مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی

پیرامون: ● سوابق موشکی ایران • موشک شهاب 3

  • تهران
  • سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۷۷
نیاز سازمان دفاعی ایران به موشک/ موشک باران شهرهای ایران توسط عراق/ نقش سپاه در ساخت موشک/ موشک‌های وارداتی و هدف‌گیری بغداد/ تلاش نیروهای ایرانی برای ساخت موشک/ برد 180 کیلومتری موشک‌های ساخت ایران/ اقتباس ریزه‌کاری‌ها و تکمیل ساخت موشک در داخل/ اخلاق انسانی ایران در جنگ/ نیرومندی قدرت دفاعی ایران

 

س- جناب آقای هاشمی رفسنجانی! با توجه به ساخت موشک شهاب 3، الان تبلیغات جهانی روی دو محور است: یکی انگیزه ساخت این موشک است و دیگر اینکه آیا جمهوری اسلامی ایران توان ساخت آن را دارد؟ با توجه به این که شما دست‌اندرکار مسائل جنگ و دفاع مقدس بودید، ممنون می‌شویم که در این زمینه توضیحاتی بفرمایید.

ج- بسم الله الرحمن الرحیم. اینکه ما در سازمان دفاعی‌مان احتیاج به موشک داریم، یک مسئله روشن است. در جنگ خودم مسئول بودم، دیدم اگر ما این وسیله را نداشته باشیم دشمن می‌تواند ما را مستأصل بکند. حتماً شما یادتان است عراقی‌ها اول شروع کردند و با موشک ذزفول را زدند. ما نمی‌خواستیم شهرهای عراق را بزنیم. اگر هم می‌خواستیم نداشتیم که با موشک بزنیم. من از همان موقع رفتم به فکر اینکه ما باید موشک داشته باشیم.

دنیا نشان داد که این درسهای اخلاقی که می‌گویند، حرف است. استکبار هرجا که مایل باشد اجازه می‌دهد و هر جا نباشد جلویش را می‌گیرد. باید آدم نیرومند باشد تا او را نزنند. بعضی از بچه‌های سپاه همه وقتشان را روی طراحی و ساخت موشک گذاشتند. در همان موقع ما موشکهایی را از خارج تهیه کردیم. اوایل از موشک‌هایی که می‌خریدیم، یا از بعضی از کشورهای دوستمان می‌گرفتیم، استفاده می‌کردیم. گاهی که عراق طغیان می‌کرد ما بغداد را می‌زدیم. یادتان است آن‌ها موشکهای وارداتی بود که می‌زدیم.

با استفاده از همانها و شناخت سیستم موشکی خودمان طراحی کردیم. کارمان را در چند جا در جهاد و یک موسسه شروع کردیم و به نتیجه رسید. سپاه درست کرد.

وزارت دفاع هم مؤسسه دیگری بود. نیروهایی که می‌توانستند کمک بکنند را به کار گرفتیم. حتی فرزند من محسن آنموقع در کانادا بود و در رشته‌ای درس می‌خواند که بدرد این کار می‌خورد. تحصیلش را نیمه تمام گذاشت. گفتم بیا به این کار کمک بکن. همه ما کار کردیم و در اواخر جنگ به موشک‌های با برد 180 کیلومتر رسیدیم و می‌توانستیم از آن استفاده بکنیم. تولید انبوهش هم شروع شد. همه چیز داریم. یعنی تکنولوژی آن را داریم. با طراحی خودمان تولید موشک داریم.

در این فاصله از همان موشکهایی که بدستمان رسیده بود استفاده کردیم و ریزه‌کاریهای آنهارا هم اقتباس و کارهای خودمان را تکمیل کردیم. این کارهایی که امروز در ایران است کاملاً ایرانی است. یعنی همه‌اش را خودمان انتخاب کردیم و ما خیلی چیزهایی که در خارج هست مشابهتی ندارد و از لحاظ صنعت و تکنولوژی، ایران به عنوان طراح یک نوع موشک باید جدی گرفته شود که خودمان الان داریم.

از لحاظ عملکرد ما تا به حال ثابت کردیم که استفاده ما استفاده دفاعی است و در جنگ هم هیچوقت از موشک به عنوان وسلیه زدن مردم یا مثل کسانی که موشکها را برای این چیزها استفاده می‌کنند و شهرها را می‌زنند یا کارخانجات را می‌زنند، استفاده نمی‌کردیم. ما پشت بصره بودیم. توپ‌ها و خمپاره‌هایمان به شهر بصره می‌رسید، امّا مردم بصره با امنیت در شهرشان زندگی می‌کردند. این کا را نمی‌کردیم.

قطعاً در نظام اسلامی ما موشک حالت دفاعی دارد. آنهایی که بخواهند سوء قصدی نسبت به ما داشته باشند، بدانند که ما قدرت دفاعی داریم و تکنولوژی هم مال خودمان است. نیازی هم نداریم که از دیگران استفاده کنیم.

س- جناب آقای هاشمی رفسنجانی! از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید، ممنون هستیم.

ج- موفق باشید