مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با روزنامه جمهوری اسلامی پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی و شایعه ترور آقای هاشمی رفسنجانی

مصاحبه آقای هاشمی با روزنامه جمهوری اسلامی پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی و شایعه ترور آقای هاشمی رفسنجانی

  • پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۶۳

 س - بیش از سه روز به برگزاری انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی نمانده است. همان طور که می‏دانید، بوقهای تبلیغاتی استکبار جهانی، سمپاشی علیه انقلاب اسلامی را هم زمان با فعالیت‏های تبلیغات انتخاباتی در ایران، گسترش داده‏اند. تحلیل شما در این رابطه چیست و چه توصیه‏ای به‏مردم دارید؟

 ج - این روزها دشمنان ما، به خاطر جنایتی که عراقی‏ها در جبهه‏ها مرتکب شدند و بمب شیمیایی به کار بردند، در سطح بین‏المللی، سخت تحت فشارند و رسوائی برای خود عراقی‏ها و حامیانشان، اعم از ارتجاع منطقه و شرق و غرب به وجود آمد.

 سازمان‏های بین‏المللی هم، چون در جهت آنها هستند، تحت فشار قرار گرفته‏اند. با حرکت بسیار خوبی که سازمانهای مربوطه ما انجام داده‏اند و موفق شدند که این جنایت را خوب در دنیا روشن و ثابت کنند که چنین جرم بزرگی به‏وقوع پیوسته است و هیچگونه دفاعی هم - که قابل قبول باشد - برای حامیان عراق و دشمنان جمهوری اسلامی نمانده است، چیزی ندارند که بگویند.

 کارشناسان سازمان ملل، روشن گفتند که علیه ایران بمب شیمیایی به کار رفته است. شورای امنیت، اگرچه نیم‏بند ولی اعتراف خفت‏باری کرد، اما ضعفش را نشان داد که قدرت اتخاذ تصمیم درستی را ندارد. سازمان ملل هم هیچ کار مثبتی نکرد. غیرمتعهدها هیچ حرکتی نکردند، سازمان کنفرانس اسلامی، هیچ تحرکی از خود نشان نداد.

 سایر منابع مدعی حقوق‏بشر، چیزی نگفتند. از یک‏طرف وحشتی گرفته که این سکوت افتضاح‏آمیزی که اینها کردند، بالاخره برای آینده خطر دارد و برای هر جنایتکاری مثل صدام که در بن‏بست گیر بیفتد، راه را باز می‏کند که دست به‏این جنایت بزند. از طرفی هم می‏بینند اگر کمی از حرف مردم را گوش کنند، تحقیقاً باید به حقانیت ما اعتراف بکنند و این هم برای آنها تلخ است.

 آنچه که مهم و گویا است، این است که بغض و کینه استکبار جهانی و ارتجاع منطقه نسبت به اسلام و انقلاب اسلامی ایران، آن قدر شدید است که این ریسک غیرقابل قبول را پذیرفتند و با سکوتشان، راه را برای توسعه استفاده از گازهای سمی و اسلحه شیمیایی که واقعاً دنیا را دارد تهدید می‏کند، باز کردند.

 ما به هر حال، در این جهت، همان‏طور که ملت ما می‏دانند مشکلاتمان را حل کرده‏ایم. دیگر امروز در جبهه مسأله شیمیایی برای ما یک خطر نیست. ما آمادگی دفاع کامل داریم، روزهای آخر عراقیها هر چه از این سلاح به کار بردند، نتیجه جدی نگرفته‏اند.

 اما ما هم به عنوان بخشی از این دنیای بزرگ، این احساس خطر را می‏کنیم و این تأثر شدید را داریم و می‏دانیم که بد بدعتی شد و کسانی که باید جلوی این بدعت شوم را بگیرند با سکوتشان و یا با یک نوع اظهار ضعیف محکومیتی - که در حقیقت یک تشویقی برای متجاوز متخلف بود - دنیا را در آستانه یک مهلکه قرار دادند.

 به هر حال اینکه فشار تبلیغاتی را علیه ما گذاشته‏اند، علتش همین است که می‏بینند. ما الان از لحاظ مایه تبلیغاتی دستمان بالا است و آنها دفاع درستی ندارند، این‏طوری دارند روی خودشان را روسفید می‏کنند که نمی‏شود.

 س - این روزها بازار شایعات داغ شده و یکی از شایعاتی که به نظر می‏رسد، توطئه‏ای علیه انتخابات باشد، شایعه ترور جنابعالی است. ارزیابی شما از این شایعه ضدانقلاب چیست؟

 ج - سئوال دوم هم در رابطه با هجوم تبلیغاتی دشمنان ما است؛ مخصوصاً در موقع انتخابات که می‏بینند، ما در حال جنگ و تحت شرایط استثنایی که الان داریم، بزرگترین انتخابات دنیا را انجام می‏دهیم، در عین اینکه جنگ داریم، دشمنان ما هم نیروهایشان و امکانات تبلیغاتی‏شان را بسیج کردند، انتخابات آرام، بی‏سروصدا با امنیت کامل و کاملاً بر محور قانونی و در مواردی با دستورات امام - فوق حد انتظار آزادی دموکراسی غربی - دارد انجام می‏شود و ملت ما، شور بسیار بالایی در مورد انتخابات می‏دهند.

 این حسادت با آن ریشه بغض و کینه‏ای که در بالا اشاره کردم، سبب گشته که اینها دست به هر چیزی بزنند، حالا دستشان خالی است و از چیزهایی از همین قبیل مثلاً »فلان‏کس، ترور شد« و نظیر اینگونه دروغ و شایعه‏ها ارتزاق کنند.

 از طرفی، اینها چون روزمره کار می‏کنند، فکر فردای خودشان هم نیستند. این خطر رسوایی که برایشان دارد، هم به جانشان خریده‏اند و اعتباری هم ندارند که از زیادی رسوایی‏شان بترسند.

 بالاخره در آستانه انتخابات، شاید یک موج ناراحتی اگر بتوانند در مردم ایجاد کنند و اثر آنی داشته باشد، آنها به همین قانع هستند.

 به هر حال، ملت ما این مسائل را خوب فهمیده است و بارها در معرض این تهاجمات تبلیغاتی قرار گرفته است و بارها آزمایش کرده است، صداقت مسئولان خود را شناخته است و روحیه دروغگویی دشمنان را هم بارها تجربه کرده و راهش را انتخاب کرده است.

 به همین دلیل، این شور و هیجان و شدت استقبال را از انتخابات می‏بینیم. خداوند به‏این مردم خیر بدهد و به این امام عزیز و رهبر کم‏نظیر، توفیق بیشتر بدهد که این ملت و این انقلاب را به‏اهداف نهایی خودش نزدیک کند.