مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح مجتمع عظیم سنگ آهن گل‌گهر سیرجان

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح مجتمع عظیم سنگ آهن گل‌گهر سیرجان

  • چهارشنبه ۳ فروردین ۱۳۷۳

 

س : جناب آقای رئیس جمهور، با حضور حضرت‌عالی، امروز بهره‌برداری از مجتمع عظیم سنگ آهن گل‌گهر سیرجان آغاز شد. جایگاه این طرح عظیم در نظام صنعتی چه هست و چه تأثیری در نظام اقتصادی کشورمان در آینده خواهد داشت ؟

بسم الله الرحمن الرحیم

ج :شما گزارش آن را در اجتماع مراسم حتمآ شنیدید. در فازاول تقریبآ سالانه از اینج، ما حدود دومیلیون و هفتصد هزارتن سنگ آهن بایست بگیریم که در فاز دوم این به پنج میلیون تن خواهد رسید . در همین فاز اول سالانه نزدیک هشتاد میلیون دلار صرفه‌جوئی ارزی داریم یعنی برای مصرف کارخانه‌های فولاد سازیمان بایست وارد بکنیم . اگر همین را محاسبه بکنیم نشان می‌دهد که چه ارزشی برای کشور ما دارد. مسئله این نیست ، خیلی بالاتر از این است . چون ما اگر برای صنعت فولادمان به سنگ آهن خارج وابسته باشیم خب طبعآ در شرایط خاصی ممکن است این قطع بشود ، و این استقلال ما را مخدوش می‌کند . نقش آن در سیاست و آثار سیاسی اجتماعیش به نظر من مهمتر از آثار اقتصادیش است از هرجهت هردویشان مهم هستند. از طرفی از لحاظ صنعتی این یک تکنولوژی بسیار مهمی است . ما در گذشته هم سنگ‌آهن استخراج می‌کردیم مثلا از چغارت، آن به این شیوه نیست. این اولین باری است که این تکنولوژی را به کار می‌گیریم، بعدآ در معادن‌مان هم از این تکنولوژی باید استفاده بکنیم. حتی اگر چغارت را هم اصلاح بکنیم و از این روش استفاده بکنیم خیلی بهتر است. طبعآ باید در مراحل بعدی به سراغ آن برویم. به طور کلی ما در صنعت فولاد می‌توانیم کاملا خودکفا و روی پای خود باشیم چون سنگ آهن و بقیه مواد را هم در داخل داریم. مشکلی در فروآلیاژهاداشتیم که ماهمین اواخر، سال گذشته، در ازنا کارخانه فروسیلس را افتتاح کردیم که دو ، سه تا کارخانه شبیه اینها هم باز به زودی افتتاح می‌شوند. خوشبختانه قبلا نسوزها را هم باز در داخل تولید می‌کردیم.

با راه‌اندازی فازدوم این کارخانه و راه افتادن سنگ‌آهن چادرملو در یزد، ما وضعمان در سطح صنایع موجود فولادمان بسیار مطلوب می‌شود که الآن در حدود هفت میلیون تن صنعت ذوب‌آهن را و هم نورد را ما نصب شده داریم .

من باید تشکر بکنم واقعآ از وزارت معادن و فلزات و از کسانی که برای این طرح مهم کمک کردند. خوشبختانه پریروز ما همراه این طرح، اسکله بزرگ صادرات و واردات معادن و فلزات را هم در بندرعباس افتتاح کردیم که با این مجموعه، کارمان روبه راه‌تر است . و در همین موقع، وزارت راه و ترابری هم قطار را برای انتقال مهیا کرده که امروز مشاهده کردید، قطار سنگینی که با پنجاه واگن بارگیری کرد که البته اینها آماده هستند که با صد واگن، قطارهای بسیار سنگین را حرکت بدهند که این خودش هم یک کار پیچیده‌ای است . در این مدت خودشان را آماده کرده بودند. این کارهائی که همین دو ، سه روز اول سال نو، ما برای مردم داریم حتمآ خیلی شیرین است همان‌طور که برای من خیلی شیرین است . من می‌بینم اهدافی را که در برنامه اول تنظیم کرده بودیم، پشت سرهم دارد تحقق پیدا می‌کند و این کارهای مهم، نشان تحرک بسیار خوبی است. من به مردممان و رهبر عزیزمان این توفیقات را تبریک می‌گویم و ان‌شاءا... باز هم بتوانیم خدمات شبیه اینها را ارائه بکنیم .

س : ارزش افزوده این طرح چقدر هست و چقدر صرفه‌جوئی ارزی داریم و اصولا با توجه به پیشرفتهائی که دولت در بخش معدن داشته، بفرمائید که در سال آینده ارزش کل صادرات‌مان و تولیدمان در بخش معدن چقدر خواهد بود ؟

ج : در این گزارش آمده بود که الآن سالانه ما می‌توانیم از بخش معدن و فلزات که فعلا فعال هستند، در برنامه دوم حدود بیست میلیارد دلار تولید داشته باشیم و ارزش تولیداتمان این مقدار است . یعنی سالانه چهار میلیارد ، پنج میلیارد دلار ارزش تولید محصولاتمان هست. البته امسال و در برنامه اول گویا یازده میلیارد دلار بوده که از حالا برای سالهای بعد آماده می‌شود و از خود این طرح اگر پنج میلیون تن تولید بکنیم حدود سالانه، اگر فعلا گفتند هشتاد میلیون دلار ما صرفه‌جوئی ارزی داریم و در فاز دوم، صدو پنجاه میلیون دلار خواهد شد. همین محصول ما در سال، چیزی نزدیک، ریالی اگر حساب بکنیم ، ما حالا باید دیگر ضرب بکنیم در قیمت ریال ارزش افزوده. این برای کشور ما بدست می‌آید. خب عمدتآ به خاطر اشتغال، به خاطر صنعت و به خاطر تأثیری که در استقلال کشور دارد خیلی برای این‌گونه طرحها ارزش قائل هستیم . موفق باشید ان‌شاءا...

          والسلام علیکم و رحمة الله.