مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح مخابرات (فیبرنوری ) برج آزادی تهران

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح مخابرات (فیبرنوری ) برج آزادی تهران

  • پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۷۳

 

خبرنگار: با تشکر از اینکه وقت گرامی‌تان در اختیار صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران قرار دادید، اجازه می‌خواهم تقاضا کنم بفرمایید که استفاده از تکنولوژی مدرن در برنامه‌های دولت چه جایگاهی در جهت توسعه وگسترش پست دارد؟

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: بسم‌الله الرحمن الرحیم. از مواردی که ما امروز دیدیم و نسبت به موضوع پی گیری می‌کنیم، یکی فیبر نوری و دیگری نیروگاه‌های کوچک خورشیدی بودند که هر دوی‌شان برای ما مهم هستند. فیبر نوری کاربرد بسیار وسیعی دارد و امروز مدرن‌ترین وسیله ارتباط است؛ البته ماهواره یک حالت دیگر از ارتباطات است. در طول زمان ماهواره وسیع‌ترین و مؤثرترین است که امروز بعضی از انواع فیبر نوری 300 هزار مگاوات را از یک‌رشته سیم فیبر نوری عبور می‌دهند. ما هم خوشبختانه الآن آنچه داریم، امیدوارکننده است. در یزد کارخانه داریم. اینجا ساخت فیبر نوری را داریم که من قبلاً هم گفتم اینجا تعداد اصلی‌اش را تولید می‌کنند و به یزد می‌فرستند و روکش می‌خورد و قابل استفاده می‌شود.

 این تکنولوژی در عصر ارتباطات پایه بسیار نیرومندی است که هیچ کشوری از آن بی نیاز نیست. الآن در دنیا فقط چند کشور دارند که خوشبختانه وزارت پست و تلگراف موفق شد آن را داشته باشد.

 در کنار این، از جهتی ساخت نیروگاه‌های کوچک خورشیدی برای ما مهم است؛ چون کشور ما خیلی وسیع است و روستاهای بسیار پراکنده‌ای دارد. مراکزی را در کوهستان‌ها و در ارتفاعات دورافتاده داریم که دیگر صرف نمی‌کند که به آنجاها خطوط انتقال برق را ببریم. به‌علاوه چیزهای متحرکی هستند که احتیاج به برق دارند. با این خطوطی که امروز در اختیار هست که وزارت پست و تلگراف آورد و ساخت سرسیم های خورشیدی و واحدهای خورشیدی که دیدیم، الآن کاملاً می‌توانیم در ابعاد گوناگون از کمتر از یک کیلووات تا بیش از یک مگاوات نیروگاه‌های کوچک درست بکنیم. می‌توانیم در روستا مستقر بکنیم یا روی بعضی چیزهای مثلاً فرض کنید روی پمپ آب یا روی ماشین خرمن‌کوب یا روی وسایل روشنایی که در گوشه‌ای یا در یک پست مخابرات یا در یک ایستگاه یا در پست مثلاً ژاندارمری در مرز و در هر گوشه‌ای لازم داریم، می‌توانیم این‌ها را بگذاریم. این‌ها مقداری برق را در موقع آفتابی ذخیره می‌کنند تا چند روز هم مورد بهره‌برداری هست.

 به نظر می‌رسد در کشور ما با این شرایطی که داریم و نور فراوان خورشیدی که هست، یکی از کارهای بسیار باارزش است. البتّه ممکن است برقش گران‌تر از برق کارخانه‌های بزرگ باشد؛ ولی به خاطر امکان استفاده در نقاط دورافتاده و در شرایط گوناگون یک کار بسیار ضروری است. خوشبختانه این را الآن داریم که محققان توضیحاتش را می‌دهند. ان‌شاءالله صنعتگرهای ما هم وارد میدان بشوند و ابزار کار انواع کاربردهای آن را بسازند که مردم بتوانند در همه‌جا از این‌ها استفاده بکنند

خبرنگار: جناب رئیس‌جمهور، جایی خواندم که شما در دیدارتان از تخت جمشید فرموده بودید که نشان از غرور ایرانی‌ها دارد. من فکر می‌کنم این تکنولوژی عظیم که به دست مبارک شما افتتاح می‌شود و ده‌ها پروژه مادر که واقعاً در این روزها شاهد بودیم که افتتاح شدند، غرور ملّی امروز و فردای ماست. با توجه به اینکه این تکنولوژی سرآمد تحریم اقتصادی علیه ایران بود و می‌خواستم بینم این شهامت که شما راه را بازکردید و این تکنولوژی را به دست آوردید، چگونه بوده و اثرش در اقتصاد کشور ما چگونه است؟

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: من فکر می‌کنم شهامتی که لازم بود، نیاز و امکانات کشور است که برای هر مسئولی این واقعیت‌ها را دیکته می‌کند. همین تعبیری که شما از تخت جمشید شروع کردید، در سفر گیلان، در دانشگاه گیلان یک استاد دانشگاهی به من گفت که ما در این محفل دانشگاهی عرض کردیم که از زمان هخامنشی‌ها تاکنون هیچ‌وقت ایران با این سرعت در حال ساختن نبود. البته در هرزمانی سلسله‌هایی آمدند و ایران را آباد کردند؛ ولی امروز سرعت ساخت در کشور خیلی بالاست و این‌ها هم نمونه‌ها است. امیدواریم در منجیل که ساخت اولین نیروگاه بادی را شروع کردیم و یک کارخانه نیروگاه برق خورشیدی را افتتاح کردیم، ان‌شاءالله در کنار نیروگاه بادی یک کارخانه دیگر هم تأسیس بشود تا از آن استفاده کنیم.

خبرنگار : جناب رئیس‌جمهور! خیلی متشکریم، امروز یک‌لحظه تاریخی است. شما چه بخواهید چه نخواهید، شما و دوران حکومتتان در تاریخ ایران و جهان جا بازکرده است. شما به‌عنوان رئیس‌جمهور کشور بزرگ ایران بفرمایید که چکار کنیم تا به‌عنوان ملّت موحد ایران، نسبت به آیندگان تاریخ بدهکار نباشیم و تاریخ آینده این دوران را زرین‌تر بنویسیم؟

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: ی فکر می‌کنم راه صحیح همین است که ما ثروت طبیعی کشور مثلاً نفت و چیزهای دیگر را که تکرار نمی‌شود و یک روز تمام می‌شود، به‌گونه‌ای مصرف کنیم که برای نسل‌های بعدی هم سهمی بماند. کارهای زیربنایی کنیم تا نسل‌های بعدی با تحقیقات، با تکنولوژی‌های پیشرفته و با ایجاد مراکز اساسی اقتصادی از آن استفاده بکنند. در این صورت نسل بعدی وقتی‌که بیایند، دعا و از ما به نیکی یاد می‌کنند؛ ولی اگر این‌ها را بخوریم و الآن تمام بکنیم، بعداً به ما خوب نمی‌گویند.

خبرنگار : چون می‌گویند با این ثروت می‌توانستیم امروز زندگی راحتی داشته  باشیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: حتماً این‌طوری است. ا اگر به امروز و به آنچه داریم، قانع باشیم، می‌توانیم خیلی مرفه زندگی کنیم.