مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از بازدید از فرودگاه امام خمینی (ره)

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از بازدید از فرودگاه امام خمینی (ره)

  • فرودگاه امام خمینی (ره)
  • پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۴

جناب آقای هاشمی رفسنجانی، شما امروز از فرودگاه امام خمینی(ره) بازدید کردید. مستحضرید که این فرودگاه با وقفه طولانی ضربات اقتصادی شدیدی برای کشور به دنبال داشت. به عنوان سردار سازندگی نظرتان را در مورد این وقفه بفرمایید. نظرتان از بازدید امروز چیست؟
● به هر حال آن مرحله گذشت و راضی نیستیم وارد آن مسایل شویم. در مجموع از اتفاقی که افتاد و کشور در این مدت از این سرمایه استفاده نکرد، راضی نیستیم. اینکه دلیلش چیست؟ بحث دیگری است که لازم نیست وارد آن شویم. الان جناب آقای رحمتی تصمیم گرفتند که به تدریج فرودگاه را فعال کنند. گویا از پس فردا پروازها رسماً شروع می‌شوند و به تدریج توسعه پیدا می‌کند. فرودگاه با اهداف وسیعی که داشته، فاصله دارد. ولی برای شروع کار مشکلی ندارد. فکر می‌کنم اگر به تدریج کارشان را توسعه بدهند، می‌توان در مدت معقولی به راه انداخت. الان با میل خودم آمدم تا ببینم چه وضعی دارد. اگر دوباره به توقفی که مصلحت نیست، گرفتار شویم، خوب نیست. سؤوالات زیادی داشتم که با جواب مسؤولان تاحدودی با ابعاد فرودگاه آشنا شدم. فکر می‌کنم یکی از کارهای مهمی که باید سازماندهی شود، رفتن مسافران از اینجا به تهران و بالعکس است که حتماً سیستم فعال و منظمی می‌خواهد تا وقتی مسافر وارد می‌شود و بعد از سفر که نیاز به استراحت دارد، دچار جنگ اعصاب نشود.
○ بحث، بحث انتخابات است. خیلی‌ها منتظرند تا اظهارنظر شما را داشته باشند. باتوجه به داروی تلخ، آیا نامزد می‌شوید؟
● منتظرم ببینم آقایانی که فعلاً مطرح هستند و خیلی ها با صلاحیتند، آیا از لحاظ آرای مردم در نظرسنجی‌ها به اندازه‌ای هستند که می‌خواهیم. توقع داریم رئیس‌جمهور ما حداقل آرا را داشته باشد. اگر آن‌گونه باشد، قطعاً نمی‌آیم. اگر نباشد، می‌آیم. فکر می‌کنم می‌توانم آن مقدار رأی داشته باشیم.
○ فکر می کنید کی مشخص می‎شود؟
 ●خیلی زمان نداریم. باید قبل از نام نویسی تصمیم خود را بگیریم.
○ علیرغم اینکه بطور قطعی اعلام نکردید، کلیه نظرسنجیها حاکی از این است که از همه کاندیداها مقبولیت بیشتری دارید. این نمی‌تواند در تصمیم شما تأثیر داشته باشد؟ سه چهار روز پیش در مجلس نظرسنجی شد و در آن نفر اول بودید؟
● نتیجه آن چگونه بود؟
○ 211 نفر رأی دادند که 100 نفر به شما رأی دادند. نفر دوم آقای لاریجانی بود که 49 رأی داشتند. بقیه 7، 6 ،2 و 1 رأی داشتند.
● نظر مجلس مهم است. هر رئیس جمهوری بیاید، باید با مجلس کار کند. آن خودش یک معیار است. اینکه جلو هستم، شاید به خاطر این باشد که معروفترم. کار کردم و شناخته ترم و مردم می‌توانند این را بگویند. ولی اگر دیگران با برنامه های خود نشان دهند که بهتر از من کار می کنند، طبعاً نظر مردم عوض می‎ شود.
○ با کاندیداها مذاکراتی داشتید؟ فکر نمی کنید تأخیر در اعلام حضور فضای انتخابات را فرسایشی کرده است؟
● نمی‌دانم فرسایشی کرده یا نه. گاهی هم با بعضی از آقایان صحبت می‌کنیم. بالاخره از نظر من کار روی ریل است. عده زیادی دارند کار خود را می کنند. یک نفر هم کنار ایستاده و دارد تماشا می کند.
○ گاهی دیده می‌شود که در هفته‌های اخیر انتقاداتی علیه شما از سوی برخی چهره‌های شناخته شده مطرح می‌شود. این مسئله با بحث چالش با نیروهای اصیل انقلاب که مطرح کرده بودید، پررنگ‌تر شده است. پاسخ شما به انتقادات نیروهای قدیمی مبارزه چیست؟ این درگیری بین نیروهای اصیل انقلاب را خطرناک نمی‌دانید؟
● اهمیتی به این حرفها نمی‌دهم. انتخابات همین است که کسانی حرفهایی بزنند و نظراتشان را بدهند. فکر می‌کنم آن حرفها تکراری است.
○ کاندیداهای قبلی برنامه‎های خود را اعلام کردند. شما هم 8 سال رئیس‌جمهور بودید، مهمترین اولویت کاری شما در صورت نامزدی چیست؟
● اگر کاندیدا شوم، مسایل فراوانی دارم. سیاست خارجی، مسایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، بحث یارانه‎ها، بحث‌های تأمین اجتماعی عام برای مردم، اشتغال، مسایل تحصیل ایرانیان خارج از کشور و ... مهم هستند. البته به خاطر مسوولیت فعلی درباره همه این مسایل نظراتی دارم. اگر بنا شد نامزد شوم، اینها را به مردم می‌گویم.
○ قرار است فردا کمیته راهبری مسئله هسته‌ای، پیشنهاد ایران را بررسی و نظرش را اعلام کند که خیلی مهم است. بفرمایید نظر شما در این مورد چیست؟
● فکر می‌کنم باید مذاکره ادامه پیدا کند و اروپایی‎ها درک کنند ایران از حق خود نخواهد گذشت. ما هم باید تلاش کنیم تا مطمئن شوند و جای نگرانی نیست. نقطه حساس همینجاست و نمی‌توان روی اینها عجله کرد. باید با تأنی، صبر و استدلال مسئله را به جاهای درستی برسانیم.
○ خیلی ممنون
● موفق باشید