مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی

  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۹

 

خبرنگار: شنوندگان عزیز در رابطه با انتخابات دوره دوم مجلس شورای اسلامی در خدمت حضرت آیت‌الله آقای هاشمی رفسنجانی از نمایندگان منتخب دور اول و از اعضای شورای انقلاب هستیم و با ایشان سؤالاتی را مطرح می‌کنیم.

سؤال: ابتدا از آقای هاشمی رفسنجانی می خواهیم که برای ما با توجه به اینکه در دور اول متناوبی از نمایندگان مجلس انتخاب شدند نظرشان را را جع به ترکیب تا کنون مجلس بگویند برای ما؟

جواب: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. در مورد ترکیب انتخابات شده های نمایندگان دور اول روی هم رفته به نظر می‌رسد که ترکیب خوبی باشد اولا اکثریت افرادی هستند که به این انقلابی که در ایران رخ داده ایمان دارند و به اصطلاح در خط امام هستند. در خط انقلاب راستین اسلامی هستند و ضمنآ خیلی هم یکنواخت نیست که آنجا برخورد آراء و افکار گوناگون نباشد و نیازی به بحث و جدل و اینها پیش نیاید .جوری هست که اختلاف سلیقه آنقدر به چشم می‌خورد که در مسائل انگیزه بحث و بررسی بیشتر پیش بیاید بنابراین باید گفت آن قسمت، قسمت مطلوبی است.

سؤال: نماینده منتخب مردم باید چه خصوصیاتی داشته باشد به نظر شما؟

جواب خصوصیات فراوانی باید داشته باشد و الان می دانید دیگر بسیاری از کسانی که کاندید بودند به دلیل اینکه آراءشان در یک سطح پایینی بوده کنار رفته اند تعداد کمی مانده اند یعنی نزدیک به 400 تا 380 نفر الان در مبارزه هستند و از اینهایی که هستند اکثرآ باز کسانی هستند که به نظر من واجد شرایط هستند. آن شرایطی که من به نظرم یک نماینده این روزها باید داشته باشد یکی این که بیشتر از همه مهم است عمیقآ به انقلاب و آن هم انقلاب اسلامی مؤمن و وفادار باشد یعنی این انقلاب را در جهت خلاف افکار خودش و آراء خودش نبیند چون چنین کسی هر جا باشد مزاحمت ایجاد می کند به جای این که  همکاری بکند که اکثرآ این جوریند. البته همه‌شان نه، ولی اکثرآ این جورند. دوم این که باید مسلح باشد به یک بینش صحیح اجتماعی که اجتماع امروز ما را درست درک کند. و نیازهای اجتماع را درک بکند و با آگاهی کامل در مجلس شرکت بکند. سوم این که این دوره لااقل نیاز دارد به یک حالت فداکاری و گذشت  یعنی الان ما در شرایطی نیستیم که آدم فکر کند که آن مقداری که قانونآ وظایفی به عهده اش گذاشته شده به طور خشک بخواهد همان مقدار آن چند ساعت را و با همان فرمول اداری یک وظایف معمول کار بکند. این روزها هر کس مسئولیت  می پذیرد باید بفهمد که دوران انقلاب و دوران انقلاب زمان و وقت و حد و اینها نمی شناسد . باید با همه وجود در خدمت کار باشد و بیش از آنچه که به فکر خودش و پستش باشد به فکر نیازهای کشور و انقلاب باشد از این جهت من نمی‌توانم الان قضاوتی بکنم و بگویم افرادی که کاندیدند و یا حتی آنهایی که انتخاب شده اند تا چه حد این جوریند و اینها در عمل باید نشان بدهند این شرط اساسی که من به عنوان سومین شرط گفتم اگر نباشد کارها را کند می‌کند خطر بزرگ ندارد ولی باعث می‌شود کارها کند شود پیشرفت کم بشود و کم کاری از آفات انقلاب الان است

سؤال: به نظر شما مجلس شورای اسلامی چه رسالتی را به عهده دارد ؟و مردم چه انتظاراتی را می توانند از آن داشته باشند و خصوصآ در این مورد خاص که می دانیم که مجلس اولین مجلسی است که با انتخابات آزاد به وجود می‌آید و تشکیل می‌شود.

جواب: اما رسالت مجلس که باید گفت که بزرگترین مسئولیت تداوم انقلاب و حفظ کشور به دوش مجلس خواهد بود یعنی آن اختیارات که در قانون اساسی به مجلس دادند و وظایفی که به نماینده ها برای نماینده ها پیش بینی کرده‌اند ریشه همه کارها می شوند برای اینکه می دانید این مجلس باید، تعیین نخست وزیر بدون رأی تمایل مجلس نمی‌شوند، بعد تصویب کابینه مشروط به تصویب مجلس است و نظارتی که مجلس دارد برجریانات کشور مقررات قراردادهای با خارج، تعیین سیاست خارجی و نظارت بر ارگانهای اجرایی کشور و مهمتر این که این دوره اول دوریست که ما وارث قوانین بیش از بیست و چند دوره گذشته هستیم که نوعآ قوانین در جهت منافع ملت کم بوده، نمی شود گفت نبوده بیشتر منافع حاکم‌ها در نظر گرفته شده و بنابراین مانیاز داریم که بنیان جامعه‌مان را به اصلاح این مقررات و یا دور ریختن‌شان و جایشان مقررات جدید آوردن این را اصلاح بکنیم. بنیان را عوض بکنیم. و مسئله مهمتر حفظ جهت انقلاب است انقلاب در این مرحله خیلی آسان می تواند مسیرش را به طرفی کج بکند که ما سر از یک سرمایه داری ناجور و یا سر از یا نظام افراطی غیر قابل اجرا در بیاوریم و جهت انقلاب را که آن جهت راستین انقلاب است این مهم است که مجلس باید حافظ این جهت باشد پس تغییر قوانین حفظ جهت انقلاب تعیین ارگانهای اجرائی یعنی تصویب و نظارت بر کارهایشان اینها و مخصوصآ روابط خارجی و قراردادها و ماهده‌ها و تعیین بودجه و تصویب بودجه اینها کارهای عظیمی است که مجلس به عهده دارد.

سؤال: با شناختی که شما از کاندیدهایی که تا حالا انتخاب شدند و کاندیدها که احتمال می‌دهید که انتخاب بشوند دارید به نظر شما تا چه حد می‌تواند مجلس در انجام این رسالت موفق باشد؟

جواب: من به آینده مجلس خوش بین هستم چون هم با توجه به آنهایی که انتخاب شدند و هم با آن اکثریتی که می‌بینید در کسانی که به مرحله دوم رسیدند حالا ممکن است ،نوسان داشته باشد بین چیزی که ما فکر می‌کنیم بین یک تعدادی ولی به نظر من اسکلت مجلس اسکلتی است که هم مؤمن به انقلاب خواهد بود و هم کسانی هستند که حاضرند کار بکنند اما قسمتی که  چقدر حاضرن فداکاری بکنند. و از وجودشان مایه بگذارند انقلابی عمل بکنند این را باید در آینده ببینید و رویهم رفته امیدوارم زیاد.

سؤال: می‌دانید یکی از مشکلاتی که در کلیه انتخابات با آن روبرو بودیم ما تقریبآ مسئله بی‌سوادها و مسئله تقلباتی بوده که گاه و گذاری این تقلبات به مراحل  اجرا در می‌آمده و عمل هم می‌شده روی آن به نظر شما چه راه حلی می‌شود برای این مشکل در نظر گرفت و اجرا کرد این راه حل را؟

جواب: اولا اساسی‌ترین راه حل این که ما تا انتخابات بعدی‌مان مردممان را با سواد کنیم که نهضت سواد آموزی را یک مقداری روی آن کار بکنیم ممکن است تا حدودی پیش برویم و دوم این که آگاهی سیاسی، اجتماعی به مردم بدهیم که اگر بی سواد هم هستند این کار را می‌توانیم بکنیم .خود شما ارباب رادیو و ارباب جراید و ما روحانیون و اگر مجموعآ دست به دست هم بدهیم و یک سری تعلیمات به مردم بدهیم و مردم را آگاه بکنیم آگاهی مردم بر بی‌سوادی یعنی توانستن، نوشتن و خواندن براین غلبه می‌کند. انشاالله این سه، چهار، سال بتوانیم این کار را بکنیم. و از طرفی تعلیمات اخلاقی و اینها مهم است مردم اگر واقعآ مسلمان باشند و اخلاق اسلامی را بفهمند دست به این کارهای کثیف نمی‌زنند و می‌بینند که با این که همین بیسوادی هست، با اینکه عدم آگاهی تا حدودی است، ولی همان مایه دینی مردم آن پایه فکری اسلامی مردم توده را از تخلفات دور داشته است. ما بیشتر تخلفاتی که تا به حال دیدیم متأسفانه از قشر با سواد و مدعی آگاهی بوده است، و تقلبات. بنابراین تزکیه اخلاقی، سوادآموزی، دادن آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی و یک مقدار هم از نظام انتخابیمان دقت بیشتر و شاید این دفعه در آینده ما اصلا کارهایمان کامپیوتری باشد. و دیگر یکسری راههای تخلف و تقلب را روش کامپیوتری خواهد بست.

سؤال: برای انتخاب دوره دوم این مجلس که کوتاه مدت است و این طرحهایی که شما داده‌اید طرحهای بلند مدت است برای این انتخابات چه راه حلی پیش نهاد می‌کنید؟

جواب: حرفهایی بوده که پیش زدیم امام هم توصیه کردند باز تأکید اینکه مردم بدانند که تخلف و تقلب اینجا تضییع حقوق دیگران است. و یک نگاه کوچکی نیست نگاه بزرگی است و بی‌اعتبار کردن مجلس و بدنام کردن انقلاب اسلامی که بزرگترین گناه است. و دیگر این که به آن مأموران و مسئولان حوزه‌ها باید توصیه بشود و جدآ از ایشان بخواهیم که آنها بی‌تفاوتیشان بی طرفیشان  را حفظ بکنند و از گروهها و مدعیان این کاندیتورها هم بخواهیم که بدانند تقلب این روزها اگر می‌دانیم نمی‌دانیم خیلی وسیع باشد که یک درصد ضعیفی می‌شود تقلب کرد که آدم‌گیر نیفتد. چون مردم یک نظارتی دارند یا از دور یا از نزدیک. به هر حال متقلب گیر می‌افتد اولا موفق نمی‌شود در کارش ثانیآ آبروش هم می‌رود و اعتبارش هم کم می‌شود. پس مواظبت شدید خود مسئولان، مراعات اخلاق اسلامی که از مردم می‌خواهیم و توجه خود کسانیکه در مبارزه شریک هستند به اینکه آن تقلب آنها را به پیروزی نمی‌رساند. حداکثر تعداد آراء را یک کمی پایین و بالا می‌برد چون تقلب را نمی‌شود با نظارت مردم در سطح وسیعی کرد همچنان که در گذشته ما حالا که می‌رسیم به تقلبات داریم رسیدگی می‌کنیم از یک درصدی که کمتر از تا حالا که به ما گفتند از 3% یا 2% تجاوز نمی‌کند. بنابراین امیدواریم که مردم و رأی دهنده‌ها و رأی گیرنده‌ها مواظب باشند آلوده نکنند خودشان را و انتخابات‌شان را و انقلابشان را به این رویداد زشت و پست.

سؤال: در پایان از شما می‌خواهیم که اگر پیامی برای مردم دارید در رابطه با انتخابات  بفرمائید؟

جواب: من پیامم همین حرفی بود که زدم همین اخیرآ کهه آلوده نکنند خودشان را و مسئله دوم تأکید بر توصیه‌های که امام فرمودند در انتخابات که سعی کنند آگاهانه و بدون اینکه تحت تأثیر تبلیغات فریبنده دیگران قرار بگیرند با رویه  فکری صحیح و بدانند که مسئولیت دارند یعنی این رأی که می‌دهند هر علمی که منتخب آنها در آینده بکند هم شریک در عمل او هستند کسی را انتخاب بکنید که مطمئن باشند که اعمال او با فکر اینها می‌خواند اگر مسلمانیم که اکثریت مردم مسلمانند پس تکیه روی این که کسی را انتخاب  بکنید که راه اسلامی را حفظ بکند و انقلاب اسلامی را به آن ایمان داشته باشد.

خبرنگار: خیلی متشکرم

رییس جمهور: از شما هم تشکر می کنم که زحمت کشیدید.