مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرگزاری جمهوری اسلامی پیرامون مسایل مورد بررسی در سمینار لبیک یا امام

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرگزاری جمهوری اسلامی پیرامون مسایل مورد بررسی در سمینار لبیک یا امام

  • چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۶۵

س - نظرتان در مورد ضرورت تشکیل سمینار لبیک یا امام چیست؟
ج -اظهارات امام امت در روز ولادت حضرت امیر (ع) تکالیف جدیدی را برای تمام کسانی که احساس مسئولیت می‌کنند مطرح کرد و این در حالی بود که مردم با مراجعه به مراکز سپاه و بسیج آمادگی فوق‌العاده‌ای از خود نشان دادند و در نتیجه به یک برنامه‌ریزی و سازماندهی برای بحث روی اهداف و نظرات حضرت امام نیاز شدیدی احساس شد و در پی این مسأله، پیشنهاد سپاه دایر بر ضرورت تشکیل سمیناری با شرکت ائمه جمعه استانداران، فرماندهان سپاه و سایر مسئولان مورد تصویب قرار گرفت.

س - چه مسایلی در این سمینار مورد بررسی قرار گرفت؟
ج - از مسائلی که در این سمینار مورد بررسی قرار گرفت، نحوه تأمین نظرات امام امت بود و در نتیجه بررسی و بحث کمیسیونهای مختلف و جمع‌بندی نظرات، تصمیم گرفته شد که در هر استان یک ستاد به‌نام « ستاد جنگ » مرکب از استاندار، امام جمعه استان که اکثرآ نماینده امام هم هستند و فرمانده سپاه پاسداران ناحیه همراه با مسئولی از جهاد سازندگی تشکیل شود که این ستاد نظارت عالیه بر همه مسائل مربوط به جنگ را در هر استان برعهده خواهد داشت.

 
س - وظایف این ستادها چیست؟
ج - از وظایف این ستادها، تنظیم امکانات مردمی و دولتی است که با درخواست سپاه این عوامل و امکانات به جبهه اعزام شوند.
البته سایر عوامل که در این رابطه بودند کماکان به‌کار خود ادامه خواهند داد و در مرکز هم یک شورای عالی مرکب از امام جمعه تهران، نخست‌وزیر، فرمانده سپاه، سرپرست سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس ستاد ارتش تشکیل می‌شود و در مجموع امکانات موجود کشور و نیازهای جبهه و جنگ زیرنظر این شورا و ستادها اداره خواهد شد.

س - امکانات و حرکت مردم به جبهه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ج - امکانات موجود در کشور بیشتر از تقاضای جبهه است و لذا این امکانات نمی‌تواند یک باره در جبهه‌ها متراکم شود و از وظایف ستادهای جنگ، تعیین حدود اعزام این امکانات به جبهه‌هاست.
در حال حاضر جنگ به نقطه حساسی رسیده است و با همکاری بیشتر مردم پایان پیروزمندانه جنگ نزدیک است که البته امام امت با شیوه قاطع‌تر و نافذتری این مسأله را بیان فرمودند.