مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در افتتاح بخشهای متالوژی دانشگاه تهران

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در افتتاح بخشهای متالوژی دانشگاه تهران

  • یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۷۲

 

خبرنگار: آقای هاشمی، امروز شاهد افتتاح قسمتهای متالوژی توسعه جنابعالی در دانشگاه تهران بودیم. بفرمایید برای این که تقویت همکاری بشود بین محققان و پژوهشگران موسسات صنعتی و در واقع تحقیقی با مراکز دانشگاهی چه تدابیری اتخاذ شده است؟

رئیس‌جمهور: بسم‌ا... الرحمن الرحیم. در مقرراتی عمومی هست که در صدی از درآمدهای مراکز صنعتی داده بشود برای تحقیقات دانشگاه، که خب آن مسیر خودش را می‌رود. این یک کار استثنایی است، وزارت معادن و فلزات حرکت جدیدی که بوده و در بخش معدن و فلزات، حساب کردند که ما عقبیم از لحاظ تحقیقات و نیازهای فنی و علمی. با دانشگاهها وارد مذاکره شوند، به این نتیجه رسیدند که دانشگاهها هم نیاز دارند به مراکز، به تجهیزات و همچنین ساختمانها و فضاهای آموزشی. این قرار همکاری را گذاشتند که حالا امروز شما یک قسمتش را دیدید. یک قسمتش هم از دانشگاه امیرکبیر است که بعدآ بنا است افتتاح بشود. این یک نیاز جدی کشور است. ما برنامه‌مان هم توسعه کمی است و هم توسعه کیفی است. از لحاظ کمی و کیفی در برنامه اول کارهای زیادی شده که گفته‌ام. برای برنامه دوم همان کار را باید ادامه بدهیم. الان این ساختمانهایی را که شما دیدید با آزمایشگاهها و کارگاههایی که دارد می‌تواند پشتیبان خوبی باشد برای بخش صنعت، معدن و بخصوص برای تأسیساتی که مراکز علمی نداشتند. من همین جا از همه وزراء می‌خواهم که هر کسی در بخش مربوطه به خودش با دانشگاهها همکاری بکند. در کنار اینجا یک جایی نشان دادند که وزارت نیرو دارد ساختمانی می‌سازد برای دانشگاه و با تجهیزات دیگر. دیگران هم بکنند این کار را، هم به نفع خود صنعت و وزارتخانه‌های صنعتی است و هم به نفع دانشگاه. ما دانشگاههامان را هم تقویت می‌کنیم. ما در یک آزمایشگاهی رفتیم که آنجا توضیح دادند متمرکز شده روی خوردگی فلز، که همین حالا ما داریم خسارات زیادی سالانه در کشورمان می‌بینیم بخاطر این که علمی عمل است. فلزها رفته رفته خورده می‌شوند، مقاومتشان را از دست می‌دهند، گاهی تأسیسات مهم دریایی ما آسیب می‌بینند. خب این‌ها را از پیش ما باید فنش را خودمان داشته باشیم. مهندسین ما، مشاوران ما، مجهز باشند به این امور، که این کارها در همین دوره شروع شده، من امیدوارم آثارش را در سالهای بعد کشور ما ببیند.

خبرنگار: در مورد تقویت روح تفحص و تحقیق در بین پژوهشگران کشور، آیا تدابیری اندیشیده شده؟ یا خیر.

آقای هاشمی: این روحیه هست، ابزار کم بوده. یعنی واقعآ دانشگاههای ما، اساتید ما تشنه تحقیقاتند. ما هر جا می‌رویم صحبت از ابزار و امکانات هست که این ها را باید برایشان تهیه کرد، یک مقداری هم فرصت. الان استاد قسمت زیادی از وقتش را باید صرف کلاس بکند، کم می‌رسد به کار پشتیبانی تحقیقاتی، که به خاطر کمی استاد است. ما باید استاد را زیاد بکنیم باید ابزار در اختیارشان بگذاریم، وقت زیادی بدهیم به دانشجو، به دانشگاه برای تحقیقات. این ها استانداردهای بین‌المللی هم دارد، خیلی هم کارهای پیچیده‌ای نیست. عمده این است که ما بتوانیم عقب ماندگیها را جبران بکنیم.

خبرنگار: در مورد، با توجه به این که دانشگاهها در حال گسترش هستند و ظرفیتهای دانشگاه در حال افزایش است، برای این که جلوگیری بشود از افت کیفی و در واقع ما افزایش داشته باشیم در شاخصهای کیفی آیا برنامه‌ای دارید یا خیر؟

آقای هاشمی: بله، در برنامه هم اعلام شده است. ما در برنامه اول اعتبارات تحقیقات را به صورت جهشی بالا بردیم، در برنامه دوم هم همین کار را می‌کنیم. در توضیحات قبلی من و همین ساختمان، دلیل همین راهی است که انتخاب شده است.

خبرنگار: خیلی متشکرم، موفق باشید.