مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی پیرامون انتخابات

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی پیرامون انتخابات

  • ساختمان قدس
  • چهارشنبه ۱ تیر ۱۳۸۴

در شرایط حاضر برخی از کشورهای خارجی در خصوص انتخابات، اتهامات بی‌اساسی به کشور زدند، زمینه حضور پرشور مردم در انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اگر تعداد آراء بیشتر شود، به نفع کشور هست یا نه؟
● مرحله اول خیلی خوب بود. اطلاعاتی که از سراسر کشور می‌رسد، آمادگی مردم مطلوب است. ولی به هرحال اگر حضور چشمگیری باشد، باعث افتخار خواهد بود. یکی از مواردی که مورد قضاوت قرار می‌گیرد، حضور در انتخابات است که ایران در این زمینه در شرایط خوبی قرار داد.
○ دامنه حامیان شما به وسعت علمای حوزه علمیه قم تا توده‌ای‌هاست. تحلیل شما در این خصوص چیست؟ اگر توفیق نداشته باشید که پیروز شوید، در مجمع خواهید ماندیا خیر؟
● انشاءالله که توفیق داشته باشم. من مصمم هستم تا آخر عمر در خدمت انقلاب و نظام باشم و این‌بار بتوانم نقش تاریخی و سیاسی ایفا کنم، چه رئیس جمهور باشم و چه نباشم، از تشکیل جبهه اعتدال اسلامی در کشور حمایت می‌کنم که در پنج محور هدف انقلاب را تعقیب می‌کنند تا عدالت در جامعه حاکم شود، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و روابط خارجی.
○ تمامی گروههای اصلاح‌طلب از شما حمایت کردند و پشت سر شما ایستادند که برای خودشان اصولی دارند، شما تضمین می‌دهید که در صورت پیروزی در انتخابات از اصول آنها دفاع کنید؟
● لابد آنها چیزی از ما دیدند که تغییر موضع دادند. فکر می‌کنم با توجه به میثاقی که با مردم بستم، راه اصلی من آنها هستند.
○ جناب آقای هاشمی، اگر احتمالاً به ریاست جمهوری راه پیدا نکنید، با هواداران خود چه صحبتهایی دارید؟
● اگر نرسیدم، از مردم تشکر می‌کنم.
○ با آماری که دارید احتمال پیروزی را چقدر حدس می‌زنید و هفته باقیمانده را در بحث تبلیغات چگونه می‌بینید؟
● تبلیغات نسبتاً بد نبوده است. آمار امیدبخش است.
○ جناب آقای هاشمی فرمودید در دور اول تخلفاتی صورت گرفت که نهادهایی هم دخالت کردند. آیا برای دور دوم هم چنین گزارشهایی دارید؟ در صورت پیروزی رقیب، آیا فکر می‌کنید موقعیت ایران در صحنه بین‌المللی دشوارتر خواهد شد یا خیر؟
● در این دوره با استفاده از تجربه اول با وزارت کشور و ریاست جمهوری مذاکراتی داشتم و فکر می‌کنم تبلیغات این دوره تا حدودی ترسیم شد و امیدوارم این دوره سالمتر برگزار شود. اگر رقیب من انتخاب شود، فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی بیفتد