مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص راهپیمایی ۲۲ بهمن

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص راهپیمایی ۲۲ بهمن

مصاحبه‌کننده: واحد مرکزی خبر

  • تهران
  • سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳
ماهیت مردمی انقلاب اسلامی/ نقش مردم در خنثی شدن توطئه‌ها علیه انقلاب اسلامی/ نقش مردم در دفاع مقدس و دوران سازندگی/ راهپیمایی ۲۲ بهمن، صحنه ابراز وفاداری مردم به انقلاب/ تأکید ایران بر حقوق هسته‌ای/ حساسیت مسئولین مذاکره کننده درباره حقوق ایران

 

س- بسم‌الله الرحمن الرحیم، جناب آقای هاشمی، می‌خواستم از حضرت‌عالی بپرسم اهمیت حضور مردم را در راهپیمایی فردا، چگونه ارزیابی می‌کنید و حضور مردم می‌تواند چقدر مهم باشد؟

ج- بسم‌الله الرحمن الرحیم، همه می‌دانند انقلاب ما، بدون مردم و حضور وسیع مردم، شکل نگرفت. ما با مردم، پیروز انقلاب شدیم. این انقلاب هم متعلق به خود مردم است. البته امام (ره) خوب رهبری می‌کردند، اما رهبر بدون طرفدار و فرمانبردار، نمی‌تواند کاری انجام دهد.

ما بعد از انقلاب در هر مرحله‌ای که با مشکلی مواجه می‌شدیم، مردم آن را حل می‌کردند. ما در دو سه سال اول انقلاب، شورش‌های کور مسلحانه و غیرمسلحانه داشتیم. این در حالی بود که نه نیروی امنیتی منظم و تنظیم شده‌ای نداشتیم و نه ساواک با ما کار می‌کرد. اما مردم حاضر شدند و از همان لحظه پیروزی انقلاب، کمیته‌های انقلاب اسلامی را شکل دادند که خیلی هم خدمت کردند. ما در چنین فضایی، توانستیم به خوبی از مشکلات، عبور کنیم. واقعاً هیچ انقلابی، این‌گونه عبور نکرده است. شما انقلاب‌های بعد از ما، مثل افغانستان و جاهای دیگر، حتی عراق را که آمریکایی‌ها آمدند و صدام را بیرون کردند، می‌بینید، کاملاً مشخص می‌شود که این مردم بودند که کار کردند.

در زمان جنگ هم، تا نیروهای انبوه بسیجی به جبهه‌ها نرفتند، جنگ راکد مانده بود. همه قبول دارند که بسیجی‌ها، داوطلبانه صف شکنی می‌کردند. اصلاً آنهایی آماده شهادت بودند و به همین دلیل جبهه می‌رفتند.

بعداً هم در مراحل بازسازی و سازندگی، کارها با کمک و صبر مردم انجام شد و تا به امروز، حضور مردم در هر جا به صورت انبوه، شادمان، با نشاط و شعار مشخص، می‌تواند دنیا را قانع کند که یک انقلاب پشتوانه‌دار در ایران است.

شما حتماً قضایای اربعین امسال عراقی‌ها را خوب ارزیابی کردید. مردم در حالی که واقعاً منطقه‌شان نا امن بود، برای زیارت حرم امام حسین (ع)، سه روز بدون پناه، سپر و محافظ، پیاده‌روی کردند و عراقی‌ها هم در آن شرایط سخت، از زائرین میزبانی کردند. دنیا هم با دیدن این صحنه‌ها، واقعاً تحسین کرد و مردم هم نشان دادند که روی آرمان‌هایشان ایستاده‌اند. بنابراین احترام عراقی‌ها نیز بالا رفت.

مهم‌ترین نشان ما در همین مراسم سالانه‌ای که برای پیروزی انقلاب اسلامی داریم، این است که مردم انقلابشان را دوست دارند، پای آن ایستاده‌اند، مشکلاتش را تحمل می‌کنند و خطرها را به جان می‌خرند.

بنابراین من فکر می‌کنم خود مردم، این مسأله را فهمیدند، می‌دانند و ان‌شاءالله می‌آیند تا یک بار دیگر به آنهایی که امید به سرد شدن فضای انقلاب دارند، جواب محکمی می‌دهند.

س- آمریکایی‌ها می‌گویند ایرانی‌ها سر میز مذاکرات، دست بسته هستند. به نظر حضرت‌عالی، مردم با حضورشان در راهپیمایی 22 بهمن، چگونه پاسخ این خطای محاسباتی را خواهند داد؟

ج- چه کسی این جمله را گفته است؟

س- ظاهراً این حرف را مقامات آمریکایی زدند.

ج- چه کسی این حرف را زده است؟ چون من تاکنون چنین چیزی نشنیدم. اگر هم این جمله را گفته باشند، واقعاً نشان از بی‌عقلی آنهاست. چرا دست‌مان بسته باشد؟ ما با اختیار خود، وارد مذاکره شدیم و با تأیید رهبرمان، داریم ادامه می‌دهیم. خواسته‌های ما مشخص است. ما می‌خواهیم حق استفاده صلح‌آمیز از مجموعه صنایع هسته‌ای را داشته باشیم. رهبری نیز کاملاً فتوا دادند که ما به دنبال هسته‌ای نظامی نیستیم. البته آنها در زبان، منکر این نمی‌شوند و می‌گویند شما حق دارید.

بنابراین دلیلی ندارد که دست‌مان بسته باشد. هر وقت دیدیم می‌خواهند حق‌مان را ضایع کنند، خداحافظی می‌کنیم. فکر نمی‌کنم این حرف را آدم عاقلی زده باشد. ما بیش از حق خودمان، چیزی نمی‌خواهیم. آن‌ها هم نباید بیش از قانون هسته‌ای، از ما چیزی بخواهند. اگر این اتفاق بیفتد، مذاکرات به پیروزی می‌رسد. هر وقت هم ببینیم نمی‌خواهند این کار را بکنند، طبعاً خداحافظی می‌کنیم.

س- به نظر حضرت‌عالی، حضور مردم، می‌تواند چه پاسخی داشته باشد؟

ج- حضور مردم در چنین شرایطی، به معنای این است که ما ایستاده‌ایم. وقتی مردم با حضور انبوه به خیابان‌ها می‌آیند، به معنای این است که ما حاضر نیستیم حق‌مان را از دست بدهیم.

س- تشکر می‌کنیم و از دیدارتان، خیلی خوشحال شدیم.

ج- ان‌شاءالله موفق باشید.