوده است. اگر امروز بخواهیم قیمت معمولی ارز را حساب کنیم، حدود 50 تا 60 میلیون دلار هزینه شده است و ما با چنین پولی می‌توانیم چنین سدهایی بسازیم، با همین محاسبه کوچک مشخص می‌شود که با امکانات ارزی موجود در کشور چه قدرتی برای سازندگی در کشور وجود دارد!

مازندران از این مقطع وارد دوره جدیدی می‌شود، فرض براین باشد که از آب 9 میلیارد متر مکعبی سالانه مازندران استفاده شود و همه اراضی آن زیر کشت برود که این به هیچ وجه قابل مقایسه با گذشته و تاریخ مازندران نیست. کاملاً نقطه جدید و نقطه عطف و کاملاً تحول است. البته این نکته مخصوص مازندران نیست و در همه جای کشور جریان سازندگی به تناسب امکاناتشان وجود دارد. در مازندران آب آن‌قدر که در مناطق کویری ارزشی دارد، ارزش ندارد، ولی به هرحال معلوم می‌شود که در اینجا هم این آبها استفاده نمی‌شود.

با همین کانال سراسری، 280 هزار هکتار زمین به سطح زیرکشت اضافه می‌شود که این رقم در مازندران که محصولاتی از قبیل پنبه، برنج و محصولات دیگر و باغات مرکبات و چای که از محصولات استراتژیک است، دارد، واقعاً باارزش است.

خداوند توفیق بیشتری به نیروهای ماهر و متخصص کشور به خاطر دستاوردهای عظیمی که برای کشور و انقلاب دارند، بدهد که این دستاوردها باعث سرفرازی ایرانیان ،افتخار انقلاب و اسلام شده است و ثابت کردند که اسلام در سایه خودش چنین کارهای بزرگی را در عصر ما می‌تواند سامان دهد. در عصری که کوته‌فکران تصور می‌کردند، عصر دین نیست و دین برای دوران کم‌سوادی و کم‌توسعه‌ای ملت‌هاست. امیدواریم همه‌ جا این نیروهای بالنده و با ارزش که با همه وجودشان در خدمت جامعه و انقلاب هستند، موفق باشند و امیدواریم که برای مردم مازندران مبارک باشد. بنده به زودی به خاطر یک سد دیگر و به خاطر کارخانه بسیار بزرگ چوکا که قدم فوق‌العاده باارزش برای استقلال، رفاه و عظمت کشورماست، به اینجا می‌آیم.

خداوند سایه رهبر بزرگوار انقلاب را از سرما کوتاه نکند و توفیق دهد که هیچ‌گاه برکات وجود مقدس امام راحل و جان‌فشانی‌های ایثارگران را فراموش نکنیم که ما در سایه آن جهادها، جان‌فشانی‌ها و ایثارگری‌ها امروز می‌توانیم این امنیت و حرکت‌های سازنده رادر اختیار داشته باشیم. توفیق بیشتری برای شما و برکت بیشتری برای مردم از خداوند می‌خواهیم.

والسلام علیکم و رحمه ‌الله و برکاته