مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار صداوسیمای جمهوری اسلامی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار صداوسیمای جمهوری اسلامی

پیرامون: دستاورده ای انقلاب اسلامی

  • تهران
  • یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۷۶

 

س- جناب آقای هاشمی رفسنجانی، با توجه به گذشت 19 سال از انقلاب، مهم‌ترین دستاوردهای این انقلاب را بفرمایید.

ج- بسم الله الرحمن الرحیم. ما آن قدر دستاورد داریم که فهرست کردن آن کار آسانی نیست. کشوری که از لحاظ سیاسی، فرهنگی، نظامی، فنی و اقتصادی صددرصد وابسته بود، الان به یک کشور کاملاً مستقل آن هم در همه ابعاد تبدیل شد. اگر امروز ادعا کنیم که مستقل‌ترین کشور دنیا هستیم، حرف گزافی نیست. همه چیز در خود ایران تصمیم گرفته می‌شود. مثلاً در بعد فرهنگی در رژیم گذشته اساس سیاست فرهنگی این بود که فرهنگ مبتذل غرب، منحط کردن افکار مردم و آلوده کردن اخلاق و زندگی مردم در کشور باشد. الان ایران به کشوری تبدیل شده است که همه تلاشش به خاطر این است که همه مردم را به خدا، معنویت، اسلام و اخلاق انسانی نزدیک کند و در این راه گام‌های مؤثری برداشت.

وابستگی‌های علمی داشتیم که همه چیزمان از خارج می‌آمد. امروز در دانشگاه‌های ما متخصصین ما همه چیز را به بچه‌های ما یاد می‌دهند. بسیاری از صنایع را که ما فقط مونتاژ می‌کردیم و یا در دست خارجی‌ها اداره می‌شد، الان یا خودمان می‌سازیم و یا حداقل خودمان اداره می‌کنیم. صنایع نفت، گاز، برق، دفاعی و همه صنایع را در دست خودمان گرفتیم و واقعاً نیازهای تکنولوژی ما در این بخش‌ها به دست خودمان اجرا می‌شود.

در دنیا صدای ایران در مسائل بین‌المللی برای تأمین عدالت جهانی از همه صداها بلندتر است. شما می‌بینید در مسائلی مثل فلسطین، افغانستان، کشمیر، الجزایر، بوسنی و هر جای دیگر با آن خلوص، صداقت و صراحتی که ایران در مواضع اعلام می‌کند و واقعاً مواضع ایران در دنیا مؤثر است، در هیچ جا نیست. این افتخاری برای ملت ماست. این مگر دستاورد انقلاب نیست!؟ در زمان شاه می‌توانستند چنین مواضعی بگیرند؟ می‌توانستند چنین حرفی بزنند که با سیاست‌های آمریکا و اروپا برخورد داشته باشد؟ مگر می‌شد؟ وقتی سیاست نه شرقی و نه غربی را اول انقلاب مطرح کردیم، خیلی‌ها می‌گفتند این یک شعار توخالی است. اصلاً زندگی باید یا با این قطب یا آن قطب باشد. اما ما اثبات کردیم که بدون اتکا به دیگران می‌توان کشور را ساخت، انقلاب را نگه داشت و پیش برد. اگر اینها دستاورد نیست، پس دستاورد چیست؟ البته هنوز هم در مسیر هستیم. انشاءالله روزی برسد که ما بتوانیم همه آن اهداف و آرمان‌هایی را که در اسلام و قرآن هست، در کشور پیاده کنیم.

س- خیلی متشکرم.

ج- موفق باشید.