مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسائل مختلف

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسائل مختلف

  • حسینیه جماران
  • جمعه ۲۷ خرداد ۱۳۸۴

جناب آقای هاشمی، اخبار متعددی به گوش می‌رسد مبنی‌براینکه عده‌ای قصد دارند در انتخابات تقّلب کنند و شایعاتی در این خصوص وجود دارد. چه تمهیداتی اندیشیده شده تا یک انتخابات سالم برگزار شود؟ حضرتعالی در مورد تخریبهایی که علیه شما شدت گرفت و در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت، چه کار خواهید کرد؟
● جناب آقای خاتمی قول دادند و تعهد کردند که انتخابات را سالم برگزار کنند، من فکر می‌‌کنم ایشان به تعهدشان عمل خواهند کرد. شورای نگهبان و وزارت کشور هم نظارت دارند، شایسته نظام ما نیست که تقلّبی در انتخابات صورت بگیرد. امیدواریم با سلامت این انتخابات بگذرد و هرچه رأی مردم است، از صندوق‌ها بیرون بیاید. در مورد تخریب‌ها هم چکار می‌توانم بکنم. امیدوارم آنها دست از این شیوه بردارند.
○ آقای هاشمی آیا فکر می‌کنید انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد؟
● این را فقط خداوند می‌داند، بعضی از نظرسنجیها نشان می‌دهد که در دور اول تمام می‌شود و ان‌شاءالله این‌گونه خواهد شد.
○آقای هاشمی درخصوص اظهار بوش که گفتند در ایران دموکراسی وجود ندارد که فقط هفت کاندیدا معرفی شدند، چیست؟
● تعداد نامزدها الان کم نیست و همه سلیقه‌ها می‌توانند رأی بدهند، اشکالی در قانون انتخابات هست که هزار نفر اسم بنویسند. فکر نمی‌کنم در جاهای دیگر این‌گونه باشد. باید قانون اصلاح شود وافرادی که می‌خواهند نامزد شوند، شرایط لازم را داشته باشند.
○ آمریکا ادعا می‌کند انتخابات ایران طبق قواعد دموکراسی اجراء نشده است، آیا می‌شود بفرمائید دموکراسی آمریکا در ایران چگونه است؟
● آنها حرف نادرستی می‌زنند که می‌گویند فقط هفت نفر ماندند. در خود آمریکا با دو نفر رقابت می‌کنند. می‌توانند خوب دقت کنند که در اینجا آزادی هست یا نه.
○ جناب آقای هاشمی، حضرتعالی فرمودید که روابط ایران و آمریکا بهبود خواهد یافت. این اتفاق چگونه خواهد افتاد؟ آیا در ازای این زمینه‌‌سازی روابط، ایران از خیر پولهای خود می‌گذرد و آیا حاضر است از تکنولوژی هسته‌ای دست بردارد یا خیر؟
● آنچه که من گفتم این است که اگر آمریکا مایل باشد روابط خودش را با ایران ترمیم کند، باید پیش قدم شود و ما مطمئن شویم. آنها چند علامت مثبت نشان دادند، یکی از آنها تجارت جهانی است، آسان کردن فروش قطعات هواپیمای بوئینگ است، آقای بوش گفت که ایران می‌تواند به طور محدود غنی‌سازی داشته باشد. من این سه اقدام را مثبت تلقی می‌کنم. اینها نشان می‌‌دهد که فضا رو به بهبود است.
○ اصلاحات دوران آقای خاتمی با موفقیت به اتمام نرسید، نظر جنابعالی راجع به ادامه اصلاحات چیست؟
● برنامه‌هایم همان است که در میثاق جدید با مردم ذکر کردم، اگر انتخاب شوم، می‌توانم به وعده‌هایم عمل کنم.
○جناب آقای هاشمی پیام شما برای کسانی که امروز به شما رأی نمی‌دهند، چیست؟
● هرکس مایل است به هرکسی رأی بدهد، ولی من پیشنهاد می‌کنم حتماً رأی بدهند.
○ اگر پیروز این انتخابات نباشید، آیا از سیاست خداحافظی می‌کنید؟
● نه‌خیر، من تا زنده‌‌ام در سیاست خواهم ماند و انشاءالله هم پیروز انتخابات هستم.